אחרי 48 שעות לחימה - מבצע "בית וגן" בלב מחנה הפליטים ג'נין נמצא בשלבי סיום. לאחר חודשים רבים של הכנה, יצאו כוחות הקומנדו ממחנה הפליטים. למרות שנכנסו עם כוחות גדולים, לא נפגעו בנפש בלתי מעורבים, וכל 18 ההרוגים הפלסטינים - מחבלים שירו לעבר הכוחות.

הלילה הותר לפרסום כי לוחם צה"ל בקבע נהרג אמש מירי במהלך חילופי ירי במחנה הפליטים ג'נין. הלוחם טופל בשטח ופונה במסוק לבית חולים העמק בעפולה, שם נקבע מותו. הודעה נמסרה למשפחתו ונסיבות האירוע מתוחקרות.
למרות שנעצרו 30 פעילי טרור, בשב"כ היו רוצים לשים את ידיהם על יעדים נוספים. כעת המטרות שלשמן יצא צה"ל למבצע ייבחנו: החזרת ההרתעה בג'נין ובמחנות הפליטים האחרים ביהודה ושומרון, ושמירה על חופש פעולה מבצעי באזור.
אמש יצאו כאמור כוחות הקומנדו באופן מסודר ומדורג ממחנה הפליטים אחרי קרבות ירי מטווחים קרובים. בשולי העיר נותרו לוחמים מיחידות אחרות לקראת יציאה סופית ומדורגת, באחריות חטיבת מנשה, שצפויה להימשך עד הבוקר. ההכנות למבצע, שנערכו חודשים רבים, כללו תרגול כמעט מדויק עם כל הכוחות לפני שבועיים באחד מבסיסי הארץ. עם הזמן הוחלט להטיל את המשימה על חטיבת הקומנדו ובתוכה לחלק את הגזרות לפי יחידות.

המעבר על התוכניות באופן קפדני, עם גבולות גזרה ברורים, נעשה בעיקר כדי למנוע ירי דו צדדי. בנוסף, למרות כניסה של כוחות גדולים עם המון כוח אש, בכל המבצע לא נהרג אף בלתי מעורב. לפי צה"ל נהרגו 18 פלסטינים במבצע - כולם מחבלים שביצעו ירי לעבר הכוחות. רק לפני כמה חודשים נכנס צה"ל למחנה הפליטים עם היקף כוחות קטן בהרבה, ולמרות זאת נפגעו בלתי מעורבים.
בצה"ל ובשב"כ היו רוצים לראות יותר מעצרים במהלך המבצע, ובמיוחד של פעילי טרור מוכרים שאחריהם מחפשים כבר זמן מה. עד כה נעצרו 30 פעילים שהשב"כ סימן, אך לא מדובר בכמות גדולה של מעצרים. בנוסף, לא נעצרו מחבלים שביצעו פיגועים ונמלטו לג'נין, בהם המחבלים שרצחו את מאיר תמרי בפיגוע הירי סמוך ליישוב חרמש בצפון השומרון לפני יותר מחודש. הסיבה לכך היא שחמושים ברחו מדירות המסתור שבהם שהו ללב מחנה הפליטים, ובמקרים אחרים הם ברחו בחסות אמבולנסים לתוך בית החולים שבמחנה ושם הסתתרו.

אחת המטרות המרכזיות של המבצע הייתה החזרת ההרתעה, גם במחנה הפלטים בג'נין אבל לא רק. במהלך החודשים האחרונים הפכה ג'נין לעיר מקלט עבור מחבלים, וחמושי ג'נין הפכו למגיני המחבלים שביצעו פיגועים במרכז הארץ וביהודה ושומרון. בפיקוד המרכז נכנסו מעת לעת למחנה לפי מודיעין ולכדו אותם, אך כל פעולה הייתה כרוכה בהמון כוחות, הכנות ושימוש באש, שלא פעם פגעה גם בבלתי מעורבים ויצרה דה-לגיטימציה בעולם לפעילות הכוחות בשטחים. עניין ההרתעה, כך מקווים בצה"ל, ישפיע גם על אזורים נוספים ברחבי יהודה ושומרון כמו בלאטה, עסכר, נור א-שמס, עקבת ג'בר וטולכרם - מקומות שהחלו לאמץ את האופן שבו ג'נין מתנהלת ועלולים להתפתח לזירות טרור דומות.
בזירה האזרחית צה"ל, מתאם הפעולות בשטחים והמינהל האזרחי השקיעו רבות מאמץ רב, גם מבחינה הסברתית וגם בפעולות אקטיביות בשטח, כדי להבהיר לאוכלוסייה הפלסטינית שהמבצע מופנה אך ורק כלפי אותם מחבלים שנמצאים במחנה הפליטים. כך הוחלט להשאיר את כל המעברים ביהודה ושומרון פתוחים למעבר פועלים במהלך המבצע, כולל אלו הסמוכים לג'נין. בוצע שיח ישיר בין מערכת הביטחון לתושבי מחנה הפליטים, שבו קראו להם שלא לקחת חלק בפעולה והתריעו בפני תקיפות אפשריות.
3 צפייה בגלריה
עשן בג'נין
עשן בג'נין
ג'נין, אתמול
(צילום: EPA/ALAA BADARNEH)
3 צפייה בגלריה
עימותים בג'נין
עימותים בג'נין
(צילום: RONALDO SCHEMIDT / AFP)
3 צפייה בגלריה
רחובות מחנה פליטים ג'נין
רחובות מחנה פליטים ג'נין
מטעני החבלה שהוטמנו בצירים הושמדו
(צילום: קודס פיד)
התמונות של משפחות פלסטיניות עוזבות את בתיהם בדרך למקום מבטחים הדהדו ברשתות והן ממחישות יותר מהכול את הבידול שצה"ל התעקש עליו. הצלחת המבצע תיבחן בפעולה הבאה של צה"ל בג'נין - אם היא תיתקל בהתנגדות דומה לזו שלפני המבצע, או שכעת כדי לבצע מעצרים בלב מחנה הפליטים יידרש היקף כוחות קטן יותר.
מלבד זאת בצה"ל מסמנים שמטרות המבצע הושגו. ראשית, כמות אמצעי הלחימה והמטענים שאותרו הייתה גבוהה מאוד. שנית, חשיפת הצירים ומטעני החבלה שהוטמנו מתחתיהם על ידי יחידות ההנדסה בהכוונת שב"כ, הייתה משמעותית ולמעשה פירקה את אחד האיומים הגדולים של המחבלים בג'נין מול צה"ל.
פורסם לראשונה: 23:59, 04.07.23