הצעת ההחלטה לגינוי המתקפה הצבאית של רוסיה על אוקראינה התקבלה הערב (רביעי) בעצרת הכללית של האו"ם ברוב גדול. ישראל נמנית עם 141 המדינות שהצביעו בעד גינוי מוסקבה. מיד לאחר ההצבעה תועדו שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן וסגניתו נועה פורמן עומדים עם נציגי מדינות אחרות ומוחאים כפיים.
  • נמצאים באוקראינה או בגבולותיה? רוצים לדווח ולצלם? לחצו כאן
פרט לרוסיה התנגדו להצעת ההחלטה בלארוס, צפון קוריאה, סוריה ואריתריאה. עם 35 המדינות שנמנעו בהצבעה נמנות סין, הודו, איראן, עיראק, פקיסטן, דרום אפריקה וקובה.
4 צפייה בגלריה
141 מדינות הצביעו בעד גינוי מתקפה רוסית ב אוקראינה
141 מדינות הצביעו בעד גינוי מתקפה רוסית ב אוקראינה
לוח תוצאות ההצבעה בעצרת הכללית של האו"ם
4 צפייה בגלריה
141 מדינות הצביעו בעד גינוי מתקפה רוסית ב אוקראינה
141 מדינות הצביעו בעד גינוי מתקפה רוסית ב אוקראינה
התומכות, המתנגדות והנמנעות
בירושלים מעריכים כי הרוסים יכילו את ההצבעה הישראלית שקדמה לה חתימה ישראלית על ההחלטה לתמוך בה. לפי ההערכות בארץ, הרוסים יבליגו על ההצבעה הישראלית מכיוון שהיא נבלעת בתוך הצבעתן של 141 מדינות.
ישראל עדכנה מראש את מוסקבה שכך תנהג. את ההחלטה להצטרף לשורת המדינות שמגנות את רוסיה קיבלו ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד. היא נועדה להוכיח ש"ישראל עומדת בצד הנכון של ההיסטוריה".
4 צפייה בגלריה
דיון חירום בעצרת הכללית של האו"ם
דיון חירום בעצרת הכללית של האו"ם
ההצבעה בעצרת הכללית של האו"ם
(צילום: gettyimages)
ראש הממשלה בנט הבהיר כבר בתחילת השבוע כי ישראל תצביע בעד ההחלטה שקוראת להפסקת המלחמה באוקראינה ומגנה את רוסיה. שר החוץ לפיד שב על הדברים ביום שני ואמר: "ישראל תצטרף ותצביע בעד ההחלטה, יחד עם רוב מכריע של מדינות העולם. ישראל בוחנת בקפידה את משמעות הסנקציות על רוסיה. הקמנו צוות בין משרדי שיבחן את ההשפעות וההשלכות של הסנקציות על הכלכלה הישראלית ועל המדיניות שלנו".
שר החוץ אמר עוד כי "ישראל תהיה חלק ממאמץ הסיוע הכלל-עולמי לתושבי אוקראינה. יש לנו חובה מוסרית, חובה היסטורית ומחויבות ערכית להיות חלק מהמאמץ. היום ומחר ייצאו לאוקראינה שלושה מטוסים מישראל עם מטען גדול של סיוע חירום. אלפי מעילים, שמיכות, שקי שינה, ציוד רפואי, אוהלים ציוד לטיהור מים. ישראל הייתה ותהיה בצד הנכון של ההיסטוריה. אלה ערכינו, בעלת הברית המרכזית שלנו הייתה ותהיה ארצות הברית, אבל גם שותפינו האמריקנים מבינים שיש שתי נקודות שמחייבות אותנו לזהירות ושיקול דעת".
4 צפייה בגלריה
פוטין, בנט וזלנסקי
פוטין, בנט וזלנסקי
פוטין, בנט וזלנסקי
(צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ, AFP, רויטרס)
מוקדם יותר היום שוחח ראש הממשלה בנט עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי - בפעם השנייה מאז החלה הפלישה הרוסית. זלנסקי הודיע על השיחה בטוויטר וכתב: "דיברנו על התוקפנות הרוסית". בהמשך נמסר מטעמו של בנט כי השניים שוחחו בהמשך לשיחתם מיום שישי האחרון "שבה בה סיכמו לשמור על קשר רציף".
את השיחה השנייה בין שני המנהיגים יזם הנשיא זלנסקי. השניים דיברו על המשך הסיוע ההומניטרי של ישראל לאוקראינה. זלנסקי הזכיר בשיחה את התקיפה הרוסית באתר באבי יאר, וציין שמדובר בפעולה ברברית.
על רקע הדברים יצוין כי שליח ynet ו"ידיעות אחרונות" לאוקראינה רון בן ישי שנמצא בקייב דיווח היום כי אתר ההנצחה בבאבי יאר לא נפגע ולא ניזוק. כמו כן אמר הנשיא האוקראיני שהרוסים הטילו פצצות גם על העיר אומן שבה מבקרים יהודים רבים. זלנסקי שב וביקש מבנט סיוע ביטחוני. לא ברור אם סוגיית התיווך בין המדינות שמעורבות במלחמה עלתה בשיחה.

בשיחתם הראשונה ביום שישי שעבר, דיברו בנט וזלנסקי על מצב הלחימה באוקראינה, בדגש על אזור קייב. ראש הממשלה הציע אז את עזרתה של ישראל בכל סיוע הומניטרי, ועדכן את הנשיא על הצעדים שכבר ננקטו בהיבט הזה. "ראש הממשלה הדגיש את תקוותו לסיום מהיר של הלחימה, ושלח חיזוק לעם באוקראינה בימים קשים אלה", אמרו בלשכתו של בנט אחרי השיחה הראשונה.
כמה שעות לאחר השיחה הראשונה, סיפר שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורנייצ'וק בריאיון ל-CNN כי זלנסקי ביקש מבנט לסייע במשא ומתן בין רוסיה לאוקראינה. "הנשיא שלנו מאמין שישראל ההיא המדינה הדמוקרטית היחידה שיש לה יחסים טובים גם עם רוסיה וגם עם אוקראינה, ואפשר להשתמש בה כדי שתסייע", אמר השגריר.
גם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין קיים הערב שיחה שנייה עם ראש הממשלה בנט. השיחה הראשונה ביניהם נערכה בתחילת השבוע. "השניים שוחחו על המצב בין רוסיה לאוקראינה", נמסר בקצרה מלשכתו של בנט אחרי השיחה הראשונה. סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס דיווחה כי לפי הקרמלין, השיחה הראשונה הייתה ביוזמת ישראל, וכי בנט הציע במהלכה לתווך במגעים בין רוסיה לאוקראינה. ארה"ב עודכנה בשיחה של בנט עם פוטין לפני ואחרי קיומה.