שר האוצר אביגדור ליברמן בטוח שאחרי הסיכום שאליו הגיע עם ח"כ ניר אורבך מימינה לא יתקיימו בחירות בקרוב, על אף שהקואליציה נשארה עם 60 חברים בלבד. "עצרנו את הסחף, לא יהיו שום בחירות", אמר הערב (חמישי) בוועידת מפלגת ישראל ביתנו בירושלים.
"מי שבונה על הבחירות החדשות - אין לכם על מה לבנות", אמר ליברמן. בוא נשאל את עצמנו בצורה רצינית - האם ישראל צריכה בחירות? בוודאי שלא. הדבר האחרון שצריכים זה מערכת חמישית בשלוש שנים. אתם ממהרים לבחירות? אין לכם לאן למהר".
5 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
ליברמן בוועידת ישראל ביתנו
(צילום: דוברות ישראל ביתנו)
הטלטלה הפוליטית - סיקור נרחב:
יו"ר ישראל ביתנו התייחס לסיכום עם אורבך אחרי האולטימטום שהציב - דחייה בשנה של ביטול סבסוד מעונות היום לחרדים - ואמר: "ישבתי בצהריים עם אורבך והגענו להבנות ועצרנו את הסחף ולא יהיו שום בחירות". על ח"כ עידית סילמן, שהודיעה אתמול על פרישה מהקואליציה שאותה ניהלה כיו"ר, אמר ליברמן: "אני אומר לחברה הטובה שלי עידית סילמן, שאני מאוד מעריך אותה ואני חושב שהיא אישה טובה, אולי נאיבית - עשית טעות, אבל אפשר לתקן".
"אנחנו לא נכנעים, אנחנו אחראים ותפקידנו לייצב את הקואליציה ולמנוע את הבחירות", הוסיף ליברמן. "הדבר האחרון שמדינת ישראל זקוקה לו זה בחירות. נמשיך לעבוד וכל אלו שמתכוננים לבחירות מוקדמות, אני מציע לכם להתכונן לעוד הרבה זמן באופוזיציה".

5 צפייה בגלריה
עידית סילמן יוצאת מביתו של הרב יהושע שפירא
עידית סילמן יוצאת מביתו של הרב יהושע שפירא
"שיחת חיזוק". עידית סילמן יוצאת מביתו של הרב יהושע שפירא
בסיום דבריו הוא גם תקף את יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו: "מי שבונה על נתניהו, שלא יבנה יותר מדי. אני מניח שאחרי שנחזור למושב הקיץ וכשהתמונה תתבהר והקואליציה תמשיך לתפקד, הדבר הראשון שהוא יעשה זה לרוץ לחתום על עסקת טיעון. הוא יפקיר את כל חבריו ואנחנו נמשיך לעבוד".
יו"ר מרצ, שר הבריאות ניצן הורוביץ, צייץ הערב בטוויטר שיעשה "הכול" לשמור על הממשלה: "שוחחתי עם שרים וח"כים רבים. ימין שמאל מרכז, חילונים ודתיים, יהודים וערבים. כולנו רוצים שהממשלה תמשיך. יש בינינו מחלוקות. אבל הרצון שלנו בשלטון ישר, ממלכתי ואחראי, גובר על המפריד ומחייב אותנו להיות שקולים ופרגמטיים. הממשלה הזו הצילה את הדמוקרטיה הישראלית".
סילמן עצמה ביקרה לפנות ערב בביתו של הרב יהושע שפירא, מחשובי רבני הציונות הדתית, ל"שיחת חיזוק", כפי שהוגדרה בהודעה שפרסמו עוזריה. בצאתה מהבית התקבלה סילמן בקריאות עידוד ושירים מכמה פעילי ימין של מחאות "הקו האדום" ו"פתאום קם עם".
5 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן וניר אורבך
אביגדור ליברמן וניר אורבך
"תפקידנו לייצב את הקואליציה". הפגישה בין ליברמן לאורבך
אחר הצהריים סיכם השר ליברמן עם אורבך על ביטול מתווה המעונות לחרדים לשנת 2023, ודחייתו לשנת 2024. זו הייתה אחת הדרישות היום של אורבך להישארותו בקואליציה, לצד קידום הבנייה בהתנחלויות וחיבור מאחזים בלתי-חוקיים לחשמל.
לאחר מכן הודיעו בסיעת ימינה על החלטה להכריז על ח"כ עמיחי שיקלי כפורש. המשמעות היא שבהתאם לסנקציות המופיעות בחוק וחלות על חבר כנסת פורש, לא יוכל שיקלי להתמודד במסגרת מפלגה קיימת בבחירות לכנסת הבאה. כמו כן הוא לא יוכל ליהנות מיחידת המימון והדרך היחידה שלו להשתלב בכנסת תהיה הקמת מפלגה וגיוס כספים לטובת ההתמודדות.
שר החוץ יאיר לפיד התייחס אחר הצהריים לראשונה לטלטלה בקואליציה וכתב בפייסובק: "הקיצוניות לא תנצח את מדינת ישראל. בן גביר וסמוטריץ' לא ייקחו מאתנו בכוח הזרוע את המדינה שלנו, השחיתות לא תנצח את השפיות וניקיון הכפיים. נעשה הכול כדי שהממשלה תחזיק מעמד עוד זמן רב. נעשה הכול כדי לא לדרדר את המדינה לבחירות נוספות, רעילות ומשסעות. נעשה הכול כדי להמשיך את הצמיחה הכלכלית והפריחה המדינית של החודשים האחרונים".
5 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ. "כולנו רוצים שהממשלה תמשיך"
(צילום: שאול גולן)
ראש הממשלה בנט ניסה לשדר היום עסקים כרגיל. הוא סייר ביישוב חריש יחד עם שרת הפנים איילת שקד, ומזכירות הממשלה פרסמה סדר יום עמוס לישיבת הממשלה השבועית ביום ראשון.
אתמול אחר הצהריים כינס ראש הממשלה את חברי סיעת ימינה בלשכתו שבקריה. בהמשך התכנסו השרה איילת שקד וחברי הכנסת ניר אורבך וסגן השר אביר קארה בקריה - בלי בנט. חברי המפלגה הצליחו לחלץ מבנט הבטחות לקדם סוגיות ימניות. גורם במפלגה אמר כי מסיכום השיחות עד כה עולה כי אחרי הפרישה של יו"ר הקואליציה, חברי הסיעה ילכו יחד לא משנה מה. האחראית למהלך היא איילת שקד, שהצליחה "לנעול" את החברים שנותרו במפלגה כדי להימנע מתרחיש של "עידית סילמן 2".