דובר צה"ל ומג"ב הודיעו הערב (שני) כי עם הצגת תחקיר נפילתה של הלוחמת סמלת נועה לזר במעבר שועפט בחודש שעבר, החליט הרמטכ"ל אביב כוכבי להפסיק את פעילות לוחמי צה"ל במחסום תוך חודש. מלבד זאת, מפקד מג"ב אמיר כהן החליט להדיח שלושה לוחמי מג"ב בשל אי-עמידה בערכי החיל. הרמטכ"ל כוכבי קבע כי "מצופה היה מהלוחמים באירוע לחתור למגע – והם פעלו באופן שלא תואם את המצופה מכל לוחם במערכת הביטחון". הכוונה לעצור את פעילות הגדוד ולהדיח את הלוחמים נחשפה ב-ynet.
2 צפייה בגלריה
 נועה לזר ז"ל
 נועה לזר ז"ל
נועה לזר וזירת הפיגוע במחסום שועפט בחודש שעבר
(צילום: AFP)

לפי הודעת צה"ל, מפקד מג"ב אמיר כהן החליט גם להדיח מתפקיד פיקודי קצין מג"ב למשך שנה, ולתת הערה פיקודית למפקד הפלוגה ולמפקד גדוד במג"ב שלהם היה חלק באירוע. בעקבות הפסקת הפעילות של לוחמי צה"ל במחסום, הנחה הרמטכ"ל כוכבי להגדיל את הקצאות הלוחמים למג"ב לטובת הצבתם במשימות הבידוק במחסום שועפט. עד להכשרת הלוחמים, הורה מפקד מג"ב על הסטת פלוגת לוחמים ממג"ב איו"ש למחסום.
בתחקיר נקבע כי שלושת הלוחמים במעבר ירו לעבר המחבל, אולם מרחוק – ולא חתרו למגע איתו – מה שאפשר לו לברוח ללא פגע ולהסתתר במשך 11 ימים. המחבל עודאי תמימי, נזכיר, חוסל אחרי שניסה לבצע פיגוע נוסף בכניסה למעלה אדומים.
מתחקיר האירוע שערך מפקד מג"ב עוטף ירושלים תת-ניצב עמי נידם עלו כשלים בשגרת הפיקוד במחסום, במהירות התגובה, באיכותה, ובעובדה שהתנועה הרגלית המתקיימת במעבר כדבר שבשגרה היא תקלה חמורה – שגם אפשרה את יציאת המחבל מהרכב שבו הוסע למחסום.

2 צפייה בגלריה
כוחות הביטחון בשועפט
כוחות הביטחון בשועפט
הסריקות אחר המחבל בשועפט אחרי הפיגוע. הלוחמים ירו מרחוק, החטיאו - ולא חתרו למגע
(צילום: רויטרס)
בפיגוע נהרגה הלוחמת נועה לזר ונפצעו לוחמת מג"ב והמאבטח דוד מורל, ששוחרר בשבוע שעבר מבית החולים. הירי התרחש בזמן החלפת משמרות במעבר שנמצא תחת פיקוד מג"ב. בסיום התחקיר הראשוני שנערך קבע מפקד מג"ב שהלוחמים שירו לעבר המחבל היו צריכים לנטרל אותו – או לחסל אותו.
"בעקבות ממצאי התחקיר, הורה מפקד מג"ב על הגדרת רף מחייב לביצוע התרגולות במעבר, הכשרה ייחודית מקצועית למפקדי המעבר, התקנת תשתית טכנולוגית מספקת לצרכי המשימה במעבר וכן, על קיום מנגנון פיקוח קפדני", נמסר עם סיום התחקיר.
עוד נמסר כי "מפקד מג"ב הורה ליישם באופן מיידי את כלל הלקחים במעברים שבאחריות מג"ב בעוטף ירושלים, והנחה את מפקד בית הספר החיילי להקים הכשרה ייעודית לפיקוד במעברי עוטף ירושלים. בנוסף, המליץ מפקד מג"ב לאזרח את כלל המעברים בעוטף ירושלים לאור אופי הפעילות בהם".
בסיכום התחקיר אמר הרמטכ"ל כוכבי כי "עבודת כוחות הביטחון במעברים חשובה לביטחון המדינה ומנעה פיגועים רבים בעבר. מדובר באירוע חמור, מקצועית וערכית. ראשית מכיוון שאיבדנו את הלוחמת נועה לזר ז"ל, משנית בשל חוסר מקצועיות ואי חתירה למגע, המחבל לא נוטרל ולא נעצר. יש לבצע את הפעולות המיידיות שהוגדרו למימוש לקחי התחקיר בהקדם, ולהטמיע אותן בקרב כלל כוחות הביטחון. אני שולח את תנחומיי העמוקים למשפחת לזר, מחזק ומחבק אותה".