1 צפייה בגלריה
גבריאל בוריץ' ה נשיא החדש של צ'ילה נאום הניצחון ב סנטיאגו
גבריאל בוריץ' ה נשיא החדש של צ'ילה נאום הניצחון ב סנטיאגו
גבריאל בוריץ'
(צילום: AFP)
נשיא צ'ילה גבריאל בוריץ' דחה את קבלת כתב האמנה של השגריר הישראלי החדש במקום, גיל ארציאלי. לפי דיווחים, הנשיא - שידוע בדעותיו האנטי-ישראליות - זעם על "הרג של נער פלסטיני היום", בהתייחסו לתקרית בלילה שבין רביעי לחמישי שבה נהרג מחבל בן 17 שפתח בירי לעבר כוחות צה"ל, שמיפו את בית המחבל שהרג את רב-סרן בר פלח שלשום בלילה. השגריר הישראלי אף זומן לשיחה אצל שרת החוץ הצ'יליאנית אתמול.
לשגריר הנכנס נקבע מועד הגשת כתב האמנה לנשיא, ואז בממשלה הודיעו לו שלא יתאפשר לו להגישו בשל הכעס של הנשיא על "הרג ילדים בעזה בידי ישראל". הממשלה בצ'ילה מיהרה לטעון שלא מדובר בענישה נגד ישראל, והוחלט לדחות את המועד לאוקטובר. עם זאת, מדובר בצעד חסר תקדים.
במקביל, משרד החוץ של צ'ילה זימן לשיחה את השגריר הנכנס, שהגיע לצ'ילה כבר בחודש יולי. "יש עכשיו מהומה עצומה בממשלה ובמשרד החוץ, צריך לראות איך מתקנים את הבעיה הזאת", אמר דיפלומט צ'יליאני לתקשורת המקומית.
עבור בוריץ', מהמחנה השמאלי של המפה הפוליטית בצ'ילה, לא מדובר בתקרית ראשונה עם ישראל. הנשיא כינה בעבר את ישראל מדינה "רצחנית", ותמך בחרם על מוצרים מהתנחלויות. ב-2019 הקהילה היהודית בצ'ילה שלחה לבוריץ' צנצנת דבש לכבוד ראש השנה. בוריץ' כתב בטוויטר: "אני מעריך את המחווה, אבל הם היו יכולים לבקש מישראל להחזיר את השטחים הפלסטיניים שכבשו בניגוד לחוק". בצ'ילה נמצאת הקהילה הפלסטינית הגדולה מחוץ למזרח התיכון, שמונה יותר מ-350 אלף איש.

"מבחינת הקהילה היהודית, הדאגה הגדולה ביותר שלנו נוגעת לכל מה שיכול לקרות עם ישראל", אמר נשיא הקהילה היהודית בצ'ילה, ג'ררדו גורודשר, בריאיון לאולפן ynet לאחר בחירתו של בוריץ' בדצמבר. "בעבר בוריץ' קידם את ה-BDS כפתרון בצ'ילה".
גורודשר ציין כי לנשיא "קשרים קרובים עם המפלגה הקומוניסטית, שם אפשר למצוא את דניאל חדואה, שהוא אחד מהאנטי-ישראלים והאנטי-ציונים הגדולים ביותר שיש בצ'ילה – מה שיכול להפוך את החיים שלנו למסובכים יותר".
גבריאל קולודרו, נשיא קהילת הצ'יליאנים בישראל, אמר לאחר היבחרו של בוריץ', כי "סכנה יש מזמן. ביוני השנה הציגו הצעת חוק BDS, הצעת החוק הפעילה היחידה מסוגה בעולם, שנמצאת כרגע בפרלמנט. הנשיא הנבחר בוריץ' חתם לפני כמה חודשים על הבטחה לקיים את החוק הזה, וזו הפעם הראשונה שמשהו כזה קורה בעולם".
פורסם לראשונה: 22:22, 15.09.22