2 צפייה בגלריה
יעקב דגו
יעקב דגו
כתב אישום, מבלי שעשה שום דבר. יעקב דגו
התביעה המשטרתית החליטה על ביטול כתב האישום שהוגש נגד יעקב דגו, שהוכה בפניו על-ידי השף טום אביב. לטענת אביב, דגו התעלל בכלבו, אך תיעוד שנחשף בתוכנית "הצינור" הוכיח כי דגו לא בעט בכלב - ועל אף שהתיעוד היה כל העת בידי המשטרה, וגם בידי אביב עצמו, רק כעת הוחלט למשוך את כתב האישום. כלבו של דגו, שאביב לקח ממנו אחרי התקיפה, עדיין לא הוחזר לו. בעקבות הפרשה עלו טענות לגזענות קשה, ותהיות מדוע בכלל הוגש האישום חרף התיעוד הברור שמוכיח שדגו הקורבן.
2 צפייה בגלריה
הפוסט שפרסם טום אביב באינסטגרם
הפוסט שפרסם טום אביב באינסטגרם
טום אביב והכלב, שעדיין לא הוחזר
(צילום: אביגיל עוזי, מתוך אינסטגרם)
לפי המשטרה, שפרסמה הודעה לקונית מבלי לציין שמדובר בדגו, ביטול כתב האישום נעשה "בהמשך לבחינה מחודשת של הראיות ולנוכח נסיבות שעלו במהלך ההערכות לדיונים. יודגש כי כתב האישום כנגד הנאשם הוגש בהתאם לתשתית הראייתית שכללה עדויות של מספר עדי ראיה שונים שנכחו במסעדה וכן על ראיות נוספות. כאמור, לאחר בדיקה מחודשת של מכלול הראיות - באה התביעה לכלל החלטה להורות על חזרה מאישום וסגירת התיק בבית המשפט".
על אביב, נזכיר, נגזר מאסר על תנאי וקנס אחרי שהכה את דגו בפניו אל מול עיני השוטרים ההמומים. התחקיר ששודר בטלוויזיה עורר זעם רב, אחרי שהציג כיצד דגו עצמו - שכאמור לא עשה דבר - נעצר גם הוא מסיבה לא ברורה. "ככה זה נראה כשאזרחים ושוטרים עושים יד אחת בצורה הכי גזענית", תקפה חברת הכנסת פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי), שטענה כי הסיבה שדגו נעצר היא היותו בן העדה האתיופית. "הכתבה מוכיחה שדגו לא פגע בכלבו - אבל דגו עדיין עומד לדין על התעללות בכלב, והשף טום אביב - שתקף את דגו בנוכחות שוטרים, בהם פגע גם - שילם קנס וחזר לחייו".
לדבריה, "סגירת התיק וגניזת כתב האישום נגד דגו הן תחילתו של צדק, אך עדיין לא תומו. הצדק יתקיים רק לאחר שטום אביב יעמוד לדין, הן בגין תקיפת שוטר והן בגין חטיפת ג'וקר, כלבו של יעקב דגו שעדין לא הוחזר אליו. כמו כן, השוטרים שפעלו באופן מפלה וגזעני צריכים לעמוד לדין לאלתר. אני מודה למפכ"ל על הפעולה המהירה ורוצה לחזק את דגו שעבר התעללות של ממש. הוא לא לבד".
ראש היחידה הממשלתית לתאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים, עורך הדין אווקה זנה, מסר: "עם היוודע דבר ניהול ההליך המשפטי נגד מר דגו, לפני כשנה וחצי, היחידה פנתה למשטרת ישראל לביטול כתב האישום נגדו, כמי שהיה הקורבן ונפגע העברה באירוע. לא רק שהשוטרים במקום לא מילאו את תפקידם בהגנה עליו כשהיה במשמורת שלהם, אלא שהוסיפו חטא על פשע כאשר אזקו אותו בידיו וברגליו כאילו היה הוא התוקף. התנהלות השוטרים והגשת כתב האישום נגדו ביטאו באופן ברור את הפרקטיקה של אכיפת יתר כלפי יוצאי אתיופיה. אנו מברכים על ביטול כתב האישום וסגירת התיק נגד יעקב דגו, אך מצרים על השיהוי הרב בפעולה זו ועל התנהלות השוטרים במקרה זה, שראוי כי ייבחנו על ידי הגורמים הרלוונטיים במשטרת ישראל".
אביב, נזכיר, יצא למסע יח"צ אחרי שתקף את דגו באלימות קשה, מכיוון שחשב לדבריו שהתעלל בכלב. אביב כלל לא ראה את האירוע עצמו, אלא שמע עליו ממלצרית במסעדת "קוקו במבינו" שהייתה בבעלותו - אך בכל זאת סירב להודות מאז שדגו לא עשה דבר.