5 צפייה בגלריה
גלית דיסטל-אטבריאן
גלית דיסטל-אטבריאן
כינתה טייסים "נפולת של נמושות". דיסטל-אטבריאן
(צילום: הדר יואביאן)
כעשרים משפחות שכולות פנו במכתב למזכירות הממשלה, משרד הביטחון וראש העיר נס ציונה שמואל בוקסר, בבקשה לבטל את הגעתה המתוכננת של השרה גלית דיסטל אטבריאן לבית העלמין בנס ציונה ביום הזיכרון. הסיבה לכך, לדבריהן, היא "האופן הבזוי שבו השתלחה כלפי חיילי צה"ל בשיח מפלג ומקצין".
דיסטל, נזכיר, חוללה סערה בעקבות שורת התבטאויות שנויות במחלוקת הנוגעות למחאה נגד המהפכה המשפטית. בין השאר, היא כינתה טייסי קרב שהחליטו לא להתייצב לאימונים "נפולת של נמושות", ותקפה אותם: "הם לא פטריוטים. לא מלח הארץ. לא ציונים. לא מטובי בחורנו. לא אנשים נפלאים. לא עמישראל. אני בזה להם".

דור נחמן, שאחיו טל נפל ברצועת עזה לפני תשע שנים וקבור בנס ציונה, כתב בפייסבוק כי "השרה דיסטל כינתה את אחיו לנשק נפולת של נמושות, השתלחה בצה"ל ובחיילים ולא חסכה מילים בזויות. עמדו פוליטיקאים נוספים שגם הם לא חסכו במילים. מבחינתנו כמשפחות שכולות, לא רק שהגעתה היא סדין אדום, בושה וחרפה, חוסר רגישות ואטימות כלפי המשפחות השכולות אלא גם זילות יום הזיכרון".
"אין מקום ביום הזיכרון לנאומים פוליטיים בכלל, אבל אם כבר הוחלט על נציגות פוליטיקאים, אין מקום לנציגים שלא שירתו בצה"ל ושנהגו באופן בזוי ומשתלח כלפי חיילי צה"ל", הוסיף נחמן. "במשמרת שלנו - זה לא יקרה. לא ניתן לפוליטיקאים לבזות אותנו, את המשפחות השכולות ויקיריהן בבתי העלמין. לא המשפחות אלו שצריכות להדיר רגליהם מטקסי יום הזיכרון בבתי העלמין ומקברי יקיריהם - אלא הפוליטיקאים שהשתלחו בחיילי צה"ל ובצה"ל באופן מבזה".
5 צפייה בגלריה
מטה יהדות התורה
מטה יהדות התורה
"אם יגיעו - משפחות שכולות לא יגיעו". טסלר
(צילום: אהוד אמיתון/TPS)
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בצעדה באביתר
איתמר בן גביר בצעדה באביתר
"מה יש לו לעשות בבית העלמין ביום הזיכרון?". בן גביר
(צילום: יאיר שגיא)
גם בבתי העלמין נוספים מתארגנות מחאות נגד הגעת שרים וח"כים מהקואליציה, שחלקם גם לא שירתו בצבא. כך למשל, בראשון לציון נאלצה השרה מאי גולן לבטל השתתפותה בטקס, וגם להסביר מדוע לא שירתה בצה"ל. בבאר טוביה מתארגנת מחאה נגד הגעתו של סגן השר יעקב טסלר לטקס יום הזיכרון ביישוב, ובבאר שבע נגד הגעתו של השר איתמר בן גביר.
אורנה מיינפלד, אם שכולה שבנה קבור בבית העלמין בבאר שבע, אמרה ב-ynet radio כי "עצם נוכחותו של בן גביר בעיניי ובעיני הרבה אנשים שאני נפגשת איתם זה פסול. מבחינתי האישית, בן גביר לא יכול לייצג אותנו. יום אחד בחיים שלו הוא לא לבש מדים, ולא היה במסדר כבוד לחברים שלו שנפלו בצבא. הוא לא ביקר בבית העלמין, אף פעם לא. מה יש לו לחפש היום שם? אם הפוליטיקאים רוצים לבוא, שיבואו כאורחים. הם לא חייבים לדבר. הם לא חייבים להגיד".
