לקראת חידוש השיחות על הפסקת אש, ואחרי שבוע של מלחמה, הקרבות באוקראינה נמשכים: הרשויות באוקראינה דיווחו הבוקר (חמישי) על עוד 34 הרוגים ביממה האחרונה מהפגזות ומתקפות של צבא רוסיה נגד אזורים מאוכלסים בעיר חרקוב. זוהי העיר השנייה בגדולה באוקראינה עם כ-1.5 מיליון תושבים בימי שגרה. העיר, ששוכנת בצפון-מזרח המדינה, דיווחה אתמול על עוד 21 הרוגים בהפגזות עליה, שאז פגעו גם באוניברסיטה ובבניין המועצה העירונית.
הבוקר טען משרד ההגנה במוסקבה כי רוסיה כבשה עיירה סמוכה לחרקוב, בשם בלקלייה. גם העיר מריופול שבדרום-מזרח, סמוך לחבל הבדלנים דונבאס ולחופי ים אזוב, מכותרת כעת וחווה הפגזות קשות. לפי הרשויות האוקראיניות אין בה חשמל וגם אספקת המים בה אזלה. הבוקר הצהירו הבדלנים הפרו-רוסים במחוז דונייצק שבחבל דונבאס כי אם לא ייכנעו הכוחות האוקראיניים בעיר – שבה 430 אלף תושבים בימי שגרה – הם "עשויים" לפתוח במתקפות נגד יעדים שונים בה.

21 צפייה בגלריה
חרקוב אוקראינה נזק לאחר הפגזות
חרקוב אוקראינה נזק לאחר הפגזות
הרס בחרקוב לאחר ההפגזות בעיר, אתמול
(צילום: AFP)
במועצת העיר מריופול מסרו הבוקר כי גם קווי האספקה אליה נחסמו במסגרת המצור שמוטל עליה כעת, והשוו את מצבם למצור שהטילו הנאצים על לנינגרד, כיום סנט פטרסבורג. "בכוונה, לאורך שבעה ימים, הם הורסים את התשתיות האזרחיות שקריטיות לתמיכה בחיים במריופול. שוב אין לנו חשמל, מים וחימום", נמסר. "מריופול עדיין תחת אש. נשים, ילדים ומבוגרים סובלים. אנחנו מושמדים כאומה. זהו ג'נוסייד נגד העם האוקראיני".
במקביל, ושעות לאחר שהעיר האסטרטגית חרסון שבדרום אוקראינה נפלה לידי הכוחות הרוסיים, הבוקר דווח כי הכוחות הללו ממשיכים כעת לנוע לכיוון מערב, לעבר עיר נמל אסטרטגית חשובה נוספת, מיקולאייב. ראש העיר, אולכסנדר סנקביץ', אמר ל"ניו יורק טיימס" כי הכוחות הרוסיים, בהם משגרי רקטות, עושים כעת את הדרך לכיוון העיר מכיוונים שונים: מצפון, ממזרח ומדרום. לדבריו העיר עצמה טרם הופגזה, אך רקטות כן שוגרו לעבר הכוחות האוקראיניים שהוצבו מחוצה לה. "העיר מוכנה למלחמה", הכריז ראש העיר.
אמש דווח כאמור על כיבוש חרסון בידי הרוסים, העיר הגדולה הראשונה שנופלת לידיהם אחרי שבוע של מלחמה. ראש העיר שם הודיע אמש כי "חמושים נכנסו לבניין העירייה". בפוסט שפרסם ברשת הוא ציין שאמר לרוסים כי "אין לנו כוחות אוקראיניים חמושים בעיר, רק אזרחים ואנשים שרוצים לחיות כאן". לדבריו הרוסים הטילו עוצר מ-20:00 עד 06:00 ויאפשרו רק לרכבים עם אוכל, תרופות ואספקה חיונית אחרת להיכנס לעיר. הוא הוסיף שמכוניות נדרשות לנסוע במהירות "מינימלית". הוא קרא לחיילים הרוסים לא לירות באזרחים, וביקש מהתושבים ללכת ברחובות בשעות היום – לבדם או בזוגות.

השיירה הרוסית הענקית תקועה בדרך לקייב

למרות דברי ראש העיר, הבוקר מסר המודיעין הבריטי כי "המצב הצבאי" בחרסון "עדיין לא ברור". חרסון, שבה מתגוררים כ-300 אלף תושבים, היא עיר נמל ומרכז תעשייתי חשוב, ויש לה ערך אסטרטגי רב משום שממנה יוכל הצבא הרוסי לצאת לכיבושים נוספים בדרום, בין השאר של העיר הגדולה אודסה.
21 צפייה בגלריה
כלי רכב צבאיים בחרסון
כלי רכב צבאיים בחרסון
כלי רכב של צבא רוסיה בחרסון, אחרי כיבוש העיר
(צילום: רויטרס)
21 צפייה בגלריה
תמונות הלוויין של הכוחות הרוסיים
תמונות הלוויין של הכוחות הרוסיים
צילום לוויין של השיירה הרוסית בדרך לקייב. "מתעכבת כבר שלושה ימים"
(צילום: EPA / SATELLITE IMAGE 2022 MAXAR TECHNOLOGIES)
21 צפייה בגלריה
תמונות הלוויין של הכוחות הרוסיים
תמונות הלוויין של הכוחות הרוסיים
(צילום: EPA / SATELLITE IMAGE 2022 MAXAR TECHNOLOGIES)

כשברקע הקרבות הקשים בדרום ובמזרח אוקראינה, בצפון המדינה נראה שהצבא הרוסי מתקדם במהירות פחותה הרבה יותר, אם בגלל התנגדות אוקראינית עזה או בשל בעיות לוגיסטיות שונות. בעדכון היומי שלו, מסר הבוקר המודיעין הבריטי כי הכוחות הרוסיים התקדמו מעט מאוד לעבר הבירה קייב בשלושת הימים האחרונים.
בתמונות לוויין, נזכיר, תועדה השבוע שיירה ענקית של כוחות רוסיים באורך של עשרות ק"מ, הכוללת טנקים ומשוריינים נוספים, העושה את דרכה לכיוון הבירה מצפון. אולם לפי העדכון הבוקר, עיקר הכוחות הרוסיים נמצאים עדיין במרחק של כ-30 ק"מ מהבירה האוקראינית. לפי המודיעין הבריטי, הסיבה לכך היא ההתנגדות העזה של הצבא האוקראיני, וגם "בעיות מכניות ועומס תנועה".
אף שהכוחות הקרקעיים אולי מתעכבים, קייב עדיין מתמודדת עם הפצצות רוסיות. הלילה נשמעו במרכז הבירה פיצוצים עזים, והבוקר טען משרד ההגנה במוסקבה כי הצבא הרוסי תקף באזור קייב מרכז לשידורי טלוויזיה ורדיו, שלדבריו שימש את האוקראינים ל"פעילויות פסיכולוגיות בתוך רוסיה". רוסיה כבר הודיעה השבוע כי תתקוף מתקני תקשורת וצבא באזור קייב, ושלשום אכן הפציצה את מתחם מגדל התקשורת בעיר, סמוך לאנדרטה לנרצחי באבי יאר, בהפצצה שבה נהרגו לפי אוקראינה חמישה בני אדם.

זלנסקי: "לרוסים לא יהיה פה רגע של שקט"

גם באירפין, בפרבריה המערביים של קייב, דווח הלילה על מתקפות רוסיות. לפי דיווח בתקשורת האוקראינית, גשר בעיר הופצץ על מנת לעכב את ההתקדמות של הכוחות הרוסיים. הבוקר דווח גם על הפגזה רוסית שפגעה במאגר נפט סמוך לעיר צ'רניהיב, בצפון אוקראינה. עשן סמיך נצפה מיתמר מהמקום, שאליו הוזעקו כבאי אש אוקראינים. במודיעין הבריטי ציינו כי צ'רניהיב, לצד חרקוב ומריופול, עדיין נמצאות "בידיים אוקראיניות".

21 צפייה בגלריה
נזקי הפצצות ליד קייב
נזקי הפצצות ליד קייב
נזקי ההפצצות באירפין שליד קייב
(צילום: רויטרס)
21 צפייה בגלריה
נזקי הפצצות ליד קייב
נזקי הפצצות ליד קייב
(צילום: רויטרס)
21 צפייה בגלריה
אנשים חוצים את ה גשר ה הרוס על פני נהר אירפין   אוקראינה מלחמה משבר  אוקראינה רוסיה
אנשים חוצים את ה גשר ה הרוס על פני נהר אירפין   אוקראינה מלחמה משבר  אוקראינה רוסיה
(צילום: Getty Images)
21 צפייה בגלריה
אנשים חוצים את ה גשר ה הרוס על פני נהר אירפין   אוקראינה מלחמה משבר  אוקראינה רוסיה
אנשים חוצים את ה גשר ה הרוס על פני נהר אירפין   אוקראינה מלחמה משבר  אוקראינה רוסיה
(צילום: Getty Images)
21 צפייה בגלריה
מאגר נפט שהופץ על ידי רוסיה ב צפון אוקראינה ליד צ'רנייב
מאגר נפט שהופץ על ידי רוסיה ב צפון אוקראינה ליד צ'רנייב
עשן שחור מיתמר במאגר נפט ליד צ'רניהיב, אחרי שהופגז הלילה על ידי הרוסים
במערב חוששים כעת כי למרות שאוקראינה הציבה התנגדות עזה מהצפוי לצבא הרוסי, לאורך זמן היא תתקשה לעמוד בפניו, בזמן שזה רק מסלים את עוצמת המתקפות שלו – כשברקע דיווח שהנשיא ולדימיר פוטין מתוסכל מההתקדמות האיטית ונוזף במקורביו. שר החוץ של צרפת ז'אן-איב לה דריאן הזהיר הבוקר כי "ייתכן שהגרוע ביותר עוד לפנינו". לדבריו, החשש כעת הוא שהרוסים, שבימים הראשונים של המלחמה התמקדו במתקפות טילים מדויקות בניסיון למנוע פגיעה באזרחים, יעברו לשיטה שלדבריו הם מורגלים בה – והיא הטלת מצור שבו נגרם הרס רב בעיר המכותרת. "תזכרו את חלב ואת גרוזני", הוסיף השר הצרפתי, בהתייחסות לערים בסוריה ובצ'צ'ניה שנחרבו בהפגזות הרוסיות בעשורים האחרונים.
הבוקר פרסם הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי סרטון שבו טען כי כוחות ארצו ממשיכים לעמוד בפרץ, למרות שלדבריו ההפגזות הרוסיות נמשכות ללא הפסקה. "אין לנו דבר להפסיד – מלבד החירות שלנו", אמר זלנסקי. הוא השווה בין הפלישה הרוסית לנגיף הקורונה, תוך שציין כי היום מלאו שנתיים בדיוק לזיהוי הנדבק הראשון בנגיף באוקראינה: "עבר שבוע מאז שהותקפנו על ידי וירוס נוסף". זלנסקי טען עוד כי שינוי הטקטיקה הצבאית של רוסיה, שלפי קייב מפגיזה כעת אזורים מאוכלסים, מוכיח שההתנגדות האוקראינית העזה שיבשה את תוכניתה של מוסקבה לניצחון בזק.

ההשוואה הרוסית בין ארה"ב להיטלר

את הסרטון הבוקר פרסם זלנסקי שעות לאחר סרטון נוסף שפרסם בלילה, ובו קרא לאזרחים "להמשיך במאבק נגד הפולשים הרוסים". הוא הוסיף כי לרוסים "לא יהיה פה שלום. לא יהיה להם מזון. לא יהיה להם אף רגע של שקט". לדבריו, חיילים רוסים שנלקחו בשבי "לא יודעים למה הם כאן. חיילי האויב בורחים בחזרה לרוסיה". החיילים הרוסים, הוא טען, "אינם לוחמים של מעצמת-על", אלא "ילדים מבולבלים" שמנוצלים על ידי מנהיגיהם במוסקבה.
21 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נושא הצהרה בקייב
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נושא הצהרה בקייב
פוטין ונשיא אוקראינה זלנסקי. קייב תוכל לעמוד בפניו גם בטווח הארוך?
(צילום: AFP, רויטרס )
21 צפייה בגלריה
סרגיי לברוב
סרגיי לברוב
שר החוץ לברוב במסיבת העיתונאים הבוקר. "היעד של ארה"ב - כמו של היטלר ונפוליאון"
(צילום: רויטרס)
21 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה חייל נושא נשק נגד טנקים תרגיל מתיחות עם רוסיה
צבא אוקראינה חייל נושא נשק נגד טנקים תרגיל מתיחות עם רוסיה
חייל אוקראיני עם טיל כתף נגד טנקים. המערב מזרים נשק לאוקראינה
(צילום: AP)
בסרטון שפרסם הבוקר ציין זלנסקי כי אוקראינה מקבלת כעת נשק ותחמושת מהמערב על בסיס יומי. הלילה דווח ברשת NBC כי ארה"ב העבירה בימים האחרונים מאות טילי סטינגר נגד מטוסים לצבא האוקראיני, והבוקר הודיעה הממשלה הגרמנית כי תעביר גם היא לאוקראינה עוד 2,700 טילים נגד מטוסים. לפי רויטרס, הטילים כבר מוכנים להעברה, ונדרש רק אישור סופי מהרשויות בברלין. הטילים הללו יצטרפו ל-500 טילי סטינגר שגרמניה כבר התחייבה להעביר לאוקראינה, לצד 1,000 נשקים נגד טנקים. גרמניה הודיעה על העברת הנשק רק לאחר שהפלישה הרוסית החלה, ובשבועות שלפני כן היא סירבה לתחינותיה של קייב לעשות כן, תוך שהיא מצדיקה את הסירוב הזה בעברה האפל בתקופה הנאצית.
כשברקע הזעם במוסקבה על הנשק שמעביר המערב לאוקראינה, ברוסיה שיגרו גם הבוקר מסרים מאיימים למערב. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ערך הבוקר מסיבת עיתונאים שבה טען כי הוא מאמין שמנהיגים זרים כלשהם תכננו "מלחמה" נגד ארצו. פוטין, נזכיר, הורה השבוע על העלאת הכוננות של הכוחות הגרעיניים בצבא רוסיה, במהלך שעורר זעם וחשש במערב, אך לברוב טען הבוקר כי "המחשבות על מלחמה גרעינית מסתובבות באופן קבוע בראשיהם של פוליטיקאים במערב, אבל לא בראשיהם של הרוסים".
לברוב השווה בדבריו בין ארה"ב להיטלר ונפוליאון: לטענתו, האמריקנים "מנסים לכפות עלינו את עמדתם בנוגע לעתידה של אירופה", והוסיף כי לנפוליאון והיטלר "היה יעד להביא את אירופה כולה תחת שליטתם". כעת, הוא טען, "אירופה נמצאת תחת שליטת האמריקנים". למרות דבריו התקיפים, לברוב ציין כי אין לו ספק שיושג "פתרון" למלחמה באוקראינה, אך טען כי השיח בין רוסיה למערב חייב להיות מבוסס על כבוד הדדי.

תפסת טנק רוסי? הוא פטור ממס

באוקראינה ובמערב מביעים כעת גם חשש הולך וגובר ממשבר הומניטרי חריף שמתלווה למלחמה, כשהבוקר הודיע האו"ם כי עד עתה כבר יותר ממיליון פליטים ברחו מאוקראינה – קצב הבריחה המהיר ביותר של פליטים ממדינה כלשהי מאז תחילת המאה הנוכחית. בממשלת אוקראינה קראו הבוקר לאפשר פתיחה של מסדרונות הומניטריים באמצעות פקחים של ארגונים בינלאומיים, כמו הארגון האירופי לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה (OSCE), על מנת לאפשר העברה של מזון, תרופות ושירותים רפואיים אל תוך האזורים הנצורים, ובמקביל לפנות מהם אזרחים. בהקשר זה יצוין כי רוסיה הודיעה הלילה, בפעם השנייה השבוע, כי תאפשר מסדרון הומניטרי לתושבים בקייב שרוצים להימלט מערבה.
21 צפייה בגלריה
פליטים אוקראינים מגיעים לוורשה
פליטים אוקראינים מגיעים לוורשה
ישנים ברכבת. פליטים אוקראינים מגיעים לוורשה
(צילום: EPA)
גם הלוחמה הפסיכולוגית בין קייב למוסקבה נמשכת: אחרי שאוקראינה קראה אתמול לאמהות של חיילים רוסים שנשבו בידיה להגיע לקייב ולקחת אותם, הלילה הודיעה הממשלה האוקראינית כי כל אזרח שיתפוס במסגרת הלחימה נשק או כלי רכב צבאי-רוסי, לא יידרש להכריז עליו לרשויות המס. "תפסתם טנק או משוריין רוסי ואתם מתלבטים כיצד להכריז עליו? הישארו רגועים והמשיכו להגן על המולדת!", מסרה הסוכנות האוקראינית להגנה מפני שחיתות, לפי דיווח בתקשורת המקומית.
היום צפוי להתחדש