בימים האחרונים ש"ס נאבקת בציונות הדתית על מתווה היציאה מרפורמת הכשרות שאושרה בכנסת הקודמת. מפלגתו של אריה דרעי דורשת לבטלה לחלוטין ולמחוק את השינויים, ומנגד במפלגתו של בצלאל סמוטריץ' מתעקשים לשמור חלקים מהרפורמה ולערוך בה שינויים שלדעתם עשויים לייעל את מערך הכשרות הממלכתי ואת תפקוד הרבנות הראשית.
עקב חילוקי הדעות, חברי המפלגות הגישו הצעות חוק נפרדות בנושא הרפורמה. שר העלייה והקליטה המיועד אופיר סופר (הציונות הדתית) הציע את תיקון הרפורמה, בעוד ח"כ משה ארבל (ש"ס) הציע את ביטולה.
2 צפייה בגלריה
שליש שלישים בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו אריה דרעי
שליש שלישים בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו אריה דרעי
הצעת חוק ממשלתית בעניין הכשרות צפויה להתגבש בהמשך. דרעי, נתניהו וסמוטריץ'
(צילום: אבי מועלם, הדר יואביאן, קובי קואנקס)
שתי המפלגות מסכימות על השינויים העיקריים הנדרשים. בין ההסכמות ניתן לראות את החזרת הסמכות להעניק שירותי השגחה ולהנפיק תעודות כשרות לרבנות הממלכתית המקומית בכל יישוב, ביטול פתיחת השוק לתחרות בין הרבנים המכהנים לבין תאגדים פרטיים. גופים אחרים, כמו גופי הבד"ץ השונים, שיהיו מעוניינים לפעול בתחום יוכלו לעשות זאת רק בנוסף לתעודה ממלכתית ולא במקומה.
בציונות הדתית מתעקשים לשמר סעיפים שנועדו למנוע שחיתויות ולהטמיע סטנדרטים של מנהל תקין באגף, שבראשם קביעת נהלי כשרות אחידים בכל הארץ וניתוק הזיקה בין משגיח הכשרות לבתי העסק המפוקחים על ידו. ניתוק הזיקה חויב בבג"ץ בפסיקה ב-2017 אך היא עדיין לא יושמה, וכיום מתקיימים יחסי עובד-מעביד בין נציגי הרבנות לבתי העסק, שאף משלמים את שכרם. כתוצאה מכך, הנציגים מצויים בניגוד עניינים. בתיקון שמציעים חברי הציונות הדתית שמים דגש על הנושא.
בקשתם של חברי ש"ס לביטול הרפורמה תמוהה במיוחד, שכן הצעתו של סופר, שהונחה כבר בכנסת הקודמת, תואמה עם הרב הראשי לישראל יצחק יוסף, המזוהה עם המפלגה החרדית, וחברי ש"ס נוספים אף חתמו עליה. כעת ההצעה הוגשה פעם נוספת, הפעם ללא חתימתם, כשמנגד, ארבל מניח הצעה משלו ובה ניתוק הזיקה ייקבע רק בהמשך על ידי השר ולא במסגרת חקיקה.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו  ואריה דרעי    במליאת הכנסת
בנימין נתניהו  ואריה דרעי    במליאת הכנסת
בציונות הדתית חוששים שהקרבה בין רה"מ המיועד ליו"ר ש"ס תשפיע על ההחלטה בנושא. דרעי ונתניהו
(צילום: AFP )
בהמשך צפויה להתגבש הצעת חוק ממשלתית בעניין, אך בציונות הדתית חוששים שהשליטה של ש"ס במשרד לשירותי דת והיחסים הקרובים בין היו"ר דרעי לנתניהו יביאו לכך שההצעה הממשלתית תנוסח על בסיס הצעת ח"כ ארבל בלי להתחשב בזו של סופר, וכך תוחמץ ההזדמנות לטפל בליקויים הדורשים תיקון במערך הכשרות הממלכתי.
סוגיית הדת והמדינה מציפה חילוקי דעות בתוך גוש הימין בקואליציה המתגבשת שבדרך כלל רואה עין בעין את רוב הנושאים שבכוונתם לקדם. המפלגות הדתיות והחרדיות אומנם מובילות קו שמרני אחיד גם בנושאים הללו, וההערכה הייתה שהחיכוכים יהיו בעיקר סביב עניינים פרסונליים, כמו זהות הרבנים הראשיים, רבני ערים ודיינים שימונו בקדנציה הקרובה. אלא שכבר כעת, הרבה קודם לכן, ועוד לפני הקמת הממשלה, נרשם עימות ראשון בין הצדדים.
ח"כ מיכאל מלכיאלי מש"ס התייחס לסוגיה בריאיון לשרון כידון ובר שם-אור ב-ynet radio ואמר כי "לתפיסתי, השר לשירותי דת לשעבר מתן כהנא החליט להחריב כל דבר שקשור ליהדות. רפורמת הכשרות הקיימת יוצרת אנטי כשרות".