ראש הממשלה נפתלי בנט והנהלת משרד החינוך דנו אתמול (שני) בהתפשטות הקורונה ובעידוד החיסונים בקרב הילדים. אחת מהאופציות שהועלו בדיון הייתה להעביר את כל הילדים הלא-מחוסנים ללמידה מרחוק. במשרד החינוך התנגדו והחלטה סופית טרם התקבלה, אלא שכבר יש מי שסבור שצעד כזה לא יכול לקרות. "כרגע אין לזה בסיס", הבהיר השר זאב אלקין (תקוה חדשה), "אם יהיה פה גל תחלואה חדש ונעבור לזום - אולי נוכל לאפשר לילדים מחוסנים שלא ללמוד מרחוק - אבל זה לא שיהיה כאן עונש למי שלא התחסן".
"אם התנאים לא יאפשרו לימודים נורמליים", ציין, "יהיה קל יותר לשחרר את הילדים שמוגנים - אבל אנחנו עדיין לא שם". לדבריו, אין סיבה כרגע להורות באופן גורף למידה מהבית על הלא-מחוסנים. ובכל זאת, "כולנו יודעים שאם יהיו פה מספרים מאוד גדולים של חולים - אז כך או אחרת כולם יהיו מבודדים, וילדים יותר ויותר יישבו בבית. הילדים המחוסנים מוגנים מהבחינה הזו, וזאת אחת הסיבות להתחסן. הסיבה העיקרית היא כדי להגן על עצמנו".
2 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה לילדים בירושלים
בדיקת קורונה לילדים בירושלים
"לא יהיה עונש למי שלא התחסן". בדיקת קורונה
(צילום: EPA)
לא רק הדיון של בנט עם משרד החינוך הסתיים ללא החלטות - אלא גם הדיון שהתקיים זמן קצר לאחר מכן, בין ראש הממשלה לצמרת משרד הבריאות. הצדדים רק סיכמו כי יש להחיל הגבלות התקהלות, להרחיב את התו הירוק ולהעביר את המגזר הציבורי למתכונת של עבודה מהבית. ולמרות אי-הבהירות לגבי המצב, אלקין טוען כי המצב בישראל טוב, יחסית. "מדינת ישראל היא זו שהגיבה ראשונה לגל הזה, ולכן המצב טוב יותר מאשר באירופה. אצלנו, האומיקרון קטן יחסית לאחרים כי פעלנו מהר וסגרנו את המדינות האדומות בלי לחשוב פעמיים".
"אנחנו ממשיכים בתהליך הזה", הוסיף השר, "רק השבוע סגרנו מספר גדול של מדינות, בהן כאלה עם יעדים משמעותיים כמו ארה"ב. זו החלטה לא פשוטה אבל היא התבקשה מתוקף הנסיבות ומתוקף המספרים - וזה מה שנותן לנו זמן". בשלב זה, הזכיר את חשיבות החיסונים, ואמר כי "ההגנה הכי טובה מהאומיקרון ומהגל החמישי שמגיע זה חיסונים - לא הגבלות. אולי יהיו כאלה, אבל הגבלות הן כלי עזר משני".
מבצע חיסון הילדים שהייתם אמורים להוביל - נכשל. אני לא יודע מי אשם, אבל עובדתית לא מספיק ילדים התחסנו. "עובדתית, אנחנו מדינה חופשית ולכן מי שמקבל החלטה אם לחסן את עצמו ואת הילדים הם האנשים - לא הממשלה. הממשלה לא תחסן אנשים בכוח, אנחנו לא מדינה פשיסטית וזה לא יקרה כאן.
"עם זאת, אני רוצה לפנות לכל אחד ולומר: אל תחיו בסרט, אנחנו בפני גל מאוד משמעותי. אם אתם רוצים להגן על עצמכם ועדיין לא קיבלתם בוסטר למרות שאתם חייבים - עשו זאת. שני חיסונים כבר לא מגנים עליכם, ובטח שלא מהווריאנט החדש. אם עדיין לא חיסנתם את הילדים - חסנו אותם, נצלו את הזמן שהמדינה הרוויחה בהשוואה למדינות אחרות. יש לנו פה חלון שמאפשר לנו להגן על עצמנו בגלל שסגרנו מהר את הגבולות. אל תתעצלו".
2 צפייה בגלריה
זאב אלקין ריאיון אולפן
זאב אלקין ריאיון אולפן
"הממשלה לא תחסן אנשים בכוח". אלקין
(צילום: גיל יוחנן)

"לסגור את נתב"ג הרמטית? טיפשי"

השבוע נודע כי כמעט אחד מכל חמישה מאומתים שהתגלו בישראל בשבוע שעבר הגיע דרך נתב"ג ומעברי הגבול. ועדיין, אלקין סבור כי אין סיבה לסגור את נמל התעופה בצורה הרמטית. "אין טעם בצעד שהוא טיפש", טען, "הרי אנחנו סוגרים את כל המדינות שבהן יש התפרצות של האומיקרון - ועושים את זה מהר. אין טעם לסגור מדינות שבהן אין התפרצות של הזן, הרי המטרה שלנו היא לא לפגוע באזרחים ולא להגביל את החופש שלהם".
"בסופו של דבר, כל מדינה שנראה לפי נתונים סטטיסטיים כי יש סיכוי גבוה להידבק בה באומיקרון - זו תהיה סיבה להפוך אותה למדינה אדומה, וכך זה ימשיך לעבוד, לפי המלצות משרד הבריאות. זה לא עניין של פוליטיקאים, אלא של המומחים. הם צריכים להחליט ולהמליץ - והאחריות על ההחלטה הסופית היא עלינו".
האם אתה חושב שקבלת ההחלטות בממשלה היא נכונה, מקצועית ואמינה? בשבוע שעבר אמרתם 'צמידים', אחר כך 'תו ירוק בקניונים' - ואז ירדתם מזה. אנשים רואים זגזוגים. "קודם כל, לא הייתה החלטה בממשלה על צמידים או על התו הירוק. היו רעיונות להביא את זה לאישור הממשלה, היו דיוני מטה - ושם החליטו שכרגע אין בזה צורך, משום שקצב ההתפשטות אצלנו עדיין איטי.
"כרגע, כדאי להתרכז בסגירת גבולות וקידום החיסונים אם בסופו של דבר הגל יגיע - והוא יגיע, זה ברור, אנחנו לא אי. השאלה היא באיזה קצב. הצעדים שוב יעלו על הפרק והממשלה תדון בהם ברצינות. ברגע שהם יצדיקו - נעשה זאת ולא נהסס".
במפגש שקיים אתמול עם הנהלת משרד החינוך הציע ראש הממשלה בנט שמנהלי בתי הספר ימנו מורים שייקחו את התלמידים לקופות החולים כדי להתחסן. אולם בהסתדרות המורים התנגדו: "החיסונים צריך להיעשות רק בהסכמת ההורים ובאחריותם, ורק הם ילוו אותם לקופות החולים".
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון החליטה בעקבות הדיון שהיעדרות תלמידים מבית הספר לצורך התחסנות בקהילה, תיחשב להם כהיעדרות מוצדקת.