דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, התייחס הבוקר (שני) בריאיון ל-ynet Live לסיום מבצע "בית וגן", ואמר כי "לצד המבצע המוצלח בג'נין, שילמנו מחיר כבר מאוד". מוקדם יותר, הותר לפרסום כי רב-סמל דוד יהודה יצחק, תושב בית אל בן 23, הוא הלוחם שנהרג אתמול עם תחילת יציאת הכוחות ממחנה הפליטים ג'נין. "דוד היה חלק מהכוחות של יחידת אגוז. במהלך סיום המבצע וניתוק המגע של הכוחות הוא נפגע מירי. אנחנו מתחקרים את האירוע, מדובר באזור לחימה מבצעי מורכב מאוד".
עד השעה 2:00 בלילה הושלמה יציאת כלל כוחות הביטחון ממחנה הפליטים ומהעיר ג'נין - מה שהביא לסיומו הרשמי של המבצע. "יחידת אגוז פעלה באופן משמעותי מאוד במבצע בלב מחנה הפליטים, חתרה למגע, הייתה התקפית, נלחמה במחבלים, איתרה מטעני חבלה, נכנסה לתוך מסגד ומצאה מתחתיו מנהרות עם מטענים". לדברי הגרי מוקדם לקבוע מי ביצע את הירי שפגע ברב-סמל יצחק. "נלמד את האירוע, בשלב הזה מה שחשוב זה לחבק את המשפחה ולעמוד לצידה".
3 צפייה בגלריה
רב-סמל דוד יהודה יצחק ז"ל, הלוחם שנהרג בג'נין
רב-סמל דוד יהודה יצחק ז"ל, הלוחם שנהרג בג'נין
רב-סמל יצחק, נהרג בחילופי אש בג'נין
הגרי אמר כי מבצע "בית וגן" השיג את מטרותיו, שהיו "לקעקע את מחנה הפליטים בג'נין כעיר מקלט למחבלים, לפגוע בתשתיות טרור, בדגש על המעבדות התעשייתיות לייצור מטעני חבלה שנפרסו במחנה מתחת לכבישים, לפגוע במצלמות שרישתו את כל המחנה, ושתכליתן הייתה לסייע לפעילי הטרור לשלוט על המחנה באופן כזה שיקשה על כוחות צה"ל לפעול במקום", אמר.
"כל הדברים האלה טופלו", טען הגרי. "המבצע המשותף עם שב"כ לצד מודיעין מצוין, אפשר לנו לנטרל את האיומים שמצאנו. הייתה פעולה משמעותית ומדויקת גם מהאוויר, חוסלו 12 מחבלים ולא נהרגו אזרחים פלסטינים בלתי מעורבים. לצערי יש לא מעט פצועים כי הטרוריסטים התחבאו בלב האוכלוסייה האזרחית".
הגרי ציין כי נעצרו יותר מ-300 חשודים, אותם תיחקר שב"כ. "מתוכם 30 הם כאלו שחיפשנו. הרסנו והשמדנו מאות מטענים, כלי נשק, תחמושת, כספים של טרור ואת המקומות המשמעותיים שבהם אוחסנו אותם אמצעים. בסופו של דבר צריך לזכור - אין לטרור פתרון קסם. אנחנו נידרש להמשיך לפעול ונשוב למחנה הפליטים ברגע שיהיה לנו מודיעין על פעילים או מבוקשים שמתכננים טרור".
3 צפייה בגלריה
עשן בג'נין
עשן בג'נין
עשן בג'נין, אתמול
(צילום: EPA/ALAA BADARNEH)
תיעוד: חילופי אש עם המחבלים בג'נין

אתמול, במהלך חילופי אש במחנה הפליטים, ירו חמושים לעבר כוחות הביטחון מבית החולים במחנה. "צריך להגיד, צה"ל לא פעל בתוך בתי החולים. אני חושב שעמדו במבצע הזה בצורה מאוד משמעותית בלגיטימציה הבינלאומית. אנחנו מעריכים שבבתי החולים האלה נקלטו לא מעט מחבלים, אבל אנחנו נגיע אליהם".
הגרי התייחס לכך שהמחבלים שרצחו את מאיר תמרי בפיגוע הירי סמוך ליישוב חרמש לפני יותר מחודש לא נתפסו, על אף שציין כי זהו אחד היעדים של המבצע. "בטרור יש שני כללים" הסביר דובר צה"ל. "אם יש לך מודיעין מוקדם אתה לוקח סיכון ומסכל את הטרור. לצערי לא היה לנו מודיעין מוקדם אבל אנחנו נגיע למי שביצע את הפיגוע הנוראי הזה ונבוא איתו חשבון".
הכוחות בשטח פעלו במבצע לפי תוכנית סדורה שנגזרת מעומק מודיעיני אותו הובילו רכזי שב"כ שליוו את המבצע. "שיתוף הפעולה בין צה"ל לשב"כ מביא תוצאות מאוד טובות לישראל. גם בשטח היו אנשי שב"כ יחד עם הכוחות, היה מודיעין יוצא מן הכלל ושילוב מלא של כוחות שפועלים יחד".

נזקים במחנה הפליטים ג'נין אחר המבצע
(צילום: עיסאם רימאווי)

3 צפייה בגלריה
רחובות מחנה פליטים ג'נין
רחובות מחנה פליטים ג'נין
רחובות מחנה פליטים ג'נין
(צילום: קודס פיד)
במהלך המבצע חשפו כוחות ההנדסה של צה"ל מטעני חבלה שהוטמנו מתחת לצירים בעיר. "במחנה הפליטים יש כ-13 קילומטרים של כבישים, היה לנו מודיעין מדויק על בין שניים לשלושה קילומטרים שבהם הוטמנו מטענים ורק בהם פגענו", הסביר הגרי. "לצערי זה גרם לפגיעה בסיפוק החשמל וחלק מתשתיות המים. מי שאחראי על זה זה הגורמים הפלסטינים והקהילה הבינלאומית. לצערי כשמציבים מטענים מתחת לאספלט כדי לפגוע ברכבי צה"ל, זה מסוכן מאוד גם לאזרחים הפלסטינים האחרים שנוסעים על הכביש".