"תלמידי התיכונים הם דור הקורונה, שישב בבית ורכש את הכישורים החברתיים שלו מהזום. אלה אותם הילדים שבמשך שנה לא קיבלו ציונים וסיימו שנה בלי טיולים ותעודות. זה אותו דור שאוסף את השברים מאירועי 7 באוקטובר. איך אפשר לדחוף את התלמידים להגיע לבית הספר, אחרי שכל הזמן פוגעים באמון שלו?".
כך מסרה מועצת התלמידים, שאומנם מתייצבת לצידם של המורים, אך מתנגדת לעיצומים שלהם. המורים מחריפים את המאבק על הסכם השכר והחל מהיום, בנוסף לכך שאינם מעבירים ציונים, לא יתקיימו פעילויות לאחר השעה 15:30: לא יתקיימו אסיפות הורים, המורים לא יצאו להשתלמויות, לא יתקיימו טיולים ומסיבות ולמעשה כל פעילות לימודית וחברתית מחוץ לבתי הספר תבוטל.
4 צפייה בגלריה
ארגון המורים טוען שהאוצר חזר בו מההסכמות. סמוטריץ' וארז
ארגון המורים טוען שהאוצר חזר בו מההסכמות. סמוטריץ' וארז
ארגון המורים טוען שהאוצר חזר בו מההסכמות. סמוטריץ' וארז
(צילום:קובי קואנקס, הדר יואביאן)
תלמידי בתי הספר התיכוניים חווים בשנים האחרונות רצף משברים קשים שיצרו פערים לימודיים, חברתיים ורגשיים משמעותיים. כשכבר נדמה היה שהשנה יחזרו לשגרת למידה, ואולי גם יצליחו לצמצם את הפערים, פרצה מלחמת "חרבות ברזל" שהשביתה את הלימודים הסדירים למשך חודשים. כעת, מאיים על המשך השנה המשבר החדש-ישן של ארגון המורים במאבקם על הסכם השכר.
במסגרת מאבק המורים בשנה שעברה בוטלו טיולים ופעילויות בית ספריות, אסיפות הורים ומסיבות, והתלמידים יצאו אל חופשת הקיץ בלי ציונים ובלי תעודות סיום. כעת, עם הודעת ארגון המורים על חידוש המאבק והחרפת העיצומים, חוששים התלמידים ששוב יסיימו את השנה בלי ציונים, בלי תעודות סיום ובלי טיולים ומסיבות.
4 צפייה בגלריה
טליה פרץ וחבריה
טליה פרץ וחבריה
"לא ככה מקבלים את מה שרוצים, לא על הגב שלנו". טליה פרץ
(צילום: מאיר אבן חיים)
ערב פתיחת שנת הלימודים הכריזו משרדי האוצר והחינוך וארגון המורים על הסכמות עקרוניות שהביאו לביטול שביתה שתוכננה, שבהן תוספת 2,000 שקלים לשכר המורים. לטענת יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז, משרד האוצר חזר בו מההסכמות. עתה, מתנה המשרד את תוספת השכר בהסכמה על חוזים אישיים למורים, קיצור הליכי פיטורים, מתן אפשרות למנהלים לחלק תפקידים למורים בלי קריטריונים ברורים, והכל במטרה להפריט את מערכת החינוך הציבורית.
באיגרת ששלח למורים, הסביר ארז "למה המאבק מתחדש בזמן מלחמה", ו"למה לפגוע בתלמידים". לדבריו, האוצר דורש שהארגון יסכים על פגיעה בביטחונם התעסוקתי והכלכלי של המורים. "יש בכך סחטנות מצידם", כתב ארז באיגרת. "הם מחזיקים את השכר המגיע לנו והמורים הופכים לבני ערובה, כדי שנסכים לשינוי מבנה העבודה ולפגיעה בביטחון התעסוקתי והכלכלי של המורים. יש בכך תחילת הפרטת מערכת החינוך, בהתאם למדיניות משרד האוצר המושפע מעקרונות פורום קהלת".
לגבי העיתוי, כתב ארז כי תמיד הזמן למאבק לא מתאים, משום שהוא משפיע על שגרת הלימודים של התלמידים. "תמיד יש סיבה שכביכול אינה מצדיקה מאבק: קורונה, בחירות, בחירות ראשונות, שניות, שלישיות ורביעיות, מלחמה ועוד. הרצון הוא לא לעשות זאת על גבם של התלמידים, ולכן, העיצומים לא פוגעים במהלך הלימודים".
4 צפייה בגלריה
שלהבת בנדל תלמידת יב
שלהבת בנדל תלמידת יב
"הציונים הפכו להיות ה-מטרה, וברגע שלוקחים אותם אי אפשר לנהל שגרת לימודים". שלהבת בנדל
(צילום: יובל חן)
מועצת התלמידים הארצית תומכת במאבק המורים, אך מתנגדת לעיצומים ולהשבתה. "לא מכריזים על סכסוך עבודה בזמן מלחמה, לא משביתים את בתי הספר במלחמה", נמסר. דוברת מועצת התלמידים רוני קמאי הדגישה שבימים אלו התיכוניסטים נכנסים לתקופת בגרויות קשה בצל המלחמה, וכל הפסקה של השנה הלימודית ושל הפעילות הבלתי פורמלית פוגעת ישירות בחוסן וביציבות הרגשית שכולם זקוקים להם.
