4 צפייה בגלריה
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
הרמטכ"ל והמעצר בחברון
(צילום: שאול גולן, מתוך טוויטר)
הרמטכ"ל אביב כוכבי פרסם הערב (יום שבת) איגרת לחיילי צה"ל בעקבות תקיפת פעילי השמאל בחברון, והודה כי לאחרונה אירע יותר ממקרה אחד שבו "לוחמים הפעילו כוח לא מוצדק כלפי ישראלים או פלסטינים". באיגרת גם הזכיר כוכבי את העובדה שאחד הלוחמים אמר לפעילי השמאל ש"בן גביר יעשה פה סדר, אכלתם אותה", והבהיר כי לחיילי צה"ל אסור להביע כל עמדה פוליטית.

4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
נחרץ פחות מהרמטכ"ל. בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי )
בצבא הבהירו הערב כי בניגוד למה שאמרו קודם לכן, מהתקרית בחברון הושעו בסך הכול שני לוחמים מגבעתי. בנוסף אליהם הושעו שלושה לוחמים אחרים מתקריות דומות שהיו לאחרונה באותו הגדוד בחברון. בינתיים נפתחה חקירת מצ"ח בעקבות המעצר האלים אתמול, כמו חקירות נוספות שמתנהלות בנוגע לאירועים האחרים בגדוד.
"למרבה הצער, בשונה מהפעלת הכוח הנהוגה בצה"ל אשר מתבצעת באופן מקצועי, חוקי וערכי, אירעו לאחרונה - וגם בסוף השבוע האחרון - מקרים אחדים של הפעלת כוח אלימה ולא מוצדקת, הן כלפי ישראלים והן כלפי פלסטינים, והם כללו אלימות מילולית ואלימות פיזית קשה", נכתב באיגרת של כוכבי.
הרמטכ"ל הבהיר: "חיילי צה"ל רשאים להפעיל כוח על פי עקרונות וחוקים מוגדרים, ויש להם הסמכויות והכלים הנדרשים לכך. עם זאת, חל עליהם איסור מוחלט להשתמש בכוח שלא לצורך ביצוע המשימה, שלא לצורך הגנה עצמית, וּודאי שלא בשל איבוד עשתונות או לשם נקמה. כל אירוע מסוג זה הוא חמור, פסול, לא ערכי ולא חוקי".
"אירועים שכאלה מכתימים את שמה של היחידה שבה החייל משרת, את צה"ל ואת מדינת ישראל", הוסיף. "אני ער למציאות המורכבת שאתם פועלים בה ומבין את האתגר שאיתו עליכם להתמודד. זה אכן מורכב, אך האיזון הראוי בין הפעלת הכוח לריסון הכוח הוא חלק מהמקצועיות ומהערכים של לוחם ומפקד. הרוב המכריע של חיילי צה"ל לא נוהג כך, נהפוך הוא, והתנהגות חריגה מסוג זה מחייבת הוקעה וענישה חמורה".
4 צפייה בגלריה
סמל המזכיר את לוגו "המעניש" על האפוד של אחד הלוחמים מהתקרית בחברון
סמל המזכיר את לוגו "המעניש" על האפוד של אחד הלוחמים מהתקרית בחברון
משמאל למעלה: הסמל האסור על האפוד
(מתוך טוויטר)
לאחר מכן התייחס כוכבי ישירות לתקיפה בחברון: "בסוף השבוע האחרון היינו גם עדים לחייל צה"ל שלא רק שלא נהג על פי ערכי צה"ל וניבל את פיו כלפי אזרחים, אלא גם התבטא באופן פוליטי ופגע בערך הממלכתיות. צה"ל הוא צבא ממלכתי שאין בו מקום להבעת עמדה פוליטית או למעשים הנובעים משיקולים פוליטיים".
כוכבי הזכיר את עיקרון הממלכתיות שברוח צה"ל, שלפיו "צה"ל הוא צבא העם, צבא ממלכתי, הנתון למרות החוק והממשלה. חיילי צה"ל יפעלו כשרק המשימה, ערכי צה״ל וביטחון המדינה ראשונים לנגד עיניהם, ויעשו זאת ביושרה, בענייניות ובייצוגיות". לחייל בצה"ל אסור להביע עמדה פוליטית באופן ישיר או מרומז, וּודאי שאסור לו לנהוג ולפעול מתוך נטייתו הפוליטית".
