בית המשפט המחוזי בנצרת הודיע היום (רביעי) כי ניתן לשחרר את רומן זדורוב, שהורשע ברצח הילדה תאיר ראדה. אמנם נגד זדורוב, שבמשפט קודם נקבע כי רצח את ראדה, מתנהל משפט חוזר, אך ההיסטוריה המשפטית בישראל כבר ראתה מקרים של נאשמים ברצח ששוחררו לביתם. זדורוב עדיין לא יצא לביתו, לאחר שהפרקליטות התנגדה וביקשה עיכוב של 48 שעות כדי לערער.
בדיון קודם הסביר שופט המעצרים, ערפאת טאהא מדוע הוא חושב שיש לשחרר את זדורוב: "בחלוף 15 שנה שבהן שהה בכלא והרשעתו בוטלה, נקודת האיזון השתנתה, והדגש היום הוא על זכויותיו והשמירה עליהן. המדינה כמעט והתעלמה בטיעוניה ממשך הזמן שבו שוהה בכלא. לא המבקש צריך להוכיח כי הוא ראוי לשחרור, אלא היה על המדינה להראות כי על אף חלוף הזמן, קיימות נסיבות מיוחדות המצדיקות המשך החזקתו במעצר מאחורי סורג ובריח".
4 צפייה בגלריה
רומן זדורוב בבית המשפט
רומן זדורוב בבית המשפט
רומן זדורוב בבית המשפט
(צילום: אלעד גרשגורן)
ברוב המקרים נאשמים ברצח נשארים במעצר עד תום המשפט, אך במשפט חוזר אחר – של הנאשמים ברצח הילד דני כץ, הם שוחררו בערבות עד שהורשעו ונעצרו שוב.
איך מחליט השופט על הארכת מעצר עד סוף המשפט? כשמוגש כתב אישום במקרים שעולה צורך במעצר, מתנהל דיון במעצר עד תום ההליכים (המשפט). כדי להשאיר אדם במעצר יש צורך בעילות מעצר וראיות לכאורה (שעשויות להפוך לראיות שלפיהן ניתן לקבוע את אשמת הנאשם). עילות למעצר יכולות להיות סבירות לשיבוש משפט, סכנה לציבור או אישום בעבירה שיוצרת מסוכנות. נאשם שמשפטו לא הוכרע אחרי תשעה חודשים ישוחרר, אך העליון יכול להורות על מעצרו לעוד 90 יום ולהאריכו בהמשך שוב ושוב.

פרשת החיסולים בעולם התחתון: נאשם שירה 12 פעמים ושוחרר למעצר בית

כתב האישום בפרשת "1131" הוגש ב-2016 ועוסק בפרשת חיסולים בעולם התחתון באזור השפלה. אחד הנאשמים בו ברצח בכוונה תחילה הוא אדם בשם יהושוע רבי. רבי ושותפיו נאשמים שחשדו ששרון (במבה) מזרחי סייע ברצח חברם, והחליטו לחסלו. רבי קבע עם מזרחי והמתין לו עם שני אקדחים. הוא ניגש אליו, וירה 12 כדורים. בשבוע שעבר קבע שופט העליון אלכס שטיין שרבי ישוחרר למעצר בית לאחר 5 שנים במעצר. המשפט עדיין מתנהל.
שטיין כתב: "האמור ביחס לרבי מאומת בראיות לכאורה, שעל עצם קיומן אין מחלוקת". הוא אף הודה שמיוחס לו, וסבר שהוא שנשקפת ממנו מסוכנות, ב"אופן ברור ומובהק". אך לדברי השופט, "תיק זה הגיע לגיל 5. מעריכים שההליכים בתיק יימשכו עוד כשנתיים. שני עדי המדינה סיימו את מסירת עדותם. התפתחות זו מפחיתה רבות את החשש לשיבוש מהלכי משפט. הסיכון כי הלה יימלט מאימת הדין אם ייעצר באיזוק אלקטרוני בתנאים מגבילים קשיחים קטן".
4 צפייה בגלריה
רבי, ממתין להמשך משפטו
רבי, ממתין להמשך משפטו
רבי, ממתין להמשך משפטו
(צילום: יאיר שגיא)

