2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן מדברים על תקציב המדינה לפני ישיבת הממשלה
אביגדור ליברמן מדברים על תקציב המדינה לפני ישיבת הממשלה
מדברים על סגר כששר האוצר לא נוכח. ליברמן
(צילום: גיל יוחנן)
שר האוצר אביגדור ליברמן אינו משתתף בישיבות קבינט הקורונה ובמקומו מייצג את המשרד השר במשרד האוצר חמד עמאר וגורמים מהדרג המקצועי. בדומה לשר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד שנעדר גם הוא מהישיבות לניהול המשבר, גם ליברמן מחויב להשתתף בדיונים לפי חוק.
למרות ההשלכות הכלכליות של החלטות הקבינט, לשכתו של שר האוצר מסרה הבוקר (חמישי) בתגובה כי ליברמן "מינה את השר במשרד האוצר, חמד עמאר, לנציג בקבינט הקורונה בזמן בניית התקציב וחוק ההסדרים ואישורם בממשלה. כמו כן גם הדרג המקצועי של משרד האוצר נוכחים בישיבות הקבינט ולוקחים חלק פעיל בהחלטות. שר האוצר נשאר מעודכן לאורך כל הדרך ושותף בהחלטות שרלוונטיות למשק ולכלכלת ישראל". היעדרותו של ליברמן מהישיבות פורסמה בכאן ב'.
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בישיבת סיעה
יאיר לפיד בישיבת סיעה
בכירים בממשלה טוענים שהוא מרחיק עצמו בכוונה מהקבינט. לפיד
(צילום: עמית שאבי)
היעדרותו של ליברמן בולטת במיוחד על רקע האפשרות של סגר שעלתה בישיבות האחרונות בקבינט. אף שבמשרד האוצר יש כאמור שר מטעם מפלגתו של ליברמן (חמד עמאר), כך שהמשרד והשר מיוצגים בקבינט, היעדרות השר הממונה על האוצר מהישיבות הקריטיות לניהול המשבר מעוררת תהיות.
לפיד, שכאמור מדיר גם הוא את רגליו מהישיבות, מאמין ששר חוץ לא צריך לשבת בקבינט הקורונה כי בתפקידו זה אין לו מה לתרום בפורום הספציפי הזה - על אף ההשלכות המדיניות. במקום זאת מחליף את לפיד בקבינט הקורונה כמשקיף שר התיירות יואל רזבוזוב, שעוסק במדיניות הטיסות. עוד חברה בקבינט מטעם יש עתיד שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, שגם נחשבת לדומיננטית בישיבות. בכירים בממשלה האשימו את לפיד שהוא מרחיק את עצמו בכוונה מקבינט הקורונה, כדי להפיל את האחריות על ראש הממשלה נפתלי בנט.

לפיד גם נמנע מלקחת חלק בדיונים שקשורים לנושאים שנושקים למשרדו כגון קביעת מדינות אדומות. ראש הממשלה החליפי לקח חלק רק בחלק מישיבת הממשלה שאישרה את תקציב המדינה ולא היה בזמן ההצבעה. הוא השאיר פתק אך לקח חלק במשאים ובמתנים והיה במשרד ראש הממשלה עד השעה שלוש לפנות בוקר.
לאחר מכן מסר לפיד בפייסבוק תגובה מפורטת: "שר החוץ לא צריך להיות חלק מדיוני קבינט הקורונה מפני שזה לא חלק מתחומי עיסוקו או התמחותו. ראיתי שנוצרה 'מהומה' על כך שאני לא משתתף בדיוני קבינט הקורונה. זה נכון. שר החוץ לא צריך להיות חלק מדיוני קבינט הקורונה ועדיף שיהיה שם במקומי שר התיירות, מפני שלהחלטות הקבינט יש השפעה ישירה על שוק התיירות.
"גם כראש הממשלה החליפי אין לי צורך להיות שם מפני שראש הממשלה המכהן, נפתלי בנט, מנהל מצוין את משבר הקורונה. בקור רוח, עם גישה מאוזנת, תוך שהוא מקשיב לגורמי המקצוע. בזמן שבכל העולם יש עלייה חדה בהידבקות ובתמותה, ראש הממשלה בנט הוא האדם הנכון במקום הנכון. קבינט זה גוף שמקבל החלטות. רצוי שהוא יהיה מצומצם ככל הניתן ורלוונטי ככל שזה אפשרי."לכל אלה שמנסים בכוח להפוך אותנו לממשלה הקודמת וצועקים 'אתה ראש ממשלה חליפי', לכם אני אומר: יש במדינת ישראל ראש ממשלה אחד וקוראים לו נפתלי בנט. אני מגבה אותו לחלוטין, שותף להחלטות כשאני נדרש ומקבל עליי את האחריות הקולקטיבית כחלק מהיותי שר בממשלה."כל מי שרוצה שנחזור לקבינט קורונה מסוכסך ולא מתפקד כמו בממשלה הקודמת, שבתקופתה מתו 6,400 ישראלים מהקורונה, יש לי חדשות בשבילו: לא יקרה. הממשלה הזאת תתנהל ותקבל החלטות על בסיס שיקולים מקצועיים ולפי העניין".