הצעת ישראל לקראת תמרון אפשרי ברפיח. לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", בצל האזהרות מצד מדינות רבות מפני מבצע רחב ברפיח, ישראל הציעה להקים מתחמי אוהלים ענקיים לתושבים שיפונו משם - לאחר שרובם המוחלט כבר נעקרו מבתיהם בצפון הרצועה ומרכזה בראשית המלחמה.
התוכנית, כך לפי הדיווח, כוללת הקמת 15 מתחמים בדרום מערב הרצועה, שכל אחד מהם יכיל כ-25 אלף אוהלים. ב"וול סטריט ג'ורנל" מציינים כי הצעת ישראל הוצגה למצרים בימים האחרונים - ואם זו תצא לפועל היא תמומן על-ידי ארצות הברית ומדינות ערביות. לפי גורמים רשמיים, קהיר תהיה אחראית על הקמת מחנות האוהלים ובתי חולים במרחב.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, אוהלים ברפיח
בנימין נתניהו, אוהלים ברפיח
עיר האוהלים ברפיח תועתק למקום אחר? זו הצעת ישראל
(צילום: REUTERS/Saleh Salem, מרים אלסטר)
במשרד ראש הממשלה סירבו להגיב על הדיווח, שפורסם יומיים לאחר השיחה בין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו - וברקע אזהרות הממשל מפני כניסה לעיר שהפכה מקלט ליותר ממיליון תושבי הרצועה שנעקרו מבתיהם. "אסור להתקדם לעבר מבצע ברפיח בלי תוכנית אמינה להבטחת ביטחונם של יותר ממיליון פליטים", אמר ביידן אתמול. לעת עתה, בממשל מאמינים כי פעולה רחבת היקף ברפיח עדיין לא קרובה.
במשרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים (OCHA) טענו לאחר פרסום הדיווח כי לא קיבלו שום הודעה מישראל על תוכנית לפינוי אזרחים מרפיח. "לא קיבלנו שום הודעה רשמית מבכירים ישראלים", אמר דובר OCHA, "ללא קשר, האו"ם אינו משתתף בפינויים שאינם מרצון".

עסקה תמנע תמרון ברפיח?

בדיווח צוין כי מבחינת ביידן, התוצאה של מבצע ברפיח חשובה גם ואולי בעיקר מבחינה פוליטית. הנשיא הדמוקרטי מתמודד עם ביקורת מבית על תמיכתו הבלתי-מסויגת בישראל, ובינתיים מי שנהנה מכך הוא מי שצפוי להיות היריב הרפובליקני נגדו בבחירות 2024 - דונלד טראמפ.
3 צפייה בגלריה
ביידן מתייחס לעזה בנאומו הלילה 8.2.24
ביידן מתייחס לעזה בנאומו הלילה 8.2.24
"אסור להתקדם לעבר מבצע ברפיח בלי תוכנית שתבטיח את ביטחון הפליטים". ביידן
(Photo by Nathan Howard/Getty Images)
למרות תמיכתו של הנשיא האמריקני, ממשל ביידן הפך יותר ויותר ביקורתי כלפי ישראל, וכעת ארה"ב מנסה לדחוף להסכם שיכלול הפסקת אש תמורת עסקת חטופים, שייתכן וימנע מבצע ברפיח לפחות בתקופה הקרובה.
הדיווח על ההצעה הישראלית פורסם בסמוך לנחיתתו של ראש המוסד דדי ברנע בקהיר, שם הוא נועד עם גורמים מצרים, קטארים ואמריקנים - באישור נתניהו. לפי גורם מצרי בכיר נרשמה התקדמות "משמעותית יחסית" לעבר הסכם. הגורם טען בשיחה עם סוכנות הידיעות AP כי הפגישה תתמקד בגיבוש "טיוטה סופית" להסכם שיכלול הפסקת אש של שישה שבועות, תוך הבטחה שבמהלכה הצדדים ימשיכו במשא ומתן לקראת הפסקת אש קבועה.
דיפלומט מערבי שנמצא בקהיר אישר את הפרטים, אך ציין כי "עדיין נדרשת עבודה כדי להגיע להסכם". הוא הוסיף כי הפגישה היום היא "חיונית בגישור הפערים שנותרו", כדי לגרום לצדדים להסכים לתנאי העסקה.
3 צפייה בגלריה
עבאס כמאל, מוחמד א-תאני, ווילאם ברנס, דוד ברנע,
עבאס כמאל, מוחמד א-תאני, ווילאם ברנס, דוד ברנע,
שוב שיחות בקהיר. עסקה תמנע תמרון ברפיח?
(צילום: יריב כץ, AP, EPA)
שלשום דווח ב"וול סטריט ג'ורנל", בצל אמירותיו הנחרצות של נתניהו בנוגע לכניסה לרפיח, כי מצרים העבירה מסרים לחמאס ולפיהם עליו להגיע להסכם תוך שבועיים, או שצה"ל יחל בפעילות הקרקעית בעיר. לפי אותו דיווח, התוכנית של ישראל לפעול ברפיח מאיימת גם לפגוע ביחסים בין ירושלים לקהיר, שם גורמים רשמיים מודאגים מ"שיטפון של פלסטינים" נמלטים שייכנסו לחצי האי סיני.
עם זאת, אתמול הגיעה הצהרתו החד-משמעית של שר החוץ המצרי הוותיק סאמח שוקרי ושמה קץ לחרושת השמועות: "מצרים מחויבת להסכם השלום עם ישראל. יש הסכם שלום בין מצרים לישראל והוא תקף כבר למעלה מ-40 שנה, ונמשיך לדבוק בהסכם".
היום צוין בדיווח בנוגע להצעה הישראלית כי מצרים תחליט בתיאום עם ישראל כיצד יוכלו פלסטינים שזקוקים לטיפול לצאת מעזה. בעיתון האמריקני ציינו כי גורמים מצרים לחצו שוב ושוב לאחרונה על עמיתיהם הישראלים להגביל את היקף המבצע המתוכנן ברפיח.