בעולם ממשיכים להזהיר מהשלכות הרסניות של פשיטה על רפיח, אבל ישראל נחושה להכריע צבאית את חמאס – וצה"ל ממשיך להיערך למבצע בעיר הגדולה האחרונה ברצועה שבה ארגון הטרור עדיין שולט. על רקע התכנון למבצע ברפיח, ארבעה גורמים שמעורים באסטרטגיה הישראלית אמרו הבוקר (יום ב') לסוכנות הידיעות רויטרס כי הציפייה בישראל היא שהפעילות הצבאית בהיקף-מלא ברצועה תימשך בין שישה לשמונה שבועות.
4 צפייה בגלריה
עיר אוהלים אוהל ל פליט פליטים פלסטינים ב רפיח ב רצועת עזה בתמונה נראה גם ה גבול עם מצרים
עיר אוהלים אוהל ל פליט פליטים פלסטינים ב רפיח ב רצועת עזה בתמונה נראה גם ה גבול עם מצרים
עיר האוהלים ברפיח, ליד החוף והגבול המצרי
(צילום: AFP)
שני גורמים ישראליים ועוד שני גורמים אזוריים אמרו לרויטרס כי בכירי צה"ל סבורים שבמשך הזמן הזה אפשר להסב נזק משמעותי ליכולות שנותרו לחמאס אחרי 136 ימים של מלחמה. לדבריהם, בתום התקופה הזו ניתן יהיה לעבור לשלב של פעילות צבאית בעצימות נמוכה, הכולל תקיפות אוויריות ממוקדות ופשיטות של כוחות מיוחדים – כפי שכבר נעשה בצפון הרצועה.
ברפיח נותרו, כך לפי ההערכות שכבר פורסמו בעבר בישראל, ארבעה גדודים של חמאס. עוד שני גדודים פועלים לפי ההערכות במחנות הפליטים במרכז הרצועה. בסך הכול, לפי שר הביטחון יואב גלנט היו לחמאס 24 גדודים ברצועה, ומתוכם צה"ל "פירק" עד כה 18. "כעת, רפיח היא מרכז הכובד הבא של חמאס", אמר בסוף השבוע האחרון. הוא לא נתן לוח זמנים למבצע האפשרי ברפיח, אם כי השר וחבר קבינט ניהול המלחמה בני גנץ איים שאם עד תחילת הרמדאן ב-10 במרץ לא תושג עסקת חטופים – ישראל תצא למבצע ברפיח.
4 צפייה בגלריה
תיעוד מחיסול מחבל שביצע שיגור לעוטף עזה ותקיפות צה"ל ברצועת עזה
תיעוד מחיסול מחבל שביצע שיגור לעוטף עזה ותקיפות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועה. הלחימה העצימה - עוד חודש וחצי לפחות
(צילום: דובר צה"ל)
אלא שלפני מבצע בעיר שבדרום הרצועה ישראל תידרש לתת מענה להמוני הפליטים שברחו לשם בעקבות המלחמה: ברפיח, עיר שערב הקרבות התגוררו בה 300,000 איש, מצטופפים כעת בסביבות 1.5 מיליון איש (מתוך 2.3 מיליון תושבי הרצועה) – רובם פליטים מצפון הרצועה. בעולם מזהירים מהשלכות הרסניות, במצרים מודאגים מאוד מאפשרות של נהירת פליטים לסיני, ולחץ כבד מפעילה גם ארה"ב בדרישה להשלים קודם "תוכנית אמינה" לפינוי בטוח של הפליטים.
גורמים המעורים בשיחות בין וושינגטון לירושלים אמרו לרויטרס כי האמריקנים סקפטיים בנוגע לרמת המוכנות של תוכניות הפינוי שגיבשה ישראל. הנשיא ג'ו ביידן עצמו, ששוחח בשבוע שעבר פעמיים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר ביום שישי כי הוא לא צופה שפלישה "מאסיבית" לרפיח תקרה בקרוב.
צה"ל טרם הצהיר כיצד בכוונתו לפנות מאות אלפי פליטים. גורם ביטחוני ישראלי וגורם בתחום הסיוע הבינלאומי אמרו לרויטרס כי ניתן יהיה לסנן את הפליטים על מנת לאתר ביניהם מחבלים של חמאס, לפני שיורשו לעבור לאזורים צפונייים יותר. גורם ישראלי נוסף אמר כי ישראל עשויה לבנות "מזח צף" צפונית לרפיח – על מנת לאפשר לסיוע הומניטרי להגיע מהים ולאפשר גם את פעילותן של אוניות המתפקדות כבתי חולים צפים.
