3 צפייה בגלריה
לונה פארק תל אביב
לונה פארק תל אביב
מפעילי המתקנים נתנו ללירון לעבור - המאבטחים סירבו. לונה פארק תל אביב
(צילום: שאול גולן)
נער בן 14, תושב קריית ביאליק הסובל ממחלה גנטית הגורמת ל-100% נכות, ביקר בשבוע שעבר בלונה פארק בתל אביב והציג תעודת נכה בכניסה למתקן כדי לקבל פטור מתור. לאחר שעלה למתקן, הורים התלוננו בפני המאבטחים, שאיימו להוציאו בכוח. הוא טען כי הסכים לצאת משטח הפארק עד לבדיקת פרטיו, אך המאבטחים סירבו להכניסו בחזרה.
3 צפייה בגלריה
לירון
לירון
"זה היה משפיל ליד כולם. המאבטח אמר שיוציא אותי עם הידיים". לירון
לירון, העולה לכיתה ט', סובל ממחלת וילסון. זוהי מחלה תורשתית חשוכת מרפא שמאופיינת בהצטברות של נחושת בתאי הרקמות בגוף - בעיקר בכבד, במוח ובכליות. הצטברות בכבד עלולה לגרום להצטלקות ואף לשחמת הכבד ואילו הצטברות במוח עלולה לגרום לנזק מוחי. לירון נוטל תשעה כדורים מדי יום כדי להוציא את הנחושת מגופו, ומוגדר כבעל 100% נכות.
"תעודת הנכות של הבן שלי נותנת לו פטור מעמידה בתור", הסבירה אמו של לירון, "כולם מכבדים את זה. אפילו בלונה פארק, שם בילה עם חבר, מפעילי המתקנים שראו את התעודה נתנו לו לעבור בלי לעמוד בתור".
בשעות אחר הצהריים, כאשר לירון הגיע למתקן רכבת השדים, הוא הציג את התעודה למפעילה והיא אכן אפשרה לו לעבור ולהיכנס פנימה. "עליתי על הקרון", סיפר לירון בשיחה עם ynet, "אבל רגע לפני הפעלת המתקן כל ההורים התחילו לצעוק 'למה הוא נכנס? למה הוא לא כמו כולם?'. המפעילה צעקה להם שיש לי תעודת נכה, אבל אחד ההורים לא ויתר וקרא למאבטחים. זה היה משפיל ליד כולם. המאבטחים ביקשו ממני לקום מהקרון ולצאת החוצה. אמרתי להם 'למה שאצא? יש לי תו נכה'. אחד המאבטחים אמר לי ליד כולם, 'אם אתה לא יוצא עכשיו אני אוציא אותך עם הידיים'.
3 צפייה בגלריה
"ביקשנו לחזור פנימה, אבל אמרו לנו לעוף הביתה". הלונה פארק בתל אביב
"ביקשנו לחזור פנימה, אבל אמרו לנו לעוף הביתה". הלונה פארק בתל אביב
"ביקשנו לחזור פנימה, אבל אמרו לנו לעוף הביתה". הלונה פארק בתל אביב
(צילום: רן רימון)
"הראיתי למאבטחים את תעודת הנכה שיש לי. הם אמרו, 'איך נוכל לדעת שהתעודה הזאת באמת שלך ולא מזויפת?'. אמרתי להם, 'אני יכול לומר לכם את תעודת הזהות שלי', אבל זה לא שכנע אותם. הם ביקשו ממני ומהחבר שלי לצאת לכמה דקות מהלונה פארק כדי שיבדקו את הפרטים, אבל בפועל, הם לא החזירו אותנו יותר פנימה".
לירון לא ויתר: "התקשרתי למשטרה שהגיעה למקום. השוטרים רשמו את מה שאמרתי אבל הסבירו לי שזה מקום פרטי ושהם לא יכולים לקבוע להם את מי להכניס. הם אמרו שאני כן יכול ללכת עם ההורים שלי לתחנת משטרה ולהגיש תלונה במקום המגורים שלי. אחרי שהשוטרים הלכו, ביקשנו לחזור, אבל סירבו ואמרו לנו לעוף הביתה. הרגשתי מושפל. הם איימו עליי. ההורים שלי לא היו איתי לעזור לי ולהסביר למאבטחים שזה תו הנכה שלי ושאני סובל ממחלה".
אמו של לירון זועמת ופגועה על היחס לו זכה בנה. "הבן שלי נאלץ לחזור הביתה מבויש, פגוע ומתוסכל במצב נפשי מעורער. גם כך לא פשוט מה שהוא עובר. אני רוצה להגיד למנהלים של הלונה פארק שהם פשוט מביישים את עצמם. כך לא מתנהגים לילד שסובל מנכות. אם הילד הציג תעודת נכה צריך להאמין לו. הלוואי והוא לא היה צריך להחזיק תעודת נכה. הרי אם המאבטח לא מאמין לו, שיתקשר אליי וישאל. הכול היה מול הבן שלי. מאוד כאב לי לשמוע מה עבר עליו. זו בושה להתנהג כך, לבוא ולומר לו אני אוציא אותך בכוח עם הידיים".
עו"ד דן סביוןעו"ד סביון
בעקבות המקרה פנה עו"ד דן סביון במכתב להנהלת הלונה פארק ובו כתב כי "לירון סובל ממחלה קשה ולבטח לא ציפה לקבל יחס כזה משפיל ופוגע במקום שאמור לשמח אותו. לירון מספיק סובל בחייו מהמחלה ולבטח לא צריך להעמיס עליו עוד נזקים נפשיים". עו"ד סביון דורש מהלונה פארק לפצות את לירון בסכום שלא יפחת מ-50 אלף שקלים, עקב ההשפלה שעבר. הוא ביקש מהחברה המפעילה למסור את שמו של המאבטח שאיים על לירון ואת צילומי הווידאו של האירוע, על מנת שלירון והוריו יוכלו להגיש נגדו תביעה אישית.
אין זו הפעם הראשונה שבה מבקרים בלונה פארק מלינים על היחס לפטורים מתור. לפני כשבועיים פסק בית המשפט תשלום פיצויים לאב ובתו שהציגו צמידי "אל תור", אך סורבו לעלות לאחד המתקנים בפארק. לפני כארבע שנים הוגשו שתי תביעות נגד החברה המפעילה, בטענה שמנעו ממבקרים עם מוגבלות נפשית, בשני מקרים שונים, להיכנס אל מתקני אקסטרים.
מלונה פארק תל אביב נמסר: "כל מי שמגיע למתקנים עם תעודת פטור חייב להציג תעודה מזהה עם תמונה. תעודת פטור ללא תמונה לא מספיקה - יש מבקרים שמעבירים תעודות כדי לא לעמוד בתור. המבקר לא הציג תעודה מזהה, צעק, השתולל וקילל כשביקשו ממנו תעודה. הוא אף רצה להכניס אתו שני חברים ללא תור".