היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה מאשימה את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כמי שמנסה לקצר את כהונת המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי "משיקולים זרים". בתגובתה לבג"ץ כתבה אמש (שלישי) בהרב-מיארה כי "ישנו חשש כבד לפיו שיקולי השר שיקולים זרים הם, שכן עד כה, במשך חודשים, השר לא פעל לסיום כהונת המפכ"ל", וזאת חרף מסקנות דוח אסון מירון.
בתגובה לבג"ץ, שדן בניסיון של בן גביר לקצר את כהונת המפכ"ל - תחילה באמצעות שימוע ולאחר מכן בעקבות מסקנות ועדת החקירה לאסון מירון - היא אמרה כי "השר הודיע כי יבטל את השימוע למפכ"ל, ובאותה נשימה כי בכוונתו לסיים את כהונתו בהמשך לדוח ועדת החקירה לאסון הר מירון. הודעתו באה רק אחרי שדיווח על פעולת השר שלא בסמכות ובניגוד להחלטת בית המשפט (בג"ץ)".
המפכ"ל היום, אחרי שזומן לשימוע
(צילום: לשכת עורכי הדין)

2 צפייה בגלריה
בהרב-מיארה, שבתאי ובן גביר. סערה שמסרבת לחלוף
בהרב-מיארה, שבתאי ובן גביר. סערה שמסרבת לחלוף
בהרב-מיארה, שבתאי ובן גביר. סערה שמסרבת לחלוף
(צילום: יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי, AFP)
בן גביר, בתגובה, תקף את בהרב-מיארה. "היועמ"שית התבלבלה, וחושבת כי היא ראש הממשלה האמיתי של מדינת ישראל", הוא אמר. "מדהים שאחרי שהיא תירצה תירוץ תמוה מדוע אין להביא את המפכ"ל לשימוע ('כי אין תשתית ראייתית' - למרות הטענות על חוסר תפקוד רציני של המפכ"ל), כעת היא מנסה לומר שאי-אפשר להביא את מסקנות ועדת מירון למליאת הממשלה. מדובר ביועמ״שית שלצערנו במקום לבצע את תפקידה ולהיות יועצת, החליטה לנהל את ממשלת ישראל".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד עקץ את בן גביר ואמר כי "אם הממשלה תנסה לפטר את המפכ"ל לפי מסקנות ועדת מירון, אז אין לה ברירה אלא ליישם את שאר מסקנות הוועדה ולפטר בראש ובראשונה את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלגביו קבעה כי אין לקבל את טענת נתניהו לפיה 'לא תפסו אותו בדש המעיל'".
מוקדם יותר אתמול הודיע השר לביטחון לאומי לבג"ץ כי הוא מבטל את השימוע לפני פיטורים שהוא תכנן לבצע היום למפכ"ל המשטרה שבתאי. עם זאת, בן גביר הודיע כי הוא יביא הצעת החלטה לממשלה שתקבע את מועד סיום כהונתו של שבתאי "לנוכח דוח ועדת החקירה לאסון מירון" שייחס למפכ"ל שורת כשלים ואחריות אישית.

מה עומד מאחורי צעדי בן גביר?

אם המהלך יתבצע, צפוי בן גביר למנות את מועמדו ניצב אבשלום פלד לממלא-מקום המפכ"ל. מוקדם יותר אתמול הגישה התנועה לאיכות השלטון עתירה לבג"ץ שמבקשת להוציא צו ארעי שיאסור על השר לביטחון לאומי בן גביר "להמשיך בניסיונותיו לפטר את מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי, ולהתערב בהמשך כהונתו". העתירה לבג"ץ הוגשה אחרי שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הודיעה כי הזימון לשימוע "אינו חוקי" וכי אין לקיימו.
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בנימין נתניהו
יאיר לפיד בנימין נתניהו
"אין ברירה אלא לפטר גם את נתניהו". לפיד עקץ, על רקע הניסיון של בן גביר
(צילום: שלו שלום, SPENCER PLATT / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
בתשובה של בן גביר לבג"ץ, נכתב כי הודעת היועצת המשפטית לממשלה נעשתה בחוסר סמכות. בן גביר ציין בהודעה כי "מכל מקום, ולמען הסר ספק, יצוין כי ההזמנה לשימוע נועדה לאפשר למפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי להשיב לטענות שיש נגדו באשר לחוסר תפקודו".
עוד צוין בתשובת בן גביר לעתירה כי "המשיב 4 (בן גביר) מתכבד לעדכן את בית המשפט הנכבד כי השימוע מבוטל ועל כן הבקשה מתייתרת. יחד עם זאת, יצוין כי בכוונת המשיב לפעול בהתאם לדוח ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון ולהביא בתוך עשרה ימים לדיון בממשלה, בהצעת מחליטים, את סיום כהונת המפכ"ל בהתאם לקביעות בדוח מירון".
בן גביר הבין למעשה, כפי שטוענת היועמ"שית בתשובתה, שהזימון לשימוע בלתי חוקי, והמפכ"ל מצידו לא התכוון בכל מקרה להגיע להליך ההשפלה שאותו תכנן השר. מיד לאחר הזימון לשימוע, האשימו מקורביו של שבתאי כי השר "מנסה להפוך את המשטרה למיליציה פרטית". עוד אמרו מקורביו של המפכ"ל כי מדובר ב"התנהלות פסולה ובריונית של שר שלא מקבל על עצמו את החוק וממשיך בדרכו הפסולה בניסיון להטיל מורא על שומרי הסף באשר הם".
העימות בין השניים החריף לאחר שלמפכ"ל שבתאי התברר כי השר בן גביר פנה באופן ישיר ומבלי לעדכן אותו למפקד מג"ב ניצב בריק יצחק, בעקבות העימותים הקשים בין שוטרים למתפללים שהגיעו בל"ג בעומר לקבר הרשב"י במירון. שבתאי, שאמור לסיים את כהונתו ב-17 ביולי, עדכן את היועצת המשפטית לממשלה בהרב-מיארה על הפנייה של השר למפקד מג"ב שנעשתה בניגוד לעמדת בג"ץ.

