גנץ:"אם נצליח להגיע להסכמות רחבות, זה היה הישג חשוב ומשמעותי למדינת ישראל ולכלל החברה בישראל"
(צילום: גו לייב)

במערכת הפוליטית מעריכים כי המתווה האחרון שהציע נשיא המדינה יצחק הרצוג להגעה להסכמות בסוגיית המהפכה המשפטית ירד מן הפרק, אבל באופוזיציה עדיין יש מי שמוכן להושיט יד. יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ אמר הבוקר (שני) בנאום באוניברסיטת רייכמן: "אותי לא מעניין מה המניע של נתניהו - פגישה עם ביידן או פחד מבג"ץ או הבנה של האתגר הלאומי שבפנינו. אם יהיה על השולחן פתרון שישמור על הדמוקרטיה - אני אהיה שם".
בשבוע שעבר דווח על מגעים חשאיים ולא-ישירים בין נציגי המחנה הממלכתי לנציגי הליכוד, בחסות נשיא המדינה הרצוג, סביב קידום המהפכה המשפטית. השיחות נגעו לכמה סוגיות שעל סדר היום, בעיצומה של פגרת הכנסת, ובכללן גם הוועדה לבחירת שופטים, ביטול עילת הסבירות ואפילו הקפאת החקיקה לתקופה ממושכת. ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא אז לגנץ "להיכנס לחדר ולדבר", אך יו"ר המחנה הממלכתי השיב: "איני סומך על נתניהו, שעושה קודם כל מה שטוב לו, ורק אחר כך מה שנכון למדינה".
1 צפייה בגלריה
גנץ:"אם נצליח להגיע להסכמות רחבות, זה היה הישג חשוב ומשמעותי למדינת ישראל ולכלל החברה בישראל"
גנץ:"אם נצליח להגיע להסכמות רחבות, זה היה הישג חשוב ומשמעותי למדינת ישראל ולכלל החברה בישראל"
"כניעה תגבה מאיתנו מחיר כבד". ח"כ גנץ
(צילום: גו לייב)
הבוקר אמר גנץ: "בימים האחרונים קידם נשיא המדינה מתווה שאני ראיתי בו בסיס להתקדמות לעבר הסכמות רחבות שהיו שומרות על הדמוקרטיה, על עיקרון אי הפוליטיזציה, וכן - היו נותנות גם לצד השני לשנות, כי בסופו של יום כניעה תגבה מאיתנו מחיר כבד. הנכונות שלי קיימת גם היום - נתניהו יצטרך להוכיח כוונה מוכחת ויכולת לעמוד מאחורי הצעותיו או הצעות אחרות שאותן הוא מקבל".
יום אחרי שיו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד התייחס בפעם הראשונה למתווה האחרון של הנשיא, וציין בין היתר כי הזהיר כבר לפני חודש את צוותו של הרצוג ואת חבריו באופוזיציה שלפני הדיונים בבג"ץ ולפני נסיעתו של ראש הממשלה נתניהו לארה"ב תתפרסם הצעת פשרה "שתיראה טובה מכדי להיות אמיתית", אמר גנץ הבוקר כאמור כי המניע של נתניהו כלל לא מעניין אותו.
לדברי גנץ, "אם יהיה על השולחן פתרון שישמור על הדמוקרטיה - אני אהיה שם. אם נתניהו יחזור ל'שיטת התשלומים' וימשיך בחקיקה - הוא יעשה טעות שרק תביא להחרפת המשבר". לא מן הנמנע שנתניהו יציג בזמן הקרוב מתווה מרוכך באופן חד-צדדי שמצד אחד ירצה את שר המשפטים יריב לוין והגרעין הניצי בליכוד, ומצד שני יוביל להרגעת הרוחות בציבור.
ח"כ מתן כהנא, ממפלגתו של גנץ, אמר הבוקר בריאיון ל-ynet Live: "הרצון של בני גנץ להגיע למתווה מוסכם הוא לא פחות מהרצון שלי. אני מרגיש שגנץ רוצה להגיע להסכמות ואם יהיה עם מי לדבר - אז עדיף. התקווה שלי היא שתהיה קואליציה שנשענת על כוחות ציוניים. החלום שלי לממשלת אחדות כנראה יתממש אחרי הבחירות".
ח"כ חנוך מילביצקי, הליכוד: יש חתירה להכרעה, החלטות מתקבלות בפורום מצומצם
(צילום: חגי דקל)

ח"כ סעדה מהליכוד: האם נתפשר ונהיה המבוגר האחראי ערב ראש השנה? זו שאלה
(צילום: חגי דקל)

ח"כ משה סעדה מהליכוד אמר ל-ynet Live יום לפני הדיון הדרמטי בבג"ץ בעתירות לפסילת ביטול עילת הסבירות: "כל משפטן מבין שעילת הסבירות זה דבר לא רציני. אין סבירות לעת הזאת (כוונתו לבג"ץ שעוסק בהדחת יו"ר הדואר מישאל וקנין). עילת הסבירות היא לא אירוע שנכון שייצר משבר חוקתי וזה ברור לכולם. יש אנשים שרוצים לייצר משבר ולא מתנהגים כמבוגר האחראי".
סעדה אמר עוד: "אני מאמין ברפורמה בכל מאודי, אבל יש ערך יותר חשוב - מרקם החיים והחברה הישראלית. אז נכון להושיט יד לפשרה. אני מקווה שהיד תפגוש יד, ובעזרת השם נוכל להגיע להסכמות. יריב לוין, כמו גם ראש הממשלה, רוצים להגיע לפשרות. נכון לעשות פשרה עם צד שני, קשה להתפשר מול עצמך. מה היה ונזכה לסירוב? שאלה. האם נתפשר ונהיה המבוגר האחראי רק כדי להוריד את גובה הלהבות ערב ראש השנה? זו שאלה. כשלנו שהלכנו על הכול. עכשיו אנחנו מתקנים וחושבים איך לאחד את החברה הישראלית".