3 צפייה בגלריה
נגישות נכים חוסר נגישות מדרגות
נגישות נכים חוסר נגישות מדרגות
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
פחות מיממה לפני תחילת השביתה המתוכננת במסגרות המיועדות לאנשים עם מוגבלות, הושג היום (חמישי) הסכם בין משרדי האוצר והרווחה לבין מטה המאבק להעלאת שכר המטפלים. בעקבות ההסכם החדש, המסגרות לא ישבתו מחר.
על פי ההסכם, משרד הרווחה ישפה את הארגונים להעלאת שכר המטפלים והמדריכים במסגרות הדיור (שפעולות במשך 24 שעות ביום שבעה ימים בשבוע) כך ששכרם יגיע ל-7,300 שקלים בחודש למשרה מלאה, ובמסגרות היום והתעסוקה (שהפעילות בהן היא יומית) ל-7,200 שקלים, החל מחודש יוני 2024 ולאחר הכשרה. זאת בהשוואה לשכר המינימום, שעומד על 5,572 שקלים לחודש ובו תקצבו משרות אלה עד כה.
בתחילת החודש דווח ב-ynet כי המסגרות, שנותנות כיום מענים לכ-30 אלף בני אדם עם צרכים מיוחדים בכל הגילים - מפעוטות עד קשישים - יחלו לשבות באופן הדרגתי החל מ-1 לספטמבר בעקבות משבר מתמשך של כוח אדם, שלא מאפשר להם להמשיך לתת שירות מסור ויסודי למטופלים.
בשנים האחרונות מתריעים במסגרות על המצוקה שהגיעה לאחרונה לשיא שלילי: חוסר מתמשך של לפחות 33% ביחס לתקן שהמשרד קבע - כ-3,000 משרות של מדריכים ומטפלים. המחסור נובע בעיקר בגלל תנאי העבודה הקשים, לצד השכר הנמוך שתוקצב כאמור עד כה בכ-5,500 שקלים לחודש – שכר מינימום.
הסכם השכר החדש נאמד על ידי משרדי האוצר והרווחה בתוספת של 330 מיליון שקלים בשנה לשכרם של המטפלים והמדריכים. תוספות התקציב לארגונים יבוצעו בשתי פעימות: בפעימה הראשונה הארגונים ישופו בתוספת תקציבית לצרכי שכר המטפלים והמדריכים כבר בספטמבר הקרוב, ובפעימה השנייה תינתן לכלל המטפלים והמדריכים תוספת שכר חודשית בסך 500 שקלים לאחר שיעברו הכשרה מקצועית על ידי משרד הרווחה ובמימון המדינה, הכשרה בסיסית שתאפשר להעניק שירות וטיפול טובים יותר לאנשים ולילדים עם מוגבלות. תוספת זכר זו תוענק למטפלים והמדריכים החל מיוני 2024, ובכך יגיע שכרם ל-7,200-7,300 שקלים בחודש, כאמור.
3 צפייה בגלריה
סיגל פרץ יהלומי
סיגל פרץ יהלומי
"נקודת מפנה היסטורית". סיגל פרץ יהלומי
(צילום: דוברות אקים)
"זו נקודת מפנה היסטורית ביחס החברה לאנשים עם מוגבלות ובקביעת סדר עדיפות שרואה אותם", אמרה סיגל פרץ יהלומי, מנכ"לית אקים וראש מטה המאבק להעלאת השכר. "לא רק כמס שפתיים אלא באמצעות הקצאה בפועל של משאבים כספיים. מדובר בהסכם שכר שמביא שינוי אדיר לאלפי המטפלים והמדריכים – תומכים מקצועיים של אנשים עם מוגבלות, המעניק הכרה וכבוד על עבודתם הקשה ובכך מחזק את חשיבות התמיכה וההכללה של אנשים עם מוגבלות בחברה שלנו".
היא הוסיפה: "כולי תקווה שכעת נוכל למלא את תקני כוח האדם החסרים בעובדים טובים ואיכותיים ונוכל להתקדם גם לשלב יישום החוק החדש בינואר 2024 לפיו כל אדם יוכל לחיות בקהילה - גם אדם שזקוק לתמיכות מרובות, ושיהיו עובדים שיתגייסו לשורות הארגונים ויסייעו לנו להוביל מהפכה זו במדינה".
יצוין כי תוספת שכר זו היא עבור משרה בהיקף מלא והארגונים יוכלו להיעזר בתוספת זו באופן דיפרנציאלי בתגמול עובדים על פי פרמטרים של עבודה סיעודית שהיא מאתגרת יותר, ותק, היקף משמרות וכדומה. ההסכם אליו הגיעו מטה המאבק ומשרדי האוצר והרווחה נשען על שלושה רכיבים: הגדרתו מחדש של תפקיד המטפל והמדריך כתומך מקצועי לאדם עם מוגבלות שמלווה אותו חברתית, טיפולית ורגשית ומסייע להכללתו בחברה; על חובת הכשרה של כלל התומכים המקצועיים; ועל תוספות השכר.
שר הרווחה יעקב מרגי בירך על ההסכם: "מדובר בפריצת דרך של ממש. לאחר שנים ארוכות שבהן שכר המטפלים נשחק, אנו מסדירים את המקצוע החשוב של תומך באדם עם מוגבלות כפרופסיה, יוצרים מסלולי קידום ונותנים תוספת שכר משמעותית אשר תהפוך משרות אלו לאטרקטיביות".