1 צפייה בגלריה
בית כנסת שרוף בלוד
בית כנסת שרוף בלוד
בית כנסת שהוצת בלוד במהלך שומר החומות
(צילום: AFP)
הכרזתו של ראש הממשלה נפתלי בנט על הקמת משמר לאומי היא בשורה אדירה לאזרחי ישראל בקנה מידה שאין דומה לו. כעת אנו חייבים לפעול למען יצירת כוח מגן אזרחי באופן המהיר והמקצועי ביותר תחת הפעלה של מג"ב.
אירועי שומר החומות הוכיחו כמה זה נחוץ. בכאב רב צפינו בחוסר היכולת של המשטרה לארגן את הכוחות אל מול האויב שהגיע מבפנים. הצורך בהקמת משמר לאומי היה בוער מתמיד. אבל עוד לפני כן, כבר מינואר 2021, חזרנו והתרענו בפני המשרד לביטחון פנים על הצורך הקריטי בהקמת משמר לאומי.
אל לנו לשכוח שכדי להקים משמר כזה נדרשים להביא אלפי מתנדבים מיומנים שמכירים את השטח ואת דרכי השמירה ונכונים לסייע להגנה. מג"ב עושה כאן שינוי מבורך שיכפיל את כוחו וייתן מענה מיידי בעת אירועי חירום בהיקף ארצי. שיתוף הפעולה הנוכחי שנעשה בין המל"ל, משרד ראש הממשלה והמשרד לביטחון פנים ישנה באופן דרמטי את היכולת של ישראל להגן על עצמה מבפנים ועל כך יש להודות לכל השותפים במהלך.
בימים שכאלה אפשר רק להתאבל על אובדן חיי אזרחים רבים שיכול היה להימנע ולהשקיע את כל כוחותינו באופן מיידי להקמת תשתית יציבה בשילוב כוח מתנדבים רחב למשימה
עיקרו של המשמר הלאומי יהיה לתת מענה להתפרעויות אלימות והפרות סדר כמו בשומר החומות, אך לא פחות חשוב מכך, יצירת שגרה של ביטחון אישי במרחבי הנגב, הגליל ומקומות נוספים המועדים לפורענות. היעדר כוחות הגנה אפשרו התרחבות אדירה של כוחות פליליים-לאומניים שמכרסמים במשילותה של המדינה כשזאת לא פועלת די הצורך ועומדת פסיבית מול התהליכים המבעבעים לה בשטח.
כעת נשאלת השאלה, איך מתחילים בגיוס המתנדבים? הכוח הסדיר של מג"ב מונה כ-8,000 לוחמים. במקום 16 פלוגות מילואים הקיימות כיום, מספרן יעלה ל-46 ומערך המתנדבים יכלול כ-1,000 לוחמים יוצאי יחידות מובחרות. אנו מקווים שזה יהיה רק צעד ראשון לקראת יצירת מערך גדול בהרבה המונה כ-12 אלף מתנדבים חדשים.
מאז הקמת הארגון ב-2007 הוא פועל במישורים רבים, אך משימת היסוד שלו היא מתן סיוע לחקלאים נגד פשיעה חקלאית. לקחנו על עצמנו את הסיוע במקומות הקשים והכואבים ביותר שסבלו מאות הצתות, אירועי אלימות, השחתות רכוש וגנבות. אלפי מתנדבים מקדישים לילות וימים של נוכחות והתמקצעות בתפיסת שטחים נרחבים וביצירת מהפכה של ביטחון אישי לקבוצת חקלאים ואף ליישובים שלמים. את כל הידע, הכוחות והרצון האידיאליסטי לשימור עתיד הציונות החקלאית של המדינה, נכון לנווט במצב החירום שבו אנו נמצאים לאחריות לאומית גדולה ורחבה.
אנו יודעים כיצד לשמר את תחושת הביטחון ולייצר הרתעה, כיצד לפעול למען גיוס מתנדבים, להפעיל אותם ולשמר אותם. במהלך הדרך גויסו אלפי מתנדבים על מנת לסייע לתחושת הביטחון במרחב הכפרי, שבו הרעיון של "שמירה על הבית" הוא משהו שקיים כבר הרבה שנים: כיתות כוננות, רבש"צים ותורניות שמירה, וכעת אנחנו צריכים לעשות אדפטציה לאלו גם במרחב העירוני וברחבי הארץ כולה, באמצעות המשמר הלאומי שבדרך.

בתוך כך גיבש הארגון תוכנית לאומית מיידית להקמת חמש חטיבות מתנדבים במודל מילואים תחת "משמר הגבול", לטובת פעילות שגרה בשטחים הפתוחים ובאתרי בנייה, וכן פעילות חירום על בסיס משימות מנע, הרתעה ותגבור אירועי קצה.
יואל זילברמןיואל זילברמןצילום: שריה דיאמנט
בימים שכאלה אפשר רק להתאבל על אובדן חיי אזרחים רבים שיכול היה להימנע ולהשקיע את כל כוחותינו באופן מיידי להקמת תשתית יציבה בשילוב כוח מתנדבים רחב למשימה. ללא התגייסות אזרחית נרחבת לא נוכל לעצור את גלי הטרור והאלימות. בישיבה משותפת עם ראש הממשלה, המשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל, העמדנו את עצמנו לרשותם, לרבות כל הכלים שאלפי מתנדבים פיתחו ובנו טפח על טפח לאורך העשור וחצי האחרונים. נעשה כל שיידרש כדי לסייע למשמר הגבול להפוך לגוף שיוביל את מהפכת הביטחון האישי בישראל.
אחרי שנה וחצי שאנו פועלים כדי לקדם את המהלך ברור כי הוא בגדר האפשרי בטווחים מהירים. כל שדרוש הוא גיבורי כוח המתעלים על רעשי הרקע והאינטרסים האישיים.
יואל זילברמן הוא מנכ"ל ומייסד השומר החדש