יו"ר ש"ס, אריה דרעי, הגיב הערב לראשונה לפסיקת בג"ץ שלפיה לא יוכל לכהן כשר ואמר כי הוא דווקא שמח - אך סירב להתייחס לגופו של עניין. "כששמעתי את ההחלטה, לא שהיא הייתה בלתי צפויה, הייתה לי שמחה", אמר דרעי בהצהרה לתקשורת, אחרי שסירב לדבר כשיצא מביתו. "אין שמחה כהתרת הספקות. טוב שהם אמרו את דברם וטוב שזה נגמר בצורה כזו, של 10 מול 1. ישפוט העם ויראה".
דרעי הוסיף: "אני מתחייב להמשיך המהפכה שהתחילו רבותנו זצוק״ל ביתר שאת וביתר עוז. יסגרו לנו את הדלת, ניכנס דרך החלון. יסגרו לנו את החלון נפרוץ את התקרה, בעזרת השם. אני מודה לכל הרבנים הגאונים שהגיעו לחזק, וכן לראש הממשלה והשרים וכל האנשים החשובים. זה באמת מחזק ומעודד".

6 צפייה בגלריה
אריה דרעי יוצא מהבית
אריה דרעי יוצא מהבית
אריה דרעי יוצא מהבית וזוכה למפגן תמיכה
(צילום: עמית שאבי)
6 צפייה בגלריה
אריה דרעי יוצא מהבית
אריה דרעי יוצא מהבית
קריאות הסתה קשות נגד שופטי בג"ץ. תומכים מחוץ לביתו של דרעי
(צילום: עמית שאבי)
6 צפייה בגלריה
נתניהו יוצא לבית של דרעי לאחר החלטת בג"ץ
נתניהו יוצא לבית של דרעי לאחר החלטת בג"ץ
גם נתניהו הגיע
(צילום: עמית שאבי)
"אני לא אכנס עכשיו לגוף הנושא, עוד יהיה לי זמן להתבטא", הוסיף דרעי. "אני בכוונה, מהניסיון שלי כבר מהעבר, לא רוצה לעשות טעויות שעשיתי פעם אולי כשהייתי יותר צעיר. לא נדבר עכשיו כשהלב חם יותר. בעזרת השם אנחנו עוד נתכנס - היום, מחר, מחרתיים, זה לא משנה - ונשב ונחשוב ביישוב הדעת מה הצעדים שלנו. אני מבקש לא להתראיין ולא להתבטא. כנראה שמחר אנחנו נשב ואנחנו נדבר".
עם זאת, דרעי הוסיף: "רק רציתי שהחברים ידעו דבר אחד - בשבוע שעבר ליווינו את זקן חברי מועצת חכמי התורה מר"ן הרב בעדני זצוק״ל, והיה לי קשה מאוד לדבר בהלוויה. אני חוזר על מה שאמרתי והבטחתי שם בפני רבבות עם ישראל: אנחנו נמשיך ביתר שאת וביתר עוז את המהפכה שהם התחילו. לא משנה באיזה צורה נעשה זאת, אנחנו מחוייבים לשלושת המנהיגים שלנו שנפטרו להמשיך את הדרך עליה הם מסרו את נפשם, למען כלל הציבור שלנו. אין לנו את הלוקסוס לחשוב מחשבות אישיות. זו השליחות שלנו ונעשה אותה בכל בעוצמה יסגרו לנו את הדלת, ניכנס דרך החלון. יסגרו לנו את החלון נפרוץ את התקרה, בעזרת השם".
קודם לכן, במהלך מפגן התמיכה שלו זכה דרעי מחוץ לביתו, נשמעו גם קריאות הסתה נגד בג"ץ - בהן של אבשלום (אברשה) אוחיון, פעיל ש"ס המקורב ליו"ר. "עשרה שופטים אשכנזים לבנבנים", כינה אוחיון את שופטי בג"ץ ברמקולים מחוץ לביתו של דרעי, וזכה לקריאות תמיכה מצד הקהל שהתאסף. "אותם אלה שרצחו את אבותינו. אנחנו לא נשתוק. בעזרת השם סוף-סוף יבוא לידי ביטחון רצון העם. מושחתים לבנבנים נמאסתם".