הודעת היועמ"שית לבן גביר, נאום המפכ"ל

אתמול בבוקר הודיעה כאמור היועצת המשפטית לממשלה בהרב-מיארה לשר בן גביר כי זימונו של המפכ"ל לשימוע "אינו חוקי, ואין לקיימו". היא הוסיפה: "החשש הוא כי שיקולים זרים הנחו אותך בפעולתך. השימוע שעליו הודעת למפכ"ל המשטרה אינו כדין. המפכ"ל פנה אליי ודיווח כי אתה שב וחורג מסמכותך כלפי המשטרה. סמוך לאחר מכן הודעת למפכ"ל כי אתה מזמנו לשימוע".
היא הוסיפה: "סמיכות הזמנים מעוררת חשש כבד כי במסווה של טענות עקרוניות כביכול נגד המפכ"ל אתה מבקש למעשה 'להענישו' על כך שביקש למנוע ממך להתערב באופן פסול בעבודת המשטרה, וכל זאת שעה שאתה פועל לכאורה בניגוד להחלטה המפורשת של בג"ץ. כן מתעורר חשש כבד שאתה מבקש להעביר מסר לכל שרשרת הפיקוד במשטרה, למען יראו וייראו".
האלימות המשטרתית במירון, שלשום

המפכ"ל שבתאי, שנאם אתמול בכנס לשכת עורכי הדין, אמר: "המשטרה במדינה דמוקרטית חייבת להיות חפה ונקייה מכל סממן פוליטי. משטרת ישראל אינה פוליטית. לא הייתה, ואני מתחייב בפניכם כאן היום שאמשיך לעמוד כחומה בצורה בכל הניסיונות להכניס שיקולים כאלו למשטרת ישראל, וזאת מתוך אמונה שלמה שאם נִתפֵס אחרת - אבדה זכות קיומנו".
הוא הדגיש: "אני עומד על בימה זו ומצהיר בקול ברור - משטרת ישראל חייבת להישאר אוטונומית, עצמאית, נטולת פניות ומנותקת מכל גחמה פוליטית, כזו או אחרת. עצמאות זו היא אבן יסוד הנדרשת משומרי הסף האמונים על שלטון החוק במדינה דמוקרטית".
בן גביר לא נותר חייב, ולפני התשובה לבג"ץ אמר במליאת הכנסת: "בימים אלו, יש מי שמבקשים לערער את יסודות המשטר הדמוקרטי, ולהביא למצב שבו פקידי השלטון הופכים לראשי השלטון. זו מגמה שהיא איום מוחשי נגד הדמוקרטיה. פקיד, פקיד בכיר מאוד, אבל הוא לא אמור לנהל את מדינת ישראל. בפרט אלו המנסים בסתר לקדם שימוש בכלים מסוכנים לצורך הגשמת שאיפותיהם הפוליטיות הנסתרות.
"עלינו, חברי הכנסת, להתייצב נגדם כחומה בצורה, ולהגיד בצורה הנחרצת והברורה ביותר: במדינה דמוקרטית, העם בוחר את נציגיו ואת ממשלתו. הממשלה היא הריבון, והיא זו שמתווה את המדיניות, ומנחה את הדרגים המקצועיים כיצד לפעול. הניסיון של גורמים מסוימים ליטול מהדרג הנבחר את סמכויותיו באצטלה של שלטון החוק - אינו שלטון החוק אלא פריעת החוק. ניסיון ההפיכה לא ייענה בהרכנת ראש".
השר בן גביר כבר הניח על שולחן הממשלה הצעת מחליטים להדחת המפכ"ל מתפקידו. בהצעה נכתב בין היתר: "הוועדה קבעה כי שבתאי היה מודע לכך שסכנת הצפיפות בהילולה, כפי שהתנהלה במשך שנים, עולה כדי סכנת חיים חמורה וממשית לחיי אדם, ומידע זה כשלעצמו חייב אותו לבחון מחדש את ההנחות שביסוד תוכנית המבצע. הוועדה קבעה כי אין לתלות את האירועים רק באופן ביצוע התוכנית בשטח, והתוכנית עצמה לא כללה מענה מספק לסכנת הצפיפות שהייתה צפויה בהילולה.
"עוד קבעה הוועדה כי אישור התוכניות לא ירד לפרטי הביצוע של ויסות הקהל, וכי גישה ביקורתית, המצופה מהדרג המאשר, הייתה מזהה כי תוכנית הוויסות שהוצגה אינה נותנת מענה לסוגיית הצפיפות. לסיום קבעה הוועדה כי אין בכך שהיו גורמים נוספים שהביאו לתוצאה הקשה, כדי לכרסם במשקל הכשלים המיוחסים לשבתאי. נוכח כל האמור הגיעה הוועדה לכלל מסקנה כי רב-ניצב יעקב שבתאי נושא באחריות אישית בהתאם לממצאים שפורטו בדוח הוועדה".
פורסם לראשונה: 23:46, 28.05.24