2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
בני גנץ. "להדוף כל הצעה שמגיעה"
(צילום: יואב דודקביץ' )
שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ מנסה למנוע דרמה של הרגע האחרון - ומפציר בחברי הכנסת שתחתיו לא להתפתות להצעות מהאופוזיציה, שיוכלו למנוע את ההליכה לבחירות בפעם החמישית תוך שלוש שנים.
"חברים וחברות יקרים", כתב גנץ לפני זמן קצר לחברי מפלגתו בקבוצת הוואטסאפ הפנימית של כחול לבן. "בשעות ובימים הקרובים תגענה (ואולי כבר הגיעו) אליכם הצעות רבות לשיתוף פעולה כזה או אחר עם חלק מסיעות הבית במטרה למנוע את פיזור הכנסת או לחלופין מניעת כניסתו של שר החוץ ללשכת ראש הממשלה. אני מבקש מכם בכל לשון של בקשה שלא לשתף פעולה ולא לדון בתרחישי סרק כאלה או אחרים ולהדוף כל הצעה שמגיעה אליכם".

גנץ הדגיש כי "במפלגה קיים צוות מקצועי ומיומן והוא המוסמך היחיד מבחינתי לנהל מגעים פוליטיים (שכידוע לא על הפרק). אנו כמובן נערכים לפיזור הכנסת ונדון על כך בהרחבה בישיבת הסיעה".

הולכים לבחירות - כתבות נוספות

מוקדם יותר אישרה ועדת הכנסת, שח"כ ניר אורבך מימינה עומד בראשה, את הפטור מחובת ההנחה להצעת החוק לפיזור הכנסת. המשמעות: הקואליציה לא תצטרך להמתין פרק זמן ממושך עד להעלאת החוק במליאה - וההצבעה הראשונית עליו תיערך כבר מחר בבוקר, בשעה 11:00. בקואליציה מתכוונים להספיק להעביר את הצעת החוק מחר גם בקריאה טרומית וגם בקריאה ראשונה מחר, במטרה להצביע על הפיזור בקריאה שנייה ושלישית כבר בשבוע הבא.
2 צפייה בגלריה
אורבך ונתניהו. יבשלו מהלך מפתיע של הרגע האחרון?
אורבך ונתניהו. יבשלו מהלך מפתיע של הרגע האחרון?
אורבך ונתניהו. יבשלו מהלך מפתיע של הרגע האחרון?
(צילום: יואב דודקביץ')
בקואליציה התכוונו במקור להעלות את הצעת החוק לפיזור הכנסת רק בשבוע הבא, אך הבוקר החליטו להקדים את המהלך - מחשש של ניסיון לטרפד ברגע האחרון את הקדמת הבחירות באמצעות הקמת ממשלה חלופית בראשות בנימין נתניהו. החשש ממהלך מפתיע שכזה גבר כיוון שח"כ אורבך - שבשל מרידתו בקואליציה דרכו במפלגת ימינה כנראה הגיעה לסופה - לא תקשר עם אנשי הקואליציה, ושם חששו שהוא פועל להקמת ממשלה חלופית.
למרות החשש בקואליציה מניסיון "לטרפד" את הבחירות, כמה ח"כים בליכוד שללו היום את האפשרות הזו. אחד מהם הוא ישראל כץ, שבריאיון לאולפן ynet הבהיר הבוקר כי "הכיוון הוא בחירות". לדבריו, "היה ניסיון להקים ממשלה אלטרנטיבית בראשות נתניהו וזה לא צלח". גם ח"כ אלי כהן העריך באולפן ynet כי הסיכוי להקמת ממשלה חדשה בכנסת הנוכחית אפסי. "אני מעריך שבשבוע הבא תהיה קריאה שלישית לחוק פיזור הכנסת", אמר. "אנחנו לא פסלנו אותם, אבל היו גורמים שפסלו את הליכוד, את נתניהו ואת החרדים. זה אגב היה חלק מאותו שינוי שהביאה הממשלה, את מדיניות החרמות. לכן להערכתי הולכים לבחירות".

נתניהו עצמו לא שלל אמש אפשרות של ממשלה חלופית, אך הבהיר כי האופציה נדחתה על ידי גורמים שונים בקואליציה – בראש ובראשונה יו"ר תקווה חדשה גדעון סער. "הוא פוסל אותי אבל יושב עם האחים המוסלמים שתומכים בטרור", אמר נתניהו. סער עצמו אמר בריאיון לאולפן ynet הבוקר כי ניתן היה להקים ממשלה חלופית בקלות – אם נתניהו היה מוותר על ההנהגה. סער הדגיש כי הוא "מכבד" את העובדה שחברי הליכוד בחרו בנתניהו כמנהיגם, אך לדבריו הליכוד "לא יכול לכפות עליי את ביבי, ומאחר שלא נשב בממשלה בראשות ביבי – נגמר העניין".
על הכוונה לפזר את הכנסת ולהקדים את הבחירות, נזכיר, הודיעו אתמול במפתיע ראש הממשלה נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, אחרי שלדבריהם "מוצו" הניסיונות לייצב את הקואליציה - חודשיים וחצי אחרי הטלטלה הפוליטית שהחלה עם פרישתה של עידית סילמן מימינה, פרישה שהביאה לכך שהקואליציה איבדה את הרוב בכנסת. בנט ולפיד הדגישו כי הרוטציה ביניהם תבוצע באופן מסודר לאחר אישור פיזור הכנסת.

בנט אמר אמש כי אף שזהו "רגע לא קל" עבורו, מדובר ב"החלטה הנכונה ביותר עבור ישראל" - שהתחייבה לדבריו על מנת למנוע "כאוס חוקתי" בעקבות חוסר יכולתה של הקואליציה להאריך את תקנות יו"ש (פיזור הכנסת יאריך אותן אוטומטית). בנט הבטיח לבצע "חפיפה יסודית" ללפיד לפני כניסתו לתפקיד ראש ממשלת המעבר, אז בנט יהפוך לראש הממשלה החליפי וימונה לשר האחראי על תחום איראן. לפי שעה לא ברור המועד הסופי של הבחירות, אך שני תאריכים נבחנים כעת: 25 באוקטובר או 1 בנובמבר.