הייעוץ המשפטי לכנסת כתב במסמך שהעביר לוועדת החוקה לקראת הדיונים בחוק יסוד: השפיטה כי את תוכנית נתניהו-לוין לשינויים במערכת המשפטית יש להחיל מהכנסת הבאה. "הניסיון מלמד שתיקונים חוקתיים המשנים בצורה משמעותית את היחסים בין רשויות השלטון או את מאזן הכוחות בין הקואליציה לאופוזיציה לא מוחלים באופן מיידי", נכתב אתמול (שבת) בחוות דעת שהועברה לוועדה. "זאת, כדי להבטיח, בין היתר, כי התיקונים ייעשו 'מאחורי מסך בערות', במנותק מההקשר הפוליטי המיידי, וכשלא ידוע על מי התיקון ישפיע ובאיזו צורה".
במסמך צוינו כמה חוקים שחוקקו בעבר והוחלו בכנסת שלאחר מכן, ובהמשך נכתב: "התיקון המוצע הוא בעל השלכות משטריות מרחיקות לכת על היחסים בין הרשויות. הוא משנה את מאזן הכוחות ביניהן ומעניק כוח ניכר לרוב הקואליציוני ולרשות המבצעת. הדברים אמורים במיוחד ביחס לשינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים וקביעת הסדר ההתגברות, שמאפשר לרוב הקואליציוני 'לחסן' חקיקה מביקורת שיפוטית. נציע להחיל את ההסדרים במבט צופה פני עתיד החל מהכנסת הבאה, ולא להחילם באופן מיידי כדי לחזק כוח של ממשלה וקואליציה נתונה".
2 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן, יריב לוין, בצלאל סמוטריץ' וטלי גוטליב
שמחה רוטמן, יריב לוין, בצלאל סמוטריץ' וטלי גוטליב
שר המשפטים לוין ויו"ר ועדת חוקה רוטמן. מקדמים את הצעת החוק
(צילום: ערוץ כנסת)
בכירים בממשלה אמרו על חוות הדעת כי "זהו עוד ניסיון חבלה ברפורמה של המשפטנים המגינים על השליטה שלהם במדינה. לא יעזור להם. נקדם את החקיקה ונשלים אותה, וכל ניסיון למנוע אותה או לפסול אותה לא יצליח". ח"כ חנוך מילביצקי מהליכוד אמר הדעת בריאיון לאולפן ynet כי "לא יהיה מצב שהרפורמה תידחה לכנסת הבאה. אנחנו נעביר אותה עכשיו. היא יכולה להגיד, יש גם דעות משפטיות אחרות".
ועדת החוקה התכנסה הבוקר להמשך הדיונים בחוק, שקובע בין היתר כי לא ניתן יהיה לפסול חוק יסוד שעבר ברוב של 61 חברי כנסת בשלוש קריאות. בפתח הדיון תקף ח"כ גלעד קריב את יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן, שנוהג לפתוח את ישיבות הוועדה בציטוט "ציון במשפט תפדה", ואמר כי "בכל פעם שתפתח ישיבה בציטוט כדי לטהר את המהלך ההרסני שאתה מוביל, נבוא ונאמר שהפסוק היחיד שראוי מאותה נבואה הוא 'כסדום היינו, לעמורה דמנו'".

ח"כ משה סעדה קטע את קריב, וקרא לו: "לפחות ביום כזה, אל תדבר ככה". קריב השיב: "אם היום הזה היה באמת מקודש בעיניכם לא הייתם מקיימים את הישיבה". ח"כ גוטליב התפרצה: "העיקר דגלי אש"ף בהפגנה אתמול זה בסדר. כן, אתם ציונים שאוהבים את המדינה". קריב השיב לה: "מיומך הראשון בכנסת את מסיטה. אתם רוקדים על הדם".
לפני דברים שאמר היועץ המשפטי של הוועדה עו"ד גור בליי, העיר יו"ר הוועדה שמחה רוטמן על חוות הדעת המשפטית כי "הצביעות הזו לא תעבור". לחברי האופוזיציה אמר: "אתם לא רוצים הידברות. אתם עושים גניבת דעת".
עו"ד בליי, שהציג את חוות הדעת של הייעוץ המשפטי לכנסת, אמר כי "למרות שבדמוקרטיה הכרעת הרוב היא חשובה, היא לא הדבר היחיד. עיקרון הפרדת הרשויות הוא דבר ותיק. צריך שרשות אחת תבקר את האחרת. זה לא אמרו רק בארץ, אמרו לפני הרבה מאוד שנים. ברמה העקרונית ישראל לא המציאה שום דבר".
עוד אמר כי הסוגייה עלתה בעבר, אבל הצעת החוק לקחה את הדברים לקיצון. "כל השינויים האלה בכיוון אחד – מתן יותר כוח לרשות המבצעת ולרוב הקואליציוני לפעול והפחתה בבלמים שיכולה לשים להם הרשות השופטת. שלושה מישורים – פסקת התגברות, רוב מיוחס לפסול חוקים בבית משפט ושינוי הוועדה לבחירת שופטים – נראה שלקחו כל אחד מהם לקיצון ביחס למה שעמד על השולחן לאורך שנים. השינויים בוועדה מבקשים לתת רוב בוועדה לגורמים פוליטיים כך שיהיה להם רוב. המשמעות גדולה". בליי קרא לחברי הוועדה להגיע להסדר מאוזן יותר.

"פגיעה קשה בעקרון הפרדת הרשויות"

בחוות הדעת שהועברה אמש לוועדה, כתב היועץ המשפטי לוועדה עו"ד גור בליי כי "הנוסח המוצע של כל אחד מהתיקונים האמורים - ובוודאי השילוב שלהם - והיעדר מרכיבים המגבילים את הרשות המחוקקת והמבצעת בפעולתן יוצרים הסדר לא מאוזן וחריג ביותר במבט השוואתי. ההסדר מוביל לפגיעה קשה בעקרון הפרדת הרשויות וביזור הכוח השלטוני שהוא עקרון ליבה במשטר דמוקרטי".
עוד נכתב כי "גם במבט השוואתי על דמוקרטיות אחרות, נראה כי קשה למצוא שילוב של הגבלות כה משמעותיות על יכולתה של הרשות השופטת לבקר את הרשות המחוקקת והמבצעת". בחוות הדעת נטען כי הצעת החוק תשבש את הבלמים על הכוח השלטוני כאמצעי מרכזי בהגנה על זכויות אדם ועל "כללי המשחק" של המשטר הדמוקרטי.
2 צפייה בגלריה
דיון על "חוק הנאשם"
דיון על "חוק הנאשם"
תקף את כינוס הישיבה על רקע הפיגועים האחרונים. יו"ר הוועדה לשעבר, ח"כ גלעד קריב
(צילום: עמית שאבי)
לפיכך מציע עו"ד בליי "כי הוועדה תיבחן את ההצעה ותיתן דעתה בדבר הצורך להגיע להסדר מאוזן המתמודד עם הקשיים שהועלו ביחס למצב הקיים, תוך שמירה על עקרון הפרדת הרשויות, ומניעת ריכוז יתר של כוח שלטוני בידי הממשלה והרוב הקואליציוני ותוך הבטחת ההגנה על זכויות האדם".
אחרי שהחרימו את הדיונים האחרונים לאור היעדר חוות דעת של הייעוץ המשפטי, חברי האופוזיציה הגיעו היום לדיון ואף מתכוונים להציג בפירוט את עמדתם. למרות זאת, נראה כי לא יגיעו לפשרה על סעיפי החוק.
פורסם לראשונה: 21:40, 28.01.23