הנאשם ברצח נמלט מישראל

אחד החששות בשחרור נאשם ברצח לחלופת מעצר הוא שיימלט מהארץ. הנה מקרה בלתי יאומן שהתרחש בפרשת 512 שעוסקת באישום נגד ארגון הפשיעה של יצחק אברג'יל: אדם בשם גולן אביטל הואשם ב-2015 במסגרת הפרשה במעורבות בפיגוע הפלילי ברחוב יהודה הלוי בתל אביב. מטען שיועד לחיסול העבריין זאב רוזנשטיין, גרם למות שלושה אזרחים חפים מפשע ב-2003. הפרקליטות טענה שגולן קנה שלטים עבור מטען חבלה שהתפוצץ וייחסה לו סעיף רצח.
אביטן, 53, שוחרר למעצר בית עם אזיק אלקטרוני עד תום המשפט. הוא הפקיד מיליון שקל וחתם על ערבות עצמית של עוד שני מיליון. עשרה ערבים נוספים חתמו על ערבות בסך מיליון שקל כל אחד. בניגוד למרבית חבריו שנעצרו עד תום ההליכים, אביטן הגיע לדיונים מביתו. ב-2018, הדהים את השופטים והפרקליטות: לפי מידע של המשטרה, אביטן נסע לרופא שיניים ונעלם. הטלפון הצביע על איכון מדרום לאשדוד, אך הוא לא היה זמין. בהמשך דווח שהוא במרוקו ושנעצר שם בנסיבות אחרות.
4 צפייה בגלריה
אביטן, ב-2004
אביטן, ב-2004
אביטן, ב-2004
(צילום: יריב כץ)

הרצח בחניון ברמלה בגלל ויכוח על חנייה

כתב האישום נגד ויקטור קטן, 76, מייחס לו רצח בכוונה של אופיר חסדאי בגלל ריב על חנייה בקניון ברמלה.
לפי האישום, ביולי 2019 החנו קטן ואשתו את רכבם כשבמקביל הגיע חסדאי עם משפחתו, והעיר שהם תופסים שתי חניות. בינו לבין אשתו של קטן התפתח עימות. קטן שלף את אקדחו וירה בחסדאי פעמיים. חסדאי פונה במצב אנוש לבית החולים שם נקבע מותו. בפברואר 2020 שופט העליון עוזי פוגלמן הפך את החלטת המחוזי, והורה לשחרר את קטן למעצר בית.
פוגלמן הסביר: "בשל המיוחס לו הועמד העורר לדין בעבירה שהיא מן החמורות בספר החוקים, ובהמשך תתברר אשמתו. אלא שכפי שפסק בית משפט זה לא אחת, הישיבה במעצר אינה מקדמה על חשבון העונש, וחומרת העבירות המיוחסות לנאשם אינה כשלעצמה שיקול בשאלת המעצר".
4 צפייה בגלריה
בית משפט מחוזי לוד- יום עדותה של מוניקה קטן אשתו של ויקטור קטן אשר חשוד ברצח אופיר חסדאי בחניון ברמלה
בית משפט מחוזי לוד- יום עדותה של מוניקה קטן אשתו של ויקטור קטן אשר חשוד ברצח אופיר חסדאי בחניון ברמלה
קטן בבית המשפט, בשנה שעברה
(צילום: אבי חי)
עוד מסר השופט כי "אני סבור שמעצר במתכונת של פיקוח אלקטרוני, בליווי מעטפת הפיקוח האנושי שנמצאה הולמת ע"י שירות המבחן, יכול להפיג את המסוכנות הנשקפת מהעורר במידה מספקת. העורר נעדר עבר פלילי וזו לו ההסתבכות הראשונה עם החוק. העורר בן 75, סובל מבעיות בריאותיות שונות וכי הוא אינו מחזיק בעמדות עברייניות".