4 צפייה בגלריה
פליטים פלסטינים מגיעים לרפיח מחאן יונס
פליטים פלסטינים מגיעים לרפיח מחאן יונס
פליטים פלסטינים מגיעים לרפיח מחאן יונס. יקבלו סיוע מהים, דרך "מזח צף"?
(צילום: AP Photo/Hatem Ali)
דבר אחד נראה שלא יתאפשר: חזרה המונית לצפון הרצועה. כך אמר גורם ביטחוני ישראלי, שציין כי אופציה אחרת היא הקמת ערי אוהלים בשטחי החורש שמסביב לרפיח. הגורמים האזוריים ששוחחו עם רויטרס הסבירו כי לא יהיה זה בטוח לאפשר לכמות גדולה של פליטים לחזור לאזורים בצפון הרצועה שאין בהם חשמל או מים זורמים, ושעלולות להיות בהם עדיין פצצות וחימושים שלא הופעלו.
גם נתניהו עצמו התייחס לשאלת פינוי הפליטים, ובמסיבת העיתונאים שלו שלשום אמר כי "יש מקום לפינוי מצפון לרפיח ולפני נחל עזה" (שעובר מדרום לעיר עזה). נתניהו הדגיש כי יש "לעשות זאת בצורה מסודרת", הזכיר את "ההתנגדות בעולם" – והבטיח: "לא נעשה חצי עבודה".
שאלה מרכזית נוספת היא כמה כוח נותר לחמאס: גורם בארגון הטרור, שיושב בקטאר, טען בפני רויטרס כי מספר המחבלים של חמאס שנהרגו לאורך המלחמה עומד על 6,000 – מחצית מ-12,000 המחבלים שלפי ישראל נהרגו. "האופציות של נתניהו קשות, וגם שלנו. הוא יכול לכבוש את עזה, אבל חמאס עדיין עומד ונלחם. הוא לא השיג את יעדיו של הרג הנהגת חמאס או השמדתו", טען אותו גורם בחמאס. בכיר בארגון הטרור, עיזאת א-רישק, הכחיש בצהריים את מספר ההרוגים שבו נקב אותו גורם בארגון.
גורמים בחמאס וגורמים אזוריים התייחסו גם למצוד של ישראל אחר מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, והם טענו שהוא יילחם עד המוות – ולא יסכים להיכנע או לצאת לגלות.
4 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
"ימות ולא יסכים להיכנע או לצאת לגלות". סינוואר
(צילום: AP)
לצד הרצון להכריע את גדודי חמאס ברפיח, בכיר ביטחוני באזור אמר לרויטרס כי בישראל מאמינים שבעיר הזו מוחזקים גם חטופים, לצד מפקדים בחמאס. מרפיח, נזכיר, חולצו לפני שבוע שני החטופים לואיס הר ופרנדדו מרמן, אבל בישראל הודו שלא ניתן יהיה להחזיר את כל החטופים בפשיטות קומנדו – וכי תידרש עסקה לשם כך. המגעים בינתיים נראים במבוי סתום, וישראל מסרבת לקבל את "דרישותיו ההזויות" של חמאס – בהן סיום המלחמה ונסיגה מלאה של צה"ל מהרצועה.
ארה"ב ממשיכה בכל זאת במאמצים הדיפלומטיים שלה, בתקווה להשיג פריצת דרך: בכירים אמריקניים אמרו לרויטרס כי הם מאמינים שהדרך הטובה ביותר כדי להתקדם היא הבטחת עסקה לשחרור החטופים בתמורה ל"הפוגה ממושכת". אולם הם חוששים שעסקה שכזו לא תתממש בשבועות הבאים, וכי הלחימה תימשך גם לתוך חודש הרמדאן במרץ ובאפריל – באופן שעלול רק להעצים את הביקורת הבינלאומית כלפי הקמפיין הישראלי.
הסכם רחב יותר, שיעסוק בשאלת השלטון בעזה ב"יום שאחרי" המלחמה, נראה רחוק אפילו יותר מעסקת חטופים. גורמים אזוריים אמרו לרויטרס כי כל ניסיון להקים ממשלה עתידית ברצועה ידרוש את ברכת חמאס כדי להצליח. ברויטרס מציינים כי בין הגורמים ששותפים להערכה הזו נמנים גם גורמים בחמאס וגם גורמים ברשות הפלסטינית – אותה רשות שסולקה מהרצועה בהפיכה שביצע חמאס ב-2007.
הדר עדי השתתפה בהכנת הכתבה