שירות הביטחון האוקראיני SBU חשף היום (א') פרשת שחיתות ענקית, שבמסגרתה חברת נשק אוקראינית קשרה קשר עם גורמים במשרד ההגנה בקייב ויחד איתם מעלה ב-40 מיליון דולר שהוקצו לרכישת 100 אלף פגזים לצורך המלחמה נגד רוסיה. לפרשת השחיתות עשויה להיות השפעה עמוקה על הפוליטיקה האוקראינית, רגע לפני שקייב נכנסת לשנה השלישית של המלחמה שלה נגד מוסקבה.
4 צפייה בגלריה
חיילים של צבא אוקראינה באזור העיר בחמוט
חיילים של צבא אוקראינה באזור העיר בחמוט
צבא אוקראינה יורה בבחמוט, במזרח המדינה. הכספים אותרו ויוחזרו לתקציב
(צילום: AP )
4 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה  וולודימיר זלנסקי  ו נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן במסיבת עיתונאים
נשיא אוקראינה  וולודימיר זלנסקי  ו נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן במסיבת עיתונאים
נשיא אוקראינה זלנסקי. נבחר על מצע של מלחמה בשחיתות
(צילום: Chris McGrath , Getty Images)
ה-SBU האוקראיני הודיע כי במסגרת הפרשה הוגשו כתבי אישום נגד חמישה בני אדם, שאחד מהם נעצר בעודו מנסה לחצות את הגבול אל מחוץ לאוקראינה. אם יורשעו עשויות להיגזר עליהם עד 12 שנות מאסר.
ראשיתה של הפרשה באוגוסט 2022, אז נחתם חוזה בשווי 39.6 מיליון דולר שלפיו הצבא האוקראיני ירכוש 100 אלף פגזים מחברת הנשק "לביב ארסנל". אחרי קבלת התשלומים היו עובדי החברה אמורים להעביר את הכספים לעסק שנרשם בחו"ל, כדי שזה ישלח את התחמושת לאוקראינה. אלא שלפי החוקרים, בפועל הנשק מעולם לא סופק, והכסף הועבר לחשבונות שונים באוקראינה ובמדינות הבלקן. התובע הכללי של אוקראינה מסר כי הכספים אותרו מאז ויוחזרו לתקציב המדינה.
פרשת המעילה באה בשעה שאוקראינה מנסה להיאבק בשחיתות בתוכה כדי להאיץ את צירופה לאיחוד האירופי ולנאט"ו. שני הארגונים הציבו את מיגור השחיתות כתנאי לצירופה של קייב, שבו גם הם מעוניינים.
4 צפייה בגלריה
זלנסקי ושר ההגנה לשעבר רזניקוב. הוא עצמו לא נחשד
זלנסקי ושר ההגנה לשעבר רזניקוב. הוא עצמו לא נחשד
זלנסקי ושר ההגנה לשעבר רזניקוב. הוא עצמו לא נחשד
(צילום: AFP )
הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי, שבעצמו נבחר לתפקיד בשנת 2019 על בסיס מצע שבו הבטיח להילחם בשחיתות, הציג בשנה האחרונה יחד עם עוזריו שורה של הדחות בכירים בצמרת הפוליטית והביטחונית האוקראינית כהוכחה לכך שהם משקיעים מאמץ רב במלחמה בשחיתות.
ההדחות הבולטות מכולם היו זו של ראש שירות ביטחון המדינה איוואן בקנוב ביולי 2022, וזו של שר ההגנה אולכסיי רזניקוב בספטמבר אשתקד. רזניקוב איבד את תפקידו בעקבות שלל פרשות שחיתות שאירעו בזמן כהונתו, בין השאר כאלה הנוגעות להספקת מזון וביגוד לחיילים. הוא הודח אף שהוא עצמו לא נחשד במעורבות בשחיתות, ואף שנהנה ממוניטין מצוין כנציגה של אוקראינה בדיונים עם מדינות המערב.

4 צפייה בגלריה
התרסקות מטוס תובלה רוסיה עם עשרות אסירי מלחמה ש חזרו מה שבי
התרסקות מטוס תובלה רוסיה עם עשרות אסירי מלחמה ש חזרו מה שבי
עשן מיתמר מזירת ההתרסקות בשבוע שעבר
בינתיים, ארבעה ימים אחרי התרסקות המטוס במחוז בלגורוד ברוסיה, שלדברי מוסקבה נגרם מטיל אוקראיני ונהרגו בו 65 שבויי מלחמה אוקראינים שהיו בדרכם להיות מוחזרים הביתה בעסקת חילופים, קייב מתעקשת כי עדיין לא קיבלה ראיה מהימנה לטענות הרוסיות שהצבא האוקראיני הוא שהפיל את המטוס. בסוף השבוע הודיעה אוקראינה כי ב"איחור רב" רוסיה העבירה לה רשימה עם שמותיהם של 65 אוקראינים שלדברי מוסקבה היו במטוס שהתרסק, אבל קרוביהם של השבויים לא הצליחו לזהות את יקיריהם בתמונות מזירת ההתרסקות שסיפקו הרוסים. קייב מדגישה כל העת כי לפי שעה אין לה מידע מאומת בנוגע לשאלה מי היו במטוס.
עד לשעה זו אוקראינה לא אישרה או הכחישה כי היא זו שהפילה את המטוס, אבל דברים שמסרה בשבוע שעבר התפרשו על-ידי רבים כהודאה שבשתיקה. האוקראינים טענו כי בניגוד לנוהג מעסקאות שבויים קודמות, הפעם רוסיה לא עדכנה אותם על הנתיב והשעה בהם יועברו השבויים ליעדם כדי שינצרו את האש באזור הלחימה.