לפחות ארבעה נציגי ממשלה כבר לא יגיעו לטקסים נוכח הביקורות: שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף הודיע היום (ראשון) ליו"ר יד לבנים בקריית גת שלא יגיע לטקס יום הזיכרון בבית העלמין בעיר. הסיבה, לדבריו, היא מחאה שהביעו כמה מהמשפחות השכולות - ורצונו שלא לגרום להן "אי נוחות". גם סגן השר יעקב טסלר, ממפלגתו של גולדקנופף - יהדות התורה - הודיע שלא יגיע לבית העלמין בבאר טוביה נוכח המחאות. גולדקנופף וטסלר מצטרפים למאי גולן שהודיעה כבר שלא תשתתף בטקס בראשון לציון.
בהמשך, גם שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן הודיעה שלא תשתתף בטקס בבית העלמין בנס ציונה: "מספר משפחות שכולות מהאזור פנו לתקשורת בקריאה פומבית שלא אגיע. אמרתי תמיד ואומר גם עכשיו - מול משפחות שכולות אני מרכינה ראש באופן מוחלט", כתבה בפוסט בפייסבוק. "בקשתם היא צווי עבורי. לא אגיע לטקס. לא אצער אף הורה או אח או בן ששייכים למשפחת השכול, לעולם לא".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
גולדקנופף וטסלר. בין נציגי בממשלה שביטלו את הגעתם לבתי העלמין
(צילום: יואב דודקביץ', אהוד אמיתון/TPS)
2 צפייה בגלריה
גלית דיסטל בישיבת הממשלה
גלית דיסטל בישיבת הממשלה
ביטלה הגעתה לנס ציונה. גלית דיסטל
( צילום: מארק ישראל סלם)
מוקדם יותר פורסם ב-ynet כי משפחות שכולות מנס ציונה פנו למזכירות הממשלה בבקשה לבטל את הגעתה המתוכננת של השרה דיסטל אטבריאן לבית העלמין בעיר ביום הזיכרון. הסיבה לכך, לדבריהן, היא "האופן הבזוי שבו השתלחה כלפי חיילי צה"ל בשיח מפלג ומקצין". היא הגיבה גם על זה: "למרות שאני מתויגת לאחרונה כאויבת של טייסי חיל האוויר, שבו שירתי, מעולם לא תקפתי את 'הטייסים'. כן גיניתי את אלה שהצהירו שיסרבו, ועל אף שהביקורת שלי כלפי תופעת הסרבנות עדיין קיימת, על הביטוי 'נפולת של נמושות' התנצלתי מזמן במכתב פומבי וארוך שיצא מהלב ופורסם בכל הפלטפורמות הדיגיטליות שברשותי".
"עז היה חפצי להגיע, לכבד את זכר הנופלים הי"ד, לומר פרק תהילים לעילוי נשמתם ולהשמיע דברים עליהם ובזכות בני המשפחות היקרות. אולם, נוכחתי לדעת שלצד בני משפחות שכולות שחפצו בהגעתי כנציג מטעם הממשלה, ישנן משפחות שכולות שהדבר עשוי לגרום להן לאי נוחות. אין הדבר נכון, אך אני מעדיף שלא לפגוע ברגשותיהן", כתב גולדקנופף, שלא שירת בצבא, במכתבו.
"איני מעוניין לשמש חלילה עילה לשיבוש סדר יום כה מיוחד ובעל משמעות. לכן, בזמן הטקס נגיע אל הכותל המערבי בירושלים, ואומר שם פרקי תהילים לעילוי נשמת הקדושים ונעתיר בתפילה שבורא עולם ברחמיו ישם שלום עלינו ועל כל ישראל".
"המהלך הושלם. הם קיבלו את ההחלטה הנכונה", אמר ברק צור, שהוביל את המחאה נגד הגעתו של סגן השר יעקב טסלר לבאר טוביה. הבוקר הסביר ב-ynet radio כי התנגדותו להגעת טסלר נובעת מכך ש"הוא לא מוכן להצטלם עם דגל ישראל, לא שירת מעולם בצבא ולא נטל את נטל האלונקה".
לדבריו, "זו אטימות לגמרי של ממשלת ישראל. משפחות השכול בבאר טוביה נמצאות בסערת רגשות, וחלקן לא מעוניינות להגיע אם טסלר יגיע. כל מה שאנחנו מבקשים זה שהוא לא יגיע - או שיוחלף. האיש הזה לא מכבד את האירוע, הוא לא מכבד אותי, הוא לא מכבד את משפחות השכול, הוא לא מבין את עקרונותינו ואת האידאולוגיה שלנו ואנחנו מאוד רחוקים אחד מהשני".
עדיין לא ברור אם כל שרי הממשלה יגיעו לטקסי יום הזיכרון ביום שלישי הקרוב, על רקע הקריאות מצד משפחות שכולות לחברי ממשלה להימנע מהגעה לטקסים הממלכתיים. גם בבאר שבע צפויה מחאה נגד השר איתמר בן גביר, שגם הוא לא שירת. המחאה צפויה להתבטא בשירה בקרב משפחות בזמן נאומו של בן גביר.
תמי שלח, יו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה"ל, סיפרה הבוקר ב-ynet radio כי היא מודאגת לקראת יום הזיכרון. "אני מאוד מאוד מבקשת שידברו אך ורק על החללים. באמת מאוד מאוד מבקשת. זה בדמנו, זה יום קדוש מאוד, ואני בכלל לא מבינה איך בכלל אנחנו מדברים על זה", היא אמרה. שלח גם פנתה למשפחות השכולות, וביקשה איפוק. "אני מבינה שזה קשה מנשוא, באמת מאוד מאוד קשה. כולי רועדת ממה יכול להיות. אבל אנחנו בנינו כאן מדינה במשך 75 שנה, בואו לא נפרק את מה שבנינו".
פורסם לראשונה: 14:47, 23.04.23