"אני אבוא ואני אעמוד, וזהו, ואני לא אשיר ואני לא אעשה שום דבר", כשנשאלה כיצד תנהג כשבן גביר ינאם. "רק לזכרו של הבן שלי. זה לא המקום לעשות פרובוקציות. את זה אני יכולה לעשות בתקשורת, זה אני יכולה להגיד כשאני מתראיינת. שם אני אעמוד ואבכה".
עידו גלילי ממחאת "אחים לנשק" התייחס לתביעה שהגיש נגדם בן גביר ברקע המחאות, על כך שכינו אותו משתמט: "הוא לא שירת בצבא, מדובר בבן אדם שהורשע 8 פעמים בעבירות פליליות - מתוכן שתיים על השתייכות לארגון טרור. מבחינתי, מי שלא שירת בצבא הוא משתמט. הוא יכול לספר סיפורי אלף לילה ולילה למה הוא עשה ומה הוא עשה - אבל תירוצים לא משנים את העובדות". בן גביר, מצידו, טוען כי "נלחמתי בכל כוחי להתגייס לצה"ל - אך לצערי הרב סירבו לגייס אותי חרף העובדה שגם שבתתי רעב מול לשכת הגיוס. לא הכרתי עוד מישהו שמוכן לעשות מאמצים שכאלו כדי להתגייס".
ברק צור, אח שכול מבאר טוביה, הסביר ב-ynet radio כי התנגדותו להגעת טסלר נובעת מכך ש"הוא לא מוכן להצטלם עם דגל ישראל, לא שירת מעולם בצבא ולא נטל את נטל האלונקה". לדבריו, "זו אטימות לגמרי של ממשלת ישראל. משפחות השכול בבאר טוביה נמצאות בסערת רגשות, וחלקן לא מעוניינות להגיע אם טסלר יגיע. כל מה שאנחנו מבקשים זה שהוא לא יגיע - או שיוחלף. האיש הזה לא מכבד את האירוע, הוא לא מכבד אותי, הוא לא מכבד את משפחות השכול, הוא לא מבין את עקרונותינו ואת האידאולוגיה שלנו ואנחנו מאוד רחוקים אחד מהשני".
אחד ממובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית, רועי נוימן, אמר הבוקר באולפן ynet שמדובר במחאות שיוזמות המשפחות השכולות עצמן. "לא נגיד להן מה לעשות", הדגיש. "יום הזיכרון הוא יום קדוש, אבל נראה שמבטלים את המשפחות השכולות. אין לי את הזכות להגיד למשפחות מה לעשות. אנחנו לא נעשה פעילויות מאורגנות שלנו ואני קורא להימנע מזה".
5 צפייה בגלריה
הרצי הלוי
הרצי הלוי
"לא להפוך את בתי העלמין לזירת ויכוח". הרצי הלוי
(צילום: דובר צה''ל)
5 צפייה בגלריה
מכתב משותף. נתניהו, גלנט, גנץ ולפיד
מכתב משותף. נתניהו, גלנט, גנץ ולפיד
מכתב משותף. נתניהו, גלנט, גנץ ולפיד
(צילום: יאיר שגיא, EPA, אלכס קולומויסקי)
נוימן הוסיף: "אני מכיר התארגנות של משפחות שכולות בבאר שבע. בגיל 20 בן גביר חילק פמפלטים של ארגון טרור. לא מבין מה יש לו לעשות בבית העלמין ביום הזיכרון".
הרמטכ"ל, הרצי הלוי, התייחס הבוקר בטור מיוחד למחלוקות, וקרא להשאיר את המחאות מחוץ לבתי העלמין "ולא להופכם לזירת ויכוח, ולו ליום מקודש אחד". גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, ראש האופוזיציה יאיר לפיד שר הביטחון לשעבר בני גנץ חתמו על מכתב משותף שבו קראו להימנע ממחאות בתוך בתי העלמין ביום הזיכרון.