צה"ל הכריז הבוקר (יום ראשון) על מעבר כרם שלום כשטח צבאי סגור לאחר שמפגינים ניסו לחסום את כניסת המשאיות ונבלמו, אך נדמה שהצעד רק החריף את המתיחות סביב הכנסת הסיוע, שמתבצעת ברקע הלחץ האמריקני. מוחים שהגיעו הבוקר ונבלמו על ידי המשטרה וצה"ל הביעו את תסכולם על כניסת המשאיות לרצועה, והבטיחו כי ישובו למקום לנסות שוב לחסום את המעבר.

3 צפייה בגלריה
מפגינים נגד הכנסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה במעבר כרם שלום ביום ה-114 למלחמה
מפגינים נגד הכנסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה במעבר כרם שלום ביום ה-114 למלחמה
"צריך להמשיך להגיע לכאן ולהפסיק את האספקה של הדלק לאויב שלנו". המפגינים סמוך למעבר, הבוקר
(צילום: תומר שונם הלוי)
"השתחררתי ממילואים לפני שבוע וחצי ובאנו לתמוך במשפחות החטופים", סיפר דוד מרקס, שמשרת בחטיבה 551. "באנו לעצור את הסיוע ההומניטרי כביכול שהולך לעזה. אני הייתי בפנים, ואני יודע לאן הוא הולך. אנחנו עוצרים את זה פה, צריך לעצור את האיוולת הזאת", הוא אמר.
בטסי, דודה של אבינתן אור (31) שנחטף מהמסיבה ברעים יחד עם בת זוגו נועה ארגמני (26), הגיעה גם היא כדי להפגין נגד הכנסת המשאיות לרצועה. "אבינתן חטוף אצל חמאס כבר 114 ימים, הגענו לפה כדי למחות את העוולה שנעשית על הסיוע שמועבר למחבלים. אנחנו קוראים למנהיגים להיות חזקים, לעמוד בלחצים הבינלאומיים ולא להעביר אליהם סיוע", היא אמרה. "רק אם נחליש את המחבלים נקבל את החטופים שלנו בחזרה".
"אין לנו את הזכות לעמוד בשקט ולהישאר בשגרה, ולתת את הצ'ופר של הכנסת משאיות הומניטריות לחמאס, עד שכל החטופים והשבויים שלנו יחזרו הביתה שלמים ובריאים", אמרה איילת גרינברגר מבית יתיר. "החמאס מתחמש ומתחזק עם הסיוע ופוגע בנו, בחיילינו ובכל עם ישראל. חייבים את ההרתעה והחוזק, ולחזק את הצבא והחיילים, שידעו שהכוחות שהם משקיעים אינם הפקר. אין שום מתנה לתת לאויב".
דבי שרון הגיעה להפגין כדי להעביר מסר ברור לממשלה: "צריך להמשיך להגיע לכאן ולהפסיק את האספקה של הדלק לאויב שלנו. אנחנו מכניסים פנימה כל כך הרבה משאיות שממשיכות לספק את האפשרות לחמאס להמשיך את הלחימה". לדבריה, "היחידים שיעצרו את זה הם אנחנו, ולכן אנחנו נמצאים פה כבר כמה ימים ברציפות. זאת הדרך היחידה לשנות את המצב ולהפוך את התמונה".
3 צפייה בגלריה
מפגינים נגד הכנסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה במעבר כרם שלום ביום ה-114 למלחמה
מפגינים נגד הכנסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה במעבר כרם שלום ביום ה-114 למלחמה
"אף סיוע לא עובר עד שאחרון החטופים חוזר". מעבר כרם שלום, הבוקר
(צילום: תומר שונם הלוי)
3 צפייה בגלריה
תיעוד: בדרך למעבר כרם שלום - אנשי צו 9 נעצרים על ידי כוחות הביטחון
תיעוד: בדרך למעבר כרם שלום - אנשי צו 9 נעצרים על ידי כוחות הביטחון
הכוחות סמוך למעבר. "נמשיך בנחישות, ללא שימוש באלימות נגד אנשי הביטחון"
חברת הכנסת לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית) הגיעה למקום גם אחרי שהוכרז כשטח צבאי סגור, ומחתה על המהלך שאישרה הממשלה שבה היא שותפה. "הגעתי כדי להשתתף במחאה הצודקת מאין כמוה לסגירת המעבר. לא ייתכן כי מדינת ישראל מאפשרת סיוע לאויב בשעה ש-136 מבנינו ובנותינו מצויים בידיהם של הצורר הנאצי מחמאס", היא אמרה.
הבוקר, כאמור, ניסו כוחות משטרה וצה"ל למנוע מהמפגינים להגיע למקום. זה קרה אחרי הדרישה האמריקנית ל"סיוע רציף", ובעקבות דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו אתמול במסיבת העיתונאים, כי ללא העברת הסיוע לא ניתן להשלים את המשימה.
משאיות סיוע בודדות עברו לרצועה, אבל תוך זמן קצר המפגינים הצליחו להגיע לכרם שלום - והמעבר שוב נסגר. לאחר מכן הודיע צה"ל כי עוד הלילה, "ובהתאם להערכת המצב", חתם אלוף פיקוד הדרום ירון פינקלמן על הרחבת צו השטח הצבאי הסגור במרחב מעבר כרם שלום. הצו תקף עד 3 בפברואר.
פעילי תנועת "צו 9" ניסו להגיע למקום כדי למנוע את מעבר שיירות האספקה והסיוע. מ"צו 9" נמסר כי המפגינים נתקלים בדרך במחסומים ובכוחות שפועלים למנוע את הגעתם למקום, ובתיעוד הם נראו נבלמים על ידי הכוחות בעת ניסיון להגיע למקום. עם זאת, חלק מהמפגינים צעדו ברגל והצליחו להגיע למקום. לפני הגעת המוחים, משאיות בודדות עברו לעזה - לראשונה אחרי ארבעה ימים של חסימות. אחרי הגעתם, המעבר כאמור נחסם שוב.
"אנחנו מברכים על ההחלטה לחסום", מסרו פעילי הארגון, "אך במקום לבצע אותה כנגד משפחות החטופים והלוחמים, יש לבצע אותה נגד ארגון הטרור חמאס הרצחני שמקבל במשאיות אלו חמצן ואורך נשימה להמשך לחימה נגדנו. המאבק שלנו יימשך בכל הנחישות, ללא כל שימוש באלימות כנגד אנשי כוחות הביטחון היקרים. אף סיוע לא עובר עד שאחרון החטופים חוזר".