4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
ארה"ב והפלסטינים ישתתפו, גם ישראל? נתניהו, ביידן ואבו מאזן
(צילום: עמית שאבי,AFP ,רויטרס)
בכירי הרשות הפלסטינית המריאו היום (שבת) במסוק לפסגת החירום שתתקיים מחר בעקבה ביוזמת ארצות הברית, מצרים וירדן. בשיחות הללו ישתתף גם ראש המועצה לביטחון לאומי צחי הנגבי מטעמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, יחד עם ראש השב"כ רונן בר, מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף רסאן עליאן ומנכ"ל משרד החוץ רונן לוי. הצדדים צפויים לדון בתוכנית האמריקנית להרגעת המתיחות בגדה המערבית לפני הרמדאן, ולסיום ההתנגדות החמושה שם.
לפי המתווה האמריקני, ישראל לא תבצע צעדים חד-צדדיים נוספים שקשורים להתנחלויות - ובמקביל הרשות הפלסטינית לא תפעל נגדה באו"ם, ותפעל לרגיעה בגדה. הפסגה, נציין, נקבעה עוד לפני המבצע בשכם שבו נהרגו 11 פלסטינים - רובם מחבלי "גוב האריות", וחלקם אזרחים לא-מעורבים. אחרי המבצע דרשו הפלסטינים לבטל את ההשתתפות הישראלית בפסגה, אך ככל הנראה הם התרצו.
4 צפייה בגלריה
מאג'ד פרג', חוסיין א-שייח ומג'די חאלדי
מאג'ד פרג', חוסיין א-שייח ומג'די חאלדי
הנציגים הפלסטינים, מימין לשמאל: מג'ד פרג', חוסיין א-שייח ומג'די אל-חלידי
4 צפייה בגלריה
צחי הנגבי ורונן בר
צחי הנגבי ורונן בר
בין הנציגים הישראלים: צחי הנגבי ורונן בר
(צילום: יואב דודקביץ', יאיר שגיא)
בעיתון "אל-אחבאר" הלבנוני שמזוהה עם חיזבאללה דווח כי הרשות הפלסטינית שלחה לפסגה שלושה נציגים: מזכיר הוועד הפועל של אש"ף חוסיין א-שייח, ראש שירות הביון הכללי מג'ד פרג' ויועצו של אבו מאזן, מג'די אל-חלידי.
בכיר ברשות הפלסטינית ששוחח עם העיתון אמר כי אבו מאזן הוא זה שדחה בסופו של דבר את הרעיון להחרים את הפגישה, והורה להסכים לתוכנית האמריקנית. עם זאת, לדבריו, אבו מאזן הציב לכך כמה תנאים, ובראשם שיפור מצבה הכלכלי של הרשות; ביצוע פעולות שיעצימו את כוחה וימנעו את קריסתה; ועצירת הפשיטות הישראליות על ערים בלב הגדה. לטענת הפלסטינים, מבצעי המעצרים הללו - שלא פעם מסתיימים במספר גדול של הרוגים - מעוררים בקרב האזרחים כעס כלפי תל אביב ורמאללה כאחד.
הפלסטינים, אגב, השוו בימים האחרונים בין יאסר ערפאת לאבו מאזן: ביוני 2003 התקיימה פסגה דומה בעקבה, שנועדה לקדם את תהליך השלום בין ישראל והפלסטינים בצל האינתיפאדה השנייה. באותה פסגה השתתף אבו מאזן יחד עם מלך ירדן, נשיא ארה"ב וראש הממשלה הישראלי דאז אריאל שרון - אך מי שלא נקרא להשתתף בה היה ערפאת, ראש הרשות הפלסטינית שהיה נתון במצור במוקטעה, והיה מוקצה לאור תמיכתו בהתנגדות המזוינת. גם אז כמו היום, אבו מאזן נחשב לגורם ממתן שניתן להגיע איתו להבנות.
4 צפייה בגלריה
המסוק שלקח את ראש המודיעין, השר לעניינים אזרחיים ויועץ הנשיא הפלסטיני לירדן
המסוק שלקח את ראש המודיעין, השר לעניינים אזרחיים ויועץ הנשיא הפלסטיני לירדן
הרשות רוצה שת"פ מול ההסתה ברשתות. הפלסטינים המריאו במסוק - לירדן
לפי הדיווח ב"אל-אחבאר", הפלסטינים ידרשו בין השאר כספים לגייס 10 אלף חיילים חדשים למנגנוני הביטחון, להכשיר 5,000 לוחמים ולאפשר כניסת נשק וציוד עבורם. כמו כן, הם דורשים להקים חדר תיאום משותף פלסטיני-ישראלי-אמריקני, שימנע מצה"ל לבצע פעולות בגדה המערבית ללא תיאום.
בכיר הרשות הפלסטינית אמר כי הפלסטינים דורשים להרחיב את שיתוף הפעולה הביטחוני והטכני בין הרשות לשירותי הביון האמריקניים והישראליים, כדי להתמודד עם ההסתה של חמאס והג'יהאד האיסלאמי ברשתות, שנועדה לדחוף את תושבי יו"ש הפלסטינים לעימותים עם כוחות הביטחון הישראליים. בישראל יטענו מנגד שגם לרשות יש חלק באותה הסתה - בין השאר באמצעות ספרי הלימוד בבתי הספר שלה.
בפן המדיני, המשלחת הפלסטינית תקרא לישראל לעצור את קידום הבנייה בהתנחלויות שעליו הכריזה הממשלה לאחרונה. נתניהו, נזכיר, הודיע לאחרונה כי ישראל לא תפעל להכשרת מאחזים נוספים מעבר לאלה שעליהם הודיעה - כשברקע עומדת גם ההחלטה של הממשלה לקדם בניית אלפי יחידות דיור חדשות בהתנחלויות. כמו כן, ידרשו הפלסטינים לחזור למשא ומתן, על אף שהסיכוי לכך נראה אפסי.
לשכת ראש הממשלה נמסר: "כחלק מן ההיערכות לקראת הרמדאן, צפויה מחר משלחת ישראלית להשתתף בכינוס ביטחוני בעקבה שבירדן, בהשתתפות נציגים מטעם הרשות הפלסטינית, בהובלת ארצות הברית, ירדן ומצרים. מטעם ישראל ישתתפו ראש המשלחת היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל צחי הנגבי, ראש השב"כ רונן בר, מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף רסאן עליאן ומנכ"ל משרד החוץ רונן לוי. ישראל נענתה להצעה האמריקאית להשתתף במפגש, אשר במהלכו ידונו הנציגים הביטחוניים מטעם המדינות המשתתפות על הדרכים להרגעת המתיחות הביטחונית באזור לקראת חודש הרמדאן".
דובר חמאס, עבד אל-לטיף אל-קאנואע, מסר: "אנו דוחים את השתתפות הרשות הפלסטינית בפסגת עקבה, המהווה כיסוי לכיבוש לביצוע פשעים נגד עמנו, ואסור לה להיות תלויה בהבטחות אמריקניות וישראליות שהוכחו שכשלו. לעמנו אין ברירה אלא להתנגד ולהסלים את המצב".
פורסם לראשונה: 14:48, 25.02.23