2 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי
(צילום: AP)
גורם מדיני בכיר אמר היום (ב') בתדרוך לעיתונאים שבמשך שנים הוטרדה ישראל על ידי שלוחות של איראן, התמקדה בהתמודדות איתן, ובכך שיחקה לידי טהרן. לדבריו, "המטרה מבחינתנו היא להטריד אותם אצלם בבית, כדי שיהיו עסוקים בעצמם. כדי שהם ייחלשו ויהיו בעלי פחות כסף ואנרגיה. המערכה תהיה מתמשכת, היא לא תקרה בשנה אחת ולא בשנתיים".
הוא הוסיף כי "70% הבעיות הביטחוניות של ישראל – מקורן באיראן. היא מממנת 100% מתקציב חיזבאללה והג'יהאד האסלאמי, וכ-20% מחמאס. הם השכילו במשך כ-30 שנה להציב מסביבנו את כל הגורמים הללו ולהטריד אותנו. המטרה שלהם היא להפוך את חיינו כאן לקצרים, מרירים, עלובים וקשים. הם רוצים שנוטרד ואכן הוטרדנו. במשך שנים נלחמנו נגד זרוע איראנית במימון איראני. כמה זה נוח זה שאנחנו מתקוטטים על גבולות המדינה, עסוקים בחמאס, בג'יהאד אסלאמי ובחיזבאללה בכל העשור האחרון, משותקים ולא עושים כלום אל מול שורש הדברים, כשהם יושבים שם, 1,000 ק"מ בניחותא בלי בעיה".
2 צפייה בגלריה
ארכיון. לוחמי חיזבאללה. "מתקוטטים על הגבולות"
ארכיון. לוחמי חיזבאללה. "מתקוטטים על הגבולות"
ארכיון. לוחמי חיזבאללה. "מתקוטטים על הגבולות"
(צילום: AP)
לדברי הגורם, ישראל נמצאת במערכה "ארוכה, עקבית ורבת ממדים להחלשת איראן. החלשתה קודם כל בממד הכלכלי, באמצעות שלל פעולות – כלכליות, מדיניות, סיכוליות, חשאיות וגלויות, בסייבר ובתחומים נוספים".
הגורם טען שממשלת בנט נדרשה לצמצם פער בין הרטוריקה של ממשלת נתניהו בעניין האיראני לבין המציאות בשטח: "יש פה שינוי טקטוני בתפיסה שלנו ובשינוי היעד. עד עכשיו הפוקוס על איראן היה רק בנוגע לגרעין. אנחנו ירשנו פה בור מאוד גדול, כי לא היית PLAN B. הקצנו מאות מיליוני שקלים כדי לסגור את הפער המודיעיני והמבצעי. אנחנו סוגרים במהירות את הפער".
הוא התייחס גם למעמדה של טורקיה באזור ולאפשרות של התקרבות לישראל, ואמר: "עם טורקיה אנחנו נתקדם בזהירות מאוד גדולה. לאט לאט. הם לא חברים גדולים של איראן בלשון המעטה, אז אנחנו צריכים לא לגזור עלינו איזושהי טהרנות שתמנע מאיתנו לפעול ולייצר בריתות".

בנט: ביידן הסכים שיהיה חופש פעולה צבאי

גם ראש הממשלה נפתלי בנט וראש המל"ל איל חולתא נפגשו עם תא הכתבים המדיניים לשיחת על היעדים הביטחוניים של ישראל. על הביקור הצפוי של הנשיא יצחק הרצוג בטורקיה הוא אמר: "הכל כמובן נעשה בתיאום. אני רוצה להגיד מילה טובה מאוד על הנשיא – הוא עושה עבודה יוצאת מן הכלל. הוא נכס מדיני לפתרון בעיות. אנחנו בקשר של אמון מוחלט".
על היעדים הלאומיים שהציב אמר ראש הממשלה: "הגדרנו 12 יעדים ברורים, לפי הנושאים השונים - ביטחון לאומי, המגפה, הפשיעה בחברה הערבית וחלק מסוגיות האקלים".
על השיחה אתמול עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן: "בירכתי אותו על החיסול של מנהיג דאעש ואמרתי לו שזה מעביר מסר טוב מאוד לאזור לגבי איך מתמודדים מול תוקפנות. רוב השיחה עסקה באיראן ובשיחות הגרעין שמתקיימות כרגע בווינה. אני מעדיף לא להתייחס לתוכן הדברים, אבל העמדה שלנו ידועה. הבעתי אותה כמה פעמים ואתמול הבעתי אותה בממדים ובזוויות חדשות".
לטענת בנט, הנשיא ביידן הסכים בשיחתם שלישראל יהיה חופש פעולה צבאי בין אם יהיה הסכן ובין אם לאו.