טליה פרץ, תלמידת כיתה י"ב בתיכון מקיף ו' בבאר שבע, סיפרה בתסכול: "אחרי כל הפערים שנוצרו, שוב עיצומים, ועוד בזמן מלחמה. איך אפשר כל הזמן לדחוף נוער לרצות לבוא לבית הספר אם כל פעם פוגעים באמון שלנו? עוד פעם לא נצא לטיול? עוד פעם לא אקבל תעודה? שלא תהיה טעות, אנחנו בעד המורים. המורים חוו וחווים משברים לא פחות מאיתנו, והיו לצידנו בזמן המלחמה ולאורך כל הדרך, אבל לא ככה מקבלים את מה שרוצים, לא על הגב שלנו".
שלהבת בנדל מראש העין, תלמידת כיתה י"ב בתיכון הכפר הירוק, תיארה גם היא את הקשיים: "אחרי השנים הלא רגילות שהיו לנו כתלמידים ציפיתי וקיוויתי שהשנה נוכל לסיים את התיכון עם יציבות. אבל היא התחילה עם המלחמה, וממשיכה עם החזרת העיצומים של ארגון המורים. מתבטלים לנו התגבורים בשיא תקופת הבגרויות ומתבטלים הטיולים האחרונים - לצאת לטייל עם חברים ולנקות את הראש, זה המעט שקט שלנו בתקופה ההזויה הזאת". בנדל התייחסה גם לבעיה שנוצרת עקב אי-קבלת ציונים: "היעדר ציונים ישפיע על הבגרויות ועל המשך החיים. לצערנו, הציונים הפכו להיות ה-מטרה של הלימודים, וברגע שלוקחים אותם אי אפשר לנהל שגרת לימודים. אנחנו מפספסים את החוויות מהשנה האחרונה במערכת החינוך, איך אפשר להגיע לבית הספר בשביל ללמוד חומר, לגשת למבחן ואפילו לא לקבל עליו ציון?".
4 צפייה בגלריה
טוביה ולדמן תלמיד יא
טוביה ולדמן תלמיד יא
טוביה ולדמן: "אנו זקוקים לתמיכה ועידוד, לא לעוד קשיים ומכשולים"
בנוסף לקשיים שמציבים העיצומים, מתמודד טוביה ולדמן, תלמיד כיתה י"א ותושב קריית שמונה, עם הפינוי מביתו: "בשנה שעברה סבלתי מעיצומי ארגון המורים. לא יצאתי לטיולים, לא קיבלתי תעודות או ציונים כלל. השנה, עבורנו התלמידים המפונים עיצומי ארגון המורים יכולים לפגוע אפילו יותר. בנוסף לקשיים הרבים שאנו חווים כתוצאה מהפינוי, עיצומי ארגון המורים עלולים להוביל לכך שלא נקבל ציוני מתכונות ובגרויות, לא נוכל לצאת לטיולים, ואף לא להשתתף בפעילויות חברתיות של בית הספר", תיאר ולדמן, שלומד כרגע באריאל בישיבת אמי"ת ברוכין.
"חוסר הציונים גורם לחוסר ודאות בקרב התלמידים המפונים, שרבים מהם סובלים מפערים לימודיים גדולים גם ככה. קבלת ציונים מהווה עבורם אישור להצלחה בהשלמת הפערים. מעבר לכך, ביטול פעילויות חברתיות ולימודיות פוגע ישירות בחוסן הנפשי שלנו. בפעילויות אלו יש הזדמנות להכיר, להתגבש, לחוות חוויות חברתיות. כתלמיד מפונה שלא נמצא כרגע בביתו, אני זקוק מאוד למפגשים ולפעילויות אלו. אני קורא לארגון המורים להפסיק את העיצומים, ולשים את צורכי התלמידים בראש סדר העדיפויות. אנו זקוקים לתמיכה ולעידוד, לא לעוד קשיים ומכשולים", מסר ולדמן.
ד', מנהל בית ספר תיכון ממרכז הארץ, הוסיף: "התלמידים זקוקים דווקא השנה יותר מתמיד לטיולים ולפעילויות ספורט. אסיפות ההורים בשנה שבה התערער עולמם חשובות מתמיד. בתי הספר גם כך חווים את התוצאות, עם בעיות התנהגות שהוקצנו ויותר ילדים עם בעיות רגשיות. האם הילדים לא סבלו מספיק? תלמידים זקוקים לציונים כדי לקבל פידבק ולדעת היכן הם עומדים. אי-מתן הציון מערער אותם. לצד זה, צריך לומר בהגינות שהעובדה שמשרד האוצר לא מעריך את עבודת המורים, דווקא בחודשי המלחמה בלתי מתקבלת על הדעת. בסוף הילדים של כולנו סובלים".
ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה.