כך מחנה הפליטים בג'נין הפך למבצר של טרור: אם העיר ג'נין הוכתרה עוד מהאינתיפאדה השנייה כבירת הטרור - מחנה הפליטים הנושק לה, שלא גדול משכונת מגורים ברמת גן ומשתפל משלוחה של הר, יכול כבר לזכות בתואר מבצר הטרור.
כמעט מדי לילה פושטים עליו כוחות הביטחון למעצר של מבוקשים פלסטינים, שם הם נתקלים בירי של חמושים, בריטואל שהפך כמעט לקבוע, והתפשט גם לערים וכפרים נוספים בגדה ובעיקר בשומרון. אלא שהלילה נרשם ציון דרך נוסף בהסלמה המזדחלת: לראשונה הופעל נגד כוחות צה"ל מטען חבלה שהוסתר בתוך בריקדה, באחד מכבישי הכניסה למחנה הפליטים.
4 צפייה בגלריה
תיעוד ממחנה הפליטים
תיעוד ממחנה הפליטים
הבריקדות שמציבים החמושים בכבישי הכניסה לג'נין

אמנם מדובר במטען מאולתר שלא הסב נזק או נפגעים לכוחות, וכלי הנדסי של צה"ל יזם את הפיצוץ שלו כדי לפנות את המחסום, אך הוא משקף את מה שהפך להיות מחנה הפליטים בשבועות האחרונים; יעד מבוצר שמוקף בבריקדות ממלוכדות, עמוס במצלמות אבטחה שהפלסטינים רישתו, גדוש בתצפיות שהפלסטינים ממקמים כדי להתריע מכניסת חיילים ובמשמרות - והכול מתוך הערכה שצה"ל יכול לפלוש בכל רגע, גם בשעות היום, באופן גלוי או סמוי.
אפילו חלק מחומות הבתים הוגבה, באופן שמשווה להם מראה של וילות עבריינים כבדים, ומרחיק עוד יותר את התואר הישן והנרטיבי של המקום – "מחנה פליטים". בחלק מהמקרים נראים מחזות אבסורדיים: ילדים פלסטינים צועדים לבית הספר בשעת הבוקר, כשלצדם בריקדה ממולכדת בבלוני גז.
4 צפייה בגלריה
תיעוד ממחנה הפליטים
תיעוד ממחנה הפליטים
בלוני הגז, שאיתם ממלכדים המחבלים את הבריקדות
צה"ל, מצדו, נערך לכל אלו, ופועל בשיטות מתוחכמות כדי לסיים כל מבצע לילי שכזה, כשידו על העליונה. הלילה נהרגו שלושה חמושים מאש כוחות הביטחון, שיצאו עם ג'נין עם שלושה מבוקשים שהתכוונו לעצור, ובהם חשודים המעורבים, לפי החשד, בניסיון לשלח מכונית תופת לעבר עמדה צבאית סמוך למבוא דותן, בצפון מערב השומרון, לפני כשבועיים.
באמצעות מבצעי הונאה, המסתערבים מצליחים לעקוף את המחסומים ולפעול במגוון דרכים כדי לעמוד במשימה - מתפיסה מוקדמת של עמדות לצלפים על הגגות, ועד לטכנולוגיה חדשה בשילוב אמצעי תצפית עיליים, כרחפנים או כלי טיס בלתי מאוישים. בקרוב יצוידו הכוחות ברחפני המעוז שנושאים גם רימוני רסס, שניתן להטיל מהר ובאופן קטלני על חמושים, בעיקר אם אלה מסתתרים בגגות המבנים הצפופים בין סמטאות המחנה.

4 צפייה בגלריה
פעילות הכוחות ביהודה ושומרון
פעילות הכוחות ביהודה ושומרון
פעילות כוחות צה"ל בג'נין, הלילה
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
פעילות הכוחות ביהודה ושומרון
פעילות הכוחות ביהודה ושומרון
(צילום: דובר צה"ל)
כך או כך, בצה"ל לא רואים את הסוף לרצף הפיגועים ואירועי הפח"ע בגדה. אמנם נרשמה לאחרונה ירידה קלה בהתרעות לפיגועים, וגם חלק מכניסות כוחות צה"ל לפעילות בשכם לא לוותה, לשם שינוי, בירי מחבלים, אבל רק אתמול נרשמו שני פיגועי ירי לעבר עמדות צבאיות הממוקמות מצפון לרמאללה, בתוך פחות מיממה. במקרה השני זה הסתיים במרדף וחיסול המחבל על-ידי לוחמי גדוד שמשון מחטיבת כפיר.
במנגנוני הביטחון טוענים בפני צה"ל כי אין בכוחם להיראות רע ברחוב הפלסטיני מול חמושי ג'נין המתחזקים, בפעילות שתפגע במעמד הרשות בעיר, בטח לאור העובדה שכמעט מדי לילה צה"ל מחסל מחבלים במחנה הפליטים. בצבא טוענים מנגד כי מאוגוסט אשתקד ועד לחודש פברואר השנה, כוחות צה"ל נמנעו, כמעט במכוון, מריבוי פעילות בג'נין כדי לתת הזדמנות למנגנונים לפעול נגד הפלגים החמושים, שחלקם מזוהים עם חמאס, שנחשב לאויב הרשות.
בכל אופן, בהיעדר בלימת מגמת הטרור בגדה, מודל מחנה הפליטים ג'נין ככפר מבוצר עלול להתפשט גם ליישובים פלסטינים נוספים, שבהם צה"ל פועל בתדירות קבועה.