6 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
נתניהו, ביידן ואבו מאזן. מאמצים למנוע הידרדרות
(צילום: עמית שאבי,AFP ,רויטרס)
פסגת החירום הביטחונית שנערכה בעיר עקבה שבירדן, בהשתתפות נציגי ישראל והפלסטינים, הגיעה הערב (ראשון) לסיומה. ב"הודעה משותפת ומוסכמת" שהוציאה ירדן ופורסמה גם בסוכנויות הידיעות הבינלאומיות, "ישראל מתחייבת לא לדון בבנייה חדשה למשך ארבעה חודשים". בהמשך צפויה פגישה נוספת בשארם א-שייח, במהלך חודש מרץ הקרוב, להשגת היעדים שסוכמו. משרד החוץ האמריקני פרסם הודעה בנוסח זהה, עם פירוט ההסכמות שהפיצה ירדן - מה שמאשר כי כלל הצדדים הסכימו על הפרטים.
שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' התייחס להתחייבות הישראלית לא לדון בבנייה בהתנחלויות, לפי ההודעה הירדנית, ומסר כי "אין לי מושג על מה דיברו או לא דיברו בירדן". לדבריו, "שמעתי על הוועידה המיותרת הזו מהתקשורת בדיוק כמוכם. אבל דבר אחד אני כן יודע: לא תהיה הקפאה של הבנייה והפיתוח בהתיישבות אפילו לא ליום אחד (זה בסמכותי). צה"ל ימשיך לפעול לסיכול טרור בכל שטחי יהודה ושומרון ללא שום מגבלה (נוודא בקבינט). פשוט מאוד".
גם השר לביטחון לאומי ויו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, יצא נגד הסכמות הפסגה: "מה שהיה בירדן, אם היה, יישאר בירדן", כתב בטוויטר.
בהצהרה המשותפת שהוציאה ירדן בנוגע לפסגה, שלדבריה כאמור מוסכמת על כל המשתתפים, אישרו הצדדים הפלסטיני והישראלי את מחויבותם לכל ההסכמים הקודמים, והסכימו לשמור על הסטטוס קוו במקומות הקדושים בירושלים. בנוסף, נציגי המשלחות התחייבו להפסיק לבצע צעדים חד-צדדיים במשך שלושה עד שישה חודשים. ישראל התחייבה גם להפסיק את את הדיון בהקמת יחידות התיישבות חדשות לתקופה של ארבעה חודשים, והסכימה להפסיק לאשר הקמת התיישבויות חדשות במשך חצי שנה.
בנוסף, לפי ההצהרה, התחייבו שני הצדדים לגבש אמצעים לבניית אמון "כדי לפתור בעיות קיימות, בתום לב". לצד זאת, ישראל והפלסטינים הסכימו "למנוע הסלמה בשטח ולעצור את האלימות".
6 צפייה בגלריה
צחי הנגבי ורונן בר
צחי הנגבי ורונן בר
מייצגים את ישראל. הנגבי ורונן בר
(צילום: יואב דודקביץ', יאיר שגיא)
גורם מדיני בכיר מסר בתום הפסגה כי "המשתתפים הגיעו להסכמה על הקמת ועדה ביטחונית משותפת שתבחן את חידוש התיאום הביטחוני ואת הנכונות והיכולת הפלשתינית לשאת באחריות למאבק בטרור בשטחי הרשות הפלסטינית".
לפי הגורם המדיני, סוכם בנוסף כי הצדדים יקיימו מפגש נוסף לפני הרמדאן, בחסות מצרים, על מנת לבחון את ההתקדמות בציר הביטחוני. כמו כן, סוכם להקים ועדה אזרחית משותפת שתפעל לקדם צעדים כלכליים בוני אמון. לדבריו, נציגי מדינת ישראל הדגישו במפגש כי לא יחול שינוי בהחלטה להסדיר תשעה יישובים בהתיישבות הצעירה ולבנות 9,500 יחידות דיור ביהודה ושומרון. כמו כן, צוין כי בחודשים הקרובים לא צפויות החלטות נוספות בעניין ההתיישבות.
גורם פלסטיני שמעורה בפרטי הפסגה סיפר כי הצדדים דנו בנוסף בבקשות שעלו מהצד הפלסטיני. גורמים בישראל אמרו על כך כי כל הדרישות של הפלסטינים נדחו.
לפי אותו גורם פלסטיני, בקשה פלסטינית אחת הייתה לעצור כניסות של צה"ל לאזורי A ולשטחי הרשות הפלסטינית, תוך התחייבות שמנגנוני הביטחון הם אלה שיפעלו בשטח, ובתיאום עם ישראל. בנוסף, דנו הצדדים באישור הכנסת כלי נשק ואמצעי לחימה חדשים לשימוש מנגנוני הביטחון הפלסטיניים.
6 צפייה בגלריה
עימותים בשכם
עימותים בשכם
שכם, בשבוע שעבר. הפלסטינים דורשים את הפסקת הפשיטות
(צילום: AFP)
לצד בקשות אלו, שוחחו נציגי המשלחות גם על הפסקת הסנקציות הישראליות על הרשות הפלסטינית, ועסקו בהתחייבות "להפסקת הבנייה בהתנחלויות שבגדה המערבית" - רק עד סיום חודש הרמדאן.
לפי מקור ירדני רשמי ששוחח עם סוכנות הידיעות הירדנית הרשמית "הממלכה", "הפגישה הייתה בתיאום מלא עם הפלסטינים על מנת לעצור את ההידרדרות", וכדי להגיע למעורבות מדינית מקיפה יותר בין ישראל והפלסטינים. הוא ציין כי זהו מפגש ראשון מסוגו בין הצדדים.
לדברי המקור, הפגישה מהווה בנוסף המשך למאמצים האינטנסיביים שעושה ירדן, בתיאום עם הרשות הפלסטינית ושאר הצדדים, כדי לעצור את הצעדים החד-צדדיים ואת ההסלמה הביטחונית "המאיימת להתפוצץ". לצד זאת, בפגישה ניסו להגיע להסדרים ביטחוניים וכלכליים "שיקלו את סבלו של העם הפלסטיני".
"יש עניין בינלאומי גדול בפגישה הזו, שמגיעה בתקופה מאוד רגישה", ציין המקור. "עבור הקהילה הבינלאומית, קיום המפגש מהווה צעד הכרחי והישג חשוב לירדן להגיע להבנות פלסטיניות-ישראליות שיצערו את ההידרדרות, ויסללו את הדרך למעורבות כללית יותר".
6 צפייה בגלריה
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
נרצחו ביריות במקביל לפסגה. האחים יגל והלל יניב
הוא הוסיף כי ירדן רואה את הסוגיה הפלסטינית כסוגיה מרכזית, שפתרונה על בסיס פתרון שתי המדינות מהווה תנאי להשגת יציבות, ביטחון ושלום צודק, בר קיימא וכולל. לצד זאת, ירדן מאשרת את הצורך בכך שישראל תפסיק את כל פעולותיה הצבאיות ואת כל הצעדים הבלתי חוקיים הפוגעים בפתרון שתי המדינות ובסיכויי השגת שלום.
המקור אמר עוד כי ישראל הגבירה את "פשעיה במהלך התקופה האחרונה, המסווגים כפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות על פי המשפט ההומניטרי הבינלאומי וחוק זכויות האדם הבינלאומי. זאת במסגרת פלישות וקמפיינים אגרסיביים שכללו את הערים ירושלים, ג'נין, שכם וכל השטח הפלסטיני הכבוש, וההתקפות החוזרות ונשנות עליו". הוא הוסיף כי המבצעים הצבאיים בשכם ובג'נין לחיסול מבוקשים ומחבלים מחבל בהליך השלום, משום שמבחינת הפלסטינים, ולפי ההבנות האחרונות האמריקניות, ישראל הייתה אמורה להימנע מצעדים אלו.
מתנועת לוחמים לשלום נמסר בתגובה להודעה הירדנית על הקפאת הבנייה: "אנו מברכים את ראש ממשלת ישראל, את הרשות הפלסטינית ואת הממשל האמריקני על ההבנות שהושגו לעצירת הבנייה בהתנחלויות. אנו קוראים שלא לעצור כאן: על הנשיא ביידן לדרוש את פינוי כלל ההתנחלויות בשטחים הפלסטיניים הכבושים שנבנו בניגוד לחוק הבינלאומי ותוך דיכוי של העם הפלסטיני וגזל אדמותיו. יש לדרוש את החזרה לשולחן המשא ומתן, שכן רק הסכם שלום בין ישראל ופלסטין יביא לסיום מלא וסופי של הכיבוש ומעגל האלימות".
הפגישה בין הנציגים נפתחה היום בצהריים, ומטרתה הייתה להגיע לרגיעה ולהפסקת האלימות בשטחים הפלסטיניים, פחות מארבעה שבועות לפני תחילת חודש הרמדאן, המקודש למוסלמים. בפסגה השתתפו גם נציגים מירדן, מצרים וארה"ב, ובמקביל אליה נרצחו ביריות בחווארה הלל ויגל יניב, אחים בני 22 ו-20 תושבי הר ברכה.
6 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
קרא להחזיר את המשלחת. סמוטריץ'
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
בעקבות הפיגוע מסר סמוטריץ' כי הוא "קורא לראש הממשלה להחזיר את המשלחת הישראלית מעקבה לאלתר. 'רגיעה' תושג רק כאשר צה"ל יכה בערי הטרור ומחולליו ללא רחם, בטנקים ובמסוקים, באופן שישדר שבעל הבית השתגע ויוציא להם את החשק לפגוע בנו. נדרוש כינוס מיידי של הקבינט לקבלת החלטות".
גם השרה אורית סטרוק מסרה בעקבות זאת: "הפיגוע בחווארה מחייב החזרה מיידית של המשלחת הישראלית מפסגת עקבה. אין מקום למפגש-פסגה עם מי שמשלמים לרוצחי יהודים. 30 שנה אחרי הסכם אוסלו האומלל, מן הראוי שנבין שהרשות הפלסטינית היא הבעיה ולא הפתרון. את ההיערכות לרמדאן נבצע בעצמנו, ללא 'הסתייעות' במי שקמים עלינו לכלותנו".
הצדדים דנו בין השאר במהלך הפסגה בתוכנית האמריקנית להרגעת המתיחות בגדה המערבית, ולסיום ההתנגדות החמושה שם. לפי המתווה האמריקני, ישראל לא תבצע צעדים חד-צדדיים נוספים שקשורים להתנחלויות - ובמקביל הרשות הפלסטינית לא תפעל נגדה באו"ם, ותפעל לרגיעה בגדה. הפסגה נקבעה עוד לפני המבצע בשכם שבו נהרגו 11 פלסטינים - רובם מחבלי "גוב האריות", וחלקם אזרחים לא-מעורבים.
בראש המשלחת הישראלית לשיחות עמד ראש המל"ל צחי הנגבי, ואליו הצטרפו ראש השב"כ רונן בר, מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף רסאן עליאן ומנכ"ל משרד החוץ רונן לוי. את הפלסטינים ייצגו בשיחות מזכיר הוועד הפועל של אש"ף חוסיין א-שייח, ראש המודיעין הכללי מג'ד פרג' ויועצו של אבו מאזן, מג'די אל-חלידי.
השתתפו בהכנת הכתבה: אלישע בן קימון