שידור חי מוועדת החוקה. צילום: ערוץ הכנסת

ועדת החוקה של הכנסת התכנסה כדי לדון בצעדים הבאים במהפכה המשפטית - וזה קורה ללא חברי האופוזיציה. במחאה על התנהלות הדיונים ועל האצת החקיקה, החליטו הבוקר (ראשון) כל חברי הוועדה שנמנים עם סיעות האופוזיציה להחרים הבוקר (ראשון) את הדיון בהצעת חוק יסוד: השפיטה (חיזוק הפרדת הרשויות) של היו"ר שמחה רוטמן (הציונות הדתית). ynet מעביר את הדיון בוועדה בשידור חי.
חברי האופוזיציה בוועדה - קארין אלהרר ויואב סגלוביץ' (יש עתיד), גלעד קריב (העבודה), יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), מתן כהנא (המחנה הממלכתי), מנסור עבאס (רע"מ) ועופר כסיף (חד"ש-תע"ל) - הודיעו כי לא יגיעו לדיון בוועדה מאחר שלטענתם לא מתקיים הליך הולם בהצעת החוק, כפי שראוי בחקיקה כבדת משקל שכזו.
הוועדה דנה בלעדי חברי האופוזיציה בשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים, ביטול עילת הסבירות והגבלת היכולת של בית המשפט העליון לפסול חוקים שעברו ברוב של 61 חברי כנסת. את השינויים הללו הכניס יו"ר הוועדה ח"כ רוטמן, תחת חוק אחד שאת הנוסח שלו קיבלו חברי הוועדה בשבוע שעבר, אך ללא צירוף חוות הדעת של הייעוץ המשפטי של הכנסת לנוסח, שטרם התקבלה.
שתי סטודנטיות התפרצו לדברי חברי הכנסת והוצאו מהדיון. עמית מלמד, סטודנטית שנה ב' למשפטים מאוניברסיטת תל אביב, אמרה: "זו הפיכה משטרית, ביטול בוטה של הפרדת הרשויות. לא נסכים שתיקחו לנו את העתיד". אופיר דיין, סטודנטית שנה ד' למשפטים מאוניברסיטת תל אביב, אמרה: "אתם לוקחים לנו את הדמוקרטיה".

5 צפייה בגלריה
 ועדת חוקה חוק ומשפט
 ועדת חוקה חוק ומשפט
מחאת הסטודנטיות בדיון בוועדה
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
סטודנטיות שהתפרצו לועדת חוקה והוצאו על ידי מאבטחים
סטודנטיות שהתפרצו לועדת חוקה והוצאו על ידי מאבטחים
(צילום: מחאת הסטודנטים)
ח"כ רוטמן אמר בפתח הדיון בעקבות היעדרות חברי האופוזיציה: "קשה לעבוד באופוזיציה אני יודע, עשיתי את זה שנה וחצי. יש ימים ארוכים וזה קשה והם היו צריכים חופש. אז אני מבין לליבם, אולי היה להם קשה מדי אחרי שצעקו בכיכרות, אז לא היה להם כוח להגיע לדבר איפה שבאמת מתקבלות ההכרעות, כאן בכנסת".
ח"כ משה סעדה (הליכוד) קרא בדיון לנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות להתפטר מתפקידה, לאחר שנודע כי היא נפגשה באחרונה עם שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני. "היא לא רק שרת המשפטים לשעבר, היא מובילת המחאה ואסור לה להיפגש איתה", אמר ח"כ סעדה. "היא צריכה להיות הנשיאה שלנו, ואני מכבד אותה מאוד, היא יכולה להחליט להישאר נשיאה ולשמור על התקנות והחוקים של הבית הזה. ואם היא לא רוצה לנהוג לפי הכללים והיא פוגעת בה כמו שראינו עד עכשיו, תתכבדי, את יכולה לפרוש, להתמודד פוליטית, להציע מצע פוליטי - אבל המצב הזה לא יכול להימשך".
גם ח"כ טלי גוטליב (הליכוד) דיברה גם היא נגד נשיאת העליון חיות. לדברי גוטליב, "את הנאום שלה היא שלחה לכל השופטים במדינת ישראל וגם דיברה עם 11 שופטים שהם צריכים לרשום פסק דין, אז תגידו לי, איך אין התערבות בשיקול הדעת של העצמאי של השופטים? אבל בעיקר קיבלנו הצצה לעובדה שהרשות השופטת לא פחות ממצפצפת, אם לא לומר בזה לרשות המחוקקת. נשיאת בית המשפט העליון במקום לאחד, היא מפלגת, במקום להיות בשקט היא מרעישה".
פרופ' ישראל אומן, חתן פרס נובל שב-2007 גרם לקואליציה להעביר את החוק שדורש רוב של שבעה מתוך תשעה למינוי שופטי בית המשפט העליון, אמר בדיון הבוקר כי הוא מתנגד להתגברות ברוב של 61 חברי כנסת, אך תומך בפסילת חוקים ברוב של 12 מתוך 15 שופטים.