אוחיון המשיך לשלהב את הקהל בדברים קשים נגד השופטים, כינה אותם "מנותקים" ואמר כי הם "לא שומעים לקול העם". עוד אמר כי "בית המשפט שאמון על המערכת הדמוקרטית של המדינה הוכיח שהוא אנטי-דמוקרטי, ואמר שאין ממשלה וכנסת בישראל. אנחנו אומרים מכאן לבית המשפט, לא נעצור. באנו למשול. מה יותר נכון מהקלפי? אנחנו רואים הפיכה שלטונית של מנותקים, פטרונים. אשכנזים לבנבנים לוקחים את מנהיגנו. לא ננוח ולא נשתוק".
כשדרעי יצא הערב מהבית לראשונה מאז פסק הדין, לטובת השתתפות בהלוויית שכנו, הוא זכה כאמור לקריאות "הוא זכאי", וההמונים הצטופפו סביבו והריעו. דרעי יצא מהבית בעודו מסמן את סמל ש"ס באצבעותיו, אך לא אמר מילה כשנכנס למכונית. זמן קצר לפני כן, מועצת חכמי התורה של ש"ס פרסמה גם היא תגובה להחלטה - עם ציטוט מברכה מתוך תפילת העמידה, שבה מבקשים מהאל לתקן את מערכת המשפט. "בטוחים אנו כי רבותינו יעמדו בשמים ויעתירו בתפילה על מפעל חייהם ועל שלוחם הנאמן, ויתקיים בנו השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה והסר ממנו צרה יגון ואנחה במהרה", נמסר.
6 צפייה בגלריה
אירה דרעי ובצלאל סמוטריץ
אירה דרעי ובצלאל סמוטריץ
עלייה לרגל. סמוטריץ' ודרעי
6 צפייה בגלריה
פגישה בביתו של דרעי לאחר החלטת בג"ץ לפסול אותו מתפקידו
פגישה בביתו של דרעי לאחר החלטת בג"ץ לפסול אותו מתפקידו
רבנים ובכירי ש"ס בביתו של דרעי
(צילום: דוברות ש"ס)
לאחר פסילת דרעי החלה "עלייה לרגל" לביתו של דרעי בירושלים. מחוץ לבית התכנסו כ-150 בני אדם שקראו קריאות תמיכה בדרעי, ובמקביל הגיעו פוליטיקאים - בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, חברי הכנסת של ש"ס, וגם שרים בממשלה דוגמת שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר התקשורת שלמה קרעי והשר מאיר פרוש. גם רבנים הגיעו לביתו של דרעי, והביעו תמיכה בו למרות ההחלטה של בג"ץ.
אחד הפוליטיקאים שהגיעו לביתו של דרעי וספגו דווקא קריאות בוז ו"תתבייש" הוא יו"ר הכנסת אמיר אוחנה מהליכוד, שבעת נאומו בדיון השבעת הממשלה, כמה מחברי הכנסת החרדים מיהדות התורה הרכינו ראש במחאה מכיוון שדיבר על בן זוגו. בצאתו נשמעו קריאות דומות, וגם קריאות הרגעה ואזהרה מפני "חילול השם". בהמשך הגיע לביתו של דרעי גם מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, שכמה שעות לפני הכרעת בג"ץ ישב במסיבת עיתונאים עם דרעי בתור שר הבריאות.

הפסיקה: מינוי דרעי לשר לא סביר באופן קיצוני

פסק הדין בעניינו של דרעי, שמונה 134 עמודים, פורסם בצהריים. 10 שופטי עליון הביעו תמיכה בפסילתו של דרעי מכהונה כשר, כולל כאלה שנחשבים לשמרנים כמו דוד מינץ ואלכס שטיין. שופט נוסף, יוסף אלרון, היה היחיד שהיה בדעת מיעוט. לפי השופטים, מינויו של דרעי לשר אינו סביר באופן קיצוני - ועל כן דינו להתבטל.
6 צפייה בגלריה
10 מול 1: השופטים שפסלו את מינוי דרעי
10 מול 1: השופטים שפסלו את מינוי דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי, אתר בתי המשפט, עטא עוויסאת, עמית שאבי, גיל נחושתן, אוהד צויגנברג, )
פסילתו של דרעי בבג"ץ - על רקע המהפכה המשפטית של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין - נבעה משני טעמים: צבר הרשעותיו הפליליות, הכולל גם הרשעה בעבירות מס מחודש פברואר 2022, על פי הודאתו של דרעי במסגרת הסדר טיעון; וכן בשל המצג שהציג דרעי בפני בית משפט השלום שגזר את דינו בעבירות אלה, לפיו הוא פורש מהחיים הפוליטיים, והתנהלותו לאחר מכן.
חלק משופטי ההרכב סברו כי לנוכח מצג שווא זה, שהשפיע לדבריהם על תוצאות ההליך הפלילי בעניין עבירות המס, דרעי מנוע מלכהן כשר. השופט אלרון היה כאמור בדעת יחיד, וסבר כי יש להותיר את מינויו של דרעי על כנו, אך כי על ראש הממשלה בנימין נתניהו לפנות ליו"ר ועדת הבחירות כדי שיקבע אם יש בעבירות המס שבהן הורשע דרעי משום קלון. הסבריהם המלאים של השופטים להחלטתם - כאן.