הרמטכ"ל סיכם את דבריו: "צה"ל שואב את עוצמתו מהיותו צבא מקצועי ומשימתי, ערכי וממלכתי. המשימות שלפנינו רבות. יחידות צה"ל פועלות באופן מקצועי וערכי כאחד, וחובתנו לעקור כל ביטוי של התנהגות לא ערכית או לא-ממלכתית. יש לנו משימות רבות ועלינו להמשיך להילחם: להילחם באויב ולהילחם על דמותנו – להילחם ולהישאר בני אדם, לנצח ולהישאר בני אדם".
4 צפייה בגלריה
אגרת הרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי, ״לנצח ולהשאר בני אדם״ בעקבות אירועי האלימות בחברון במהלך סוף השבוע
אגרת הרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי, ״לנצח ולהשאר בני אדם״ בעקבות אירועי האלימות בחברון במהלך סוף השבוע
איגרת הרמטכ"ל המלאה
(צילום: דובר צה"ל)
השר לביטחון הלאומי המיועד איתמר בן גביר, שאותו הזכיר אחד הלוחמים במהלך הוויכוח עם פעילי השמאל, היה הרבה פחות נחרץ מהרמטכ"ל - ואף מחה על האיגרת שפרסם. "אני אדרוש הבהרות בנושא הזה", אמר. "לא ייתכן שלא נותנים גיבוי לחיילים שלנו. אני רוצה שיבדקו לעומק את הנסיבות ואם באמת הייתה התגרות והפרעה ללוחמים, אין שום סיבה שלא יקבלו גב מצה"ל. דיברתי עם אחת המשפחות של הלוחמים ושמעתי מהם את גרסתם. אם יסתבר שאנרכיסטים ירקו ותקפו חיילים אני מצפה פה לגיבוי". בהודעה שפרסם קודם לכן אמר בן גביר דברים דומים, אך הוסיף גם כי "אין מקום לפגיעה באנשי שמאל קיצוני על רקע דעותיהם".
לעומת בן גביר, שר הביטחון בני גנץ גיבה את הרמטכ"ל. "ההגנה על מדינת ישראל ואזרחיה היא ייעודו של צה"ל והוא עומד בייעוד זה לאורך שנים רבות מול מגוון רחב של אתגרים", אמר. "רוח צה"ל וערכי צה"ל הם אבן יסוד ביכולת הפעולה הנכונה של צה"ל והם נדבך משמעותי בביטחון הלאומי שלנו. אני מגבה את צה"ל בראשות הרמטכ"ל על מילוי משימותיו בכל הגזרות וגם על אופן הטיפול באירוע החמור בחברון. אני סומך על המפקדים שיטפלו בכל חריגה וימנעו כל כניסה של פוליטיקה לצה"ל ולשיקולים המבצעיים. אסור לאפשר לפילוג ולוויכוח הפנימי בעם להיכנס לתוך צה"ל".
לפחות בזמן הצילום, נדגיש, איש מהלוחמים לא נפגע פיזית מצד פעילי השמאל שהיו סביבם. באחד הסרטונים נראה חייל מכה באגרוף פעיל שמאל בפניו, לאחר שהטיח אותו על הקרקע. בסרטון נוסף נשמע לוחם אחר בגבעתי אומר: "בן גביר הולך לעשות סדר במקום הזה. אין, אכלתם אותה. אני קובע מה החוק, ואתה פועל נגד החוק". בסרטון אחר הוא תועד אומר: "אני לא אוהב שמאלנים, אני אשבור לכם את הצורה".
הלוחמים שתועדו והושעו טענו כי ברגעים שקדמו לעימות המצולם ביקשו מפעילי השמאל לעזוב את המקום כמה פעמים. לפי גורמים בצה"ל, הלוחמים בכוח הסבירו בתחקיר הראשוני שנערך להם כי למקום הגיע אוטובוס עם חרדים שביקשו להצטלם איתם - ואז הגיעו הפעילים והתגרו בהם ואף תקפו אותם. לפי גרסת הלוחמים, פעילי השמאל נקטו בפרובוקציה כלפי אחד הלוחמים, ולכן הוא הגיב באמירות התמיכה בשר לביטחון לאומי המיועד בן גביר.
אגב, במהלך התקרית אתמול נראה היה גם שלחלק מהלוחמים היה פץ' באפוד עם סמל המזכיר את לוגו "המעניש", שבו השתמשו כוחות מיוחדים של צבא ארה"ב אך גם פעילי טרור. צה"ל דרש מהלוחמים להסיר את הסמלים מהאפוד, ומסר הערב כי "מותר לענוד על מדי הצבא סמלים שאושרו בוועדת הסמלים בהתאם לדגשים הקבועים בפקודה. הסמל המדובר אינו מוכר וכן לא אושר בוועדת הסמלים בצה"ל, על כן חל איסור לענוד אותו".