לדברי פרופ' אומן, "נכחתי במפגש שבו פרופ' דניאל פרידמן אמר שתפקידו של בית משפט עליון הוא לחוקק, שאלתי את פרופ' אהרן ברק שהיה עדיין נשיא בית המשפט העליון האם הוא מקבל את זה שבית המשפט מחוקק. הוא אמר שכן, שגם חז"ל היו גם שופטים וגם מחוקקים. אני רוצה לומר לברק היום מכאן - כוח המשילות אינו בידי בית המשפט". בהתייחסו לעילת הסבירות, אמר פרופ' אומן: "אני תומך בהסרתה כעילה להחלטות בית משפט. שמעתי שברק אומר 'קחו את הסבירות, עדיין יש את המידתיות'. הבעיה היא שאת ההגדרה עדיין יפרש בית משפט".
5 צפייה בגלריה
 ועדת חוקה חוק ומשפט
 ועדת חוקה חוק ומשפט
פרופ' אומן
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
 ועדת חוקה חוק ומשפט
 ועדת חוקה חוק ומשפט
יו"ר הוועדה ח"כ רוטמן. עקץ את האופוזיציה
(צילום: עמית שאבי)
ח"כ סגלוביץ' אמר כי "לא נשתתף בתיאטרון בובות בתהליך שבא לפרק ולקעקע את מבנה המשטר בישראל. ברור שמי שמושך בחוטים הוא ראש המערכת הביצועית, ראש ממשלה, שנמצא בהליך משפטי פלילי". ח"כ קריב, לשעבר יו"ר ועדת החוקה, הוסיף: "הדרך שבה יו"ר ועדת חוקה רומס את הייעוץ המשפטי של הכנסת רק מעידה על הכוונות שלו, של לוין ושל נתניהו ביחס למערכת המשפט כולה".
ח"כ מלינובסקי אמרה כי "הדיונים מתקיימים ללא חומר רקע מקצועי נאות וללא חוות דעת משפטית, בניגוד גמור לנוהג ולנוהל בכנסת". ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) הוסיפה: "יועצים משפטיים הם לא תפאורה. ‏לא נשתף פעולה עם ההצגה של רוטמן".
כאמור, הוועדה תדון גם בחוק לביטול עילת הסבירות. גורם משפטי בכיר בקואליציה מסר כי "המענה של הקואליציה לבג"ץ דרעי נקבע בלו"ז של ועדת החוקה של הכנסת - חקיקת תיקון לחוק יסוד: השפיטה - שיבטל את עילת הסבירות כדי שבג"ץ לא יתערב בהחלטות ממשלה ומינויים, וכן בקידום חקיקת 'פיסקת התגברות'".
לוועדה הוזמן פרופ' ישראל אומן, חתן פרס נובל, בשל מומחיותו בתורת המשחקים. לפני כמה שנים הוזמן אומן לישיבת ועדת החוקה והסביר כיצד על פי תורת המשחקים, מצליחים שלושה חברי הוועדה לבחירת שופטים לארגן רוב למועמדיהם לשיפוט, אף שהם מהווים רק שליש מחברי הוועדה. אומן צפוי לדבר בחלק שיעסוק בהצעה לשינוי בחירת השופטים, על פי הצעת החוק שלו.
5 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן, יריב לוין, בצלאל סמוטריץ' וטלי גוטליב
שמחה רוטמן, יריב לוין, בצלאל סמוטריץ' וטלי גוטליב
רוטמן ולוין. "ביהמ"ש לא ידון בעניין סבירות החלטות הממשלה"
(צילום: ערוץ כנסת)
במחאה על ההמתנה לחוות דעתה של מחלקת הייעוץ במשרד המשפטים על הצעת "חוק יסוד: השפיטה" של שר המשפטים יריב לוין, הגיש רוטמן נוסח הצעת חוק מטעמו. בנוסף, עשה רוטמן הפסקה בחקיקת "חוק היועמ"שים", שמטרתה להעניק קדימות להצעה שתבטל את סמכות בג"ץ לדון בהחלטות הממשלה ובמינוייה תוך בחינת סבירותן.
הצעתו של רוטמן מכונה "חיזוק הפרדת רשויות", והיא קיצונית יותר מהצעתו של לוין. הצעותיהם צפויות להתאחד אחרי שמשרד המשפטים יחווה את דעתו על הצעת לוין, שתפורסם להערות הציבור למשך 21 ימים.
גרסתו של רוטמן לביטול עילת הסבירות קובעת שאף בית משפט לא יוכלו לדון בעילה זו: "מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון, לא ידון ולא ייתן צו נגד הממשלה, ראש הממשלה, שר משריה או נבחר ציבור אחר כפי שייקבע בחוק, בעניין סבירות החלטתם".