חוסמים את החוסמים: בניגוד לימים הקודמים, שבהם המשטרה אפשרה למעשה למפגינים - ובהם בני משפחות חטופים - לחסום את מעבר כרם שלום לכניסת משאיות סיוע לרצועת עזה, הפעם כוחות של המשטרה וצה"ל ניסו למנוע מהמפגינים להגיע למקום. זה קרה אחרי הדרישה האמריקנית ל"סיוע רציף", ובעקבות דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו אתמול במסיבת העיתונאים.
משאיות סיוע בודדות עברו לרצועה, אבל תוך זמן קצר המפגינים הצליחו להגיע לכרם שלום - והמעבר שוב נסגר. לאחר מכן הודיע צה"ל כי עוד הלילה, "ובהתאם להערכת המצב", חתם אלוף פיקוד הדרום ירון פינקלמן על הרחבת צו השטח הצבאי הסגור במרחב מעבר כרם שלום. הוא תקף עד 3 בפברואר.

3 צפייה בגלריה
תיעוד: בדרך למעבר כרם שלום - אנשי צו 9 נעצרים על ידי כוחות הביטחון
תיעוד: בדרך למעבר כרם שלום - אנשי צו 9 נעצרים על ידי כוחות הביטחון
הכוחות באזור המעבר
גם הבוקר (ראשון) פעילי תנועת "צו 9" החלו לעשות את דרכם לכרם שלום, כדי למנוע מעבר של שיירות אספקה וסיוע. מ"צו 9" נמסר כי המפגינים נתקלים בדרך במחסומים ובכוחות שפועלים למנוע את הגעתם למקום, ובתיעוד הם נראו נבלמים על ידי הכוחות בעת ניסיון להגיע למקום. עם זאת, חלק מהמפגינים צעדו ברגל, והצליחו להגיע למקום. לפני הגעת המוחים, משאיות בודדות עברו לעזה - לראשונה אחרי ארבעה ימים של חסימות. אחרי הגעתם, המעבר כאמור שוב נחסם.
"אנחנו מברכים על ההחלטה לחסום", מסרו פעילי הארגון, "אך במקום לבצע אותה כנגד משפחות החטופים והלוחמים, יש לבצע אותה נגד ארגון הטרור חמאס הרצחני שמקבל במשאיות אלו חמצן ואורך נשימה להמשך לחימה נגדנו. המאבק שלנו יימשך בכל הנחישות, ללא כל שימוש באלימות כנגד אנשי כוחות הביטחון היקרים. אף סיוע לא עובר עד שאחרון החטופים חוזר". כ-40 מפגינים הגיעו למקום, ובהם קרובת משפחתו של החטוף אבינתן אור. אחד המוחים השתטח על הקרקע, בניסיון למנוע את פינויו.
בשבוע שעבר, החל מיום רביעי, מפגינים - ובהם משפחות חטופים – הגיעו למעבר כרם שלום שדרכו נכנסות משאיות עם סיוע לרצועת עזה, והחלו לחסום את מעברן. זה קרה על אף ששר ההגנה האמריקני אמר למקבילו הישראלי כי חשוב שהסיוע לעזה יועבר "ללא הפרעה". המפגינים חסמו במשך שעות ארוכות את כניסת המשאיות, מבלי שהמשטרה התערבה.

3 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים את מעבר כרם שלום
מפגינים חוסמים את מעבר כרם שלום
יום שישי: מפגינים חוסמים את מעבר כרם שלום
(צילום: אפרת אברהמי צו 9)
אמש במהלך מסיבת העיתונאים שקיים נשאל ראש הממשלה מדוע ישראל לא דורשת להתנות סיוע הומניטרי בתמורה הומניטרית? "אמרתי", השיב נתניהו, "בלי סיוע הומניטרי מינימלי לא נוכל להשלים את המשימה והיעדים שלנו. לכן אנחנו נותנים את זה". על מחאת בני המשפחות החוסמים את הכנסת הסיוע לרצועה מכרם שלום הוסיף: "הרמטכ"ל יטפל".
גורם מדיני בכיר אמר ביום שישי כי "החלטת המשטרה לאפשר את חסימת המשאיות היא החלטה פוליטית של השר איתמר בן גביר שנועדה לפגוע בהחלטת הקבינט. בסוף כבר שלושה ימים החלטת הקבינט לא מבוצעת. המסרים האמריקניים התחילו להגיע, הם רואים בזה דבר שצריך למצוא לו פתרון מיידי ולא סובל דיחוי". לפי הגורם, רוב המפגינים בימים האחרונים בכרם שלום אינם קשורים למשפחות החטופים והגעתם נובעת מרקע פוליטי.
חברי הכנסת דן אילוז, משה סעדה ובועז ביסמוט, יחד עם השר שיקלי, קראו לממשלה לעצור לאלתר את מנגנון העברת הסיוע ההומניטרי הנוכחי לרצועת עזה. במכתב שנשלח לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון יואב גלנט נכתב כי הסיוע ההומניטרי שמחולק ברצועה על ידי אונר"א (סוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים), שפועלת מטעמו של חמאס, הופכת אותו בפועל לריבון ברצועה ומאפשרת לו לשקם את מעמדו גם במקומות שבהם ישראל כבר הכריעה אותו צבאית.
3 צפייה בגלריה
 דן אילוז, משה סעדה, בועז ביסמוט, עמיחי שיקלי
 דן אילוז, משה סעדה, בועז ביסמוט, עמיחי שיקלי
אילוז, סעדה, ביסמוט ושיקלי. "לעצור את מנגנון הסיוע הנוכחי"
(צילום: יואב דודקביץ', אריק סולטן, משה מזרחי)
לטענתם, מדינת ישראל שמה כיעד את פירוק שלטון החמאס והיא צריכה, "לוודא שהיא לא רק מפרקת את השליטה הצבאית של חמאס ברצועה, אלא גם את היכולת שלו לשלוט אזרחית ברצועת עזה".
על אף ההסתייגות על עצם הכנסת סיוע הומניטרי, הארבעה מציעים שבאזורים תחת שליטה ישראלית, הסיוע יינתן דרך גורמים בינלאומיים שישראל סומכת עליהם, או מי מטעמה.
חבר ועדת חוץ וביטחון ח"כ דן אילוז: "אסור לאפשר לחמאס להשתקם במקומות שבהם כבר שולטת ישראל. אנחנו רואים כיום ברצועה מצב שבו מי ששולט בסיוע ההומניטרי הוא מי ששולט ברצועה. במצב כזה אסור שארגונים או אנשים המזוהים עם החמאס ישלטו על חלוקת הסיוע, בטח שלא ארגון כמו אונר"א עם היסטוריה ארוכה של שיתוף פעולה עם ארגוני טרור. עצם מעבר הסיוע ההומניטרי לצפון הרצועה, שבה לא אמורה להיות אוכלוסייה אזרחית, הוא שערורייה, אך אם כבר החליטו החלטה כזאת, חשוב לוודא שהסיוע לא הופך להיות כלי לשיקום החמאס. ישראל חייבת להמשיך עד לניצחון המוחלט".
פורסם לראשונה: 09:59, 28.01.24