2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו דיוויד פרידמן
בנימין נתניהו דיוויד פרידמן
נתניהו ופרידמן
(צילום: אוהד צויגנברג)
גורמים בכירים בממשל האמריקני עקצו את יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו ואת שגריר ארה"ב לשעבר דייוויד פרידמן מבלי לציין את שמותיהם בעקבות דבריהם נגד הסכם הגז וקביעת הגבול הימי של ישראל מול לבנון. "אנשים אמרו שניתן היה להשיג הסכם טוב יותר לצד זה או אחר או שיכלו להשיג הסכם טוב יותר - אך כשהם היו בתפקיד הם לא השיגו הסכם טוב יותר והם לא הצליחו להגיע להסכם", אמרו הבכירים בארה"ב.
הם הוסיפו: "ההסכם הזה הוא לא ניצחון של צד אחד על השני. צד אחד לא מקבל יותר מהשני כי הם מקבלים כל אחד דבר אחר. זה ניצחון לישראל שמקבלת ביטחון ושגשוג כלכלי, ניצחון ללבנון שמקבלת הזדמנות לשגשוג כלכלי ותקווה. הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה לפיד ועם נשיא לבנון עאון, אף אחד מהצדדים לא רוצה עימות. הוא מונע עימות ומניח תמריצים לכל אחד מהצדדים לפתח את האינטרס של כל אחד זה לצד זה.
"זה לא הסכם ישיר בין הצדדים אלא באמצעות ארה"ב, אך הוא קובע גבול שיאפשר לשתי המדינות לקדם את האינטרס הכלכלי שלהם ללא עימות. זה היעד, ואם יהיו שאלות בעתיד על ההסכם או עימות שאנחנו לא מצפים לו, ארה"ב תסייע להן בדרכים דיפלומטיות לסייע ליישומו".
2 צפייה בגלריה
שליש שלישים ביידן, אסדת כריש ולפיד
שליש שלישים ביידן, אסדת כריש ולפיד
ביידן ולפיד
(צילום: AP, רויטרס, עמית שאבי)
בהתייחס להצהרותיו של נתניהו שלפיהן לא מדובר בהסכם היסטורי אלא בהסכם כניעה, אמרו הגורמים הבכירים בממשל האמריקני: "מגוון של פוליטיקאים בשתי המדינות, במיוחד מהאופוזיציה בשתי המדינות, השמיעו מגוון הצהרות על כך. אנחנו מפצירים בהם לעבור על ההסכם, לקבל תדרוך מהממשלות על הפרטים.
"אנחנו חושבים שכל אחד שבוחן את הנושא מנקודת מבט לא פוליטית אלא מהותית יגיע למסקנה בלתי-נמנעת ששתי המדינות עשו טוב והשיגו את רוב היעדים החשובים. ישראל חיזקה את הביטחון והיציבות שלה. יציבות במים של הים התיכון יותר חשובה לביטחון ישראל ולשגשוג הכלכלי יותר מבעבר. ככל שיתגלה גז, ישתמשו בו יותר לייצור ותעשייה בזמן של משבר גלובלי עולמי".

"יאפשר לישראל לשמור על המים האלה לתקופה ארוכה"

על הרווחים של ישראל אמרו הבכירים בוושינגטון: "ישראל תהיה המדינה היחידה בעולם שלא תסבול ממשבר אנרגיה בגלל הגילויים שלה. ההסכם יאפשר לישראל לשמור על המים האלה לא רק עכשיו אלא לתקופה ארוכה בעתיד. ללבנון, מצרים, קפריסין ויוון זה יסייע בפיתוח משאבים באגן הים התיכון. זה ניצחון גדול לעם הלבנוני שסובל. למרות מה שפוליטיקאים בישראל ולבנון שלא היו חלק מהמשא ומתן אמרו, אנו בטוחים שההסכם יספק ביטחון ששתי המדינות צריכות".
הבכירים האמריקנים אמרו עוד: "ההסכם הזה הוא חלק מהמחויבות של ממשל ביידן לביטחון ישראל וזאת להבטיח שכל אזור המזרח התיכון משגשג, יציב ובמצב שלום, וזה מה שאנו שואפים לעשות עם ההסכם הזה ולכן ביידן היה מפוקס על הנושא הזה מאז שהיה סגן נשיא ארה"ב ועד היום.
"התיווך האמריקני לא כלל שיחות עם חיזבאללה. ניהלנו שיחות מול לבנון עם הנשיא, ראש הממשלה ויו"ר הפרלמנט. ארה"ב קיבלה ערבויות שממשלת לבנון תכבד את ההסכם כפי שקיבלה מממשלת ישראל. ההסכם הזה הוא היחיד שהושג, הוא זה שיש לו את התנאים הטובים ביותר לישראל והתנאים הטובים ביותר ללבנון".
על המעורבות של נשיא ארה"ב, הוסיפו הגורמים הבכירים בממשלו: "המדיניות של ביידן למזרח התיכון היא להביא לאזור יציב יותר וזה כולל עסקאות אנרגיה כמו העסקה בין ירדן לישראל ואיחוד האמירויות, פתיחת השמיים הסעודיים לטיסות ישראליות ועוד. אנו חושבים שזאת פריצת דרך היסטורית, לראשונה הסכם בין ישראל ללבנון בתיווך אמריקני – שתי מדינות במצב מלחמה. ביידן זיהה את זה כהזדמנות והמשא ומתן התחיל עוד כשכיהן כסגן נשיא ארה"ב.
"אחרי חודשים של תיווך אמריקני שהחל בסוף 2021 , ממשלת ישראל וממשלת לבנון הסכימו לסיים את המחלוקת על גבול יומי ולקבוע גבול ימי ביניהן. אלו מחלוקות שנמשכו עשרות שנים והתיווך בו החל לפני 10 שנים. ב-2020 הייתה תפנית כששני הצדדים הפסיקו לשאת ולתת בנושא. בסתיו 2021 ובתחילת 2022 ממשל ביידן חידש את המשא ומתן תוך פרדיגמה חדשה שתאפשר פריצת דרך".

לסיכום התייחסותם לסוגיה, אמרו הבכירים בממשל האמריקני: פריצת הדרך הושגה אחרי ימים ולילות ארוכים מאוד. ממשלות ישראל ולבנון הסכימו בנפרד ועם ארה"ב לסיים את המחלוקת. החשיבות של ההסכם היא בכך ששני הצדדים מקבלים את מה שחשוב להם. ההסכם יאפשר ללבנון פוטנציאל טרי להשקעות זרות בתחום האנרגיה ועם הזמן יפתור את משבר החשמל. ההסכם נותן לעם בלבנון תקווה, משהו שהם זקוקים לו נואשות.
"בנוגע לישראל, יש לה מצבורי גז משמעותיים בים התיכון והיא מצליחה לפתח אותם. ההסכם יספק לישראל סוג של ביטחון ויציבות במזרח הים התיכון שהוא חיוני להמשיך להסתמך על המים האלה לטובת משק החשמל במדינה ולטובת האפשרות לייצא ולהיות חלק מהפתרון למשבר האנרגיה הגלובלי. ישראל שמרה על כל המכניזם הביטחוני והתשתית להבטיח שקו החוף שלה והמדינה שלה מוגנת. ישראל תבטיח שיש לה דרך הסכמים שונים – תקבל פיצוי על כך תמלוגים מגז שיושגו מהמאגר. אנו מצפים שיהיו עוד רגעים קשים ביישום ההסכם, אבל אין לנו ספק שהוא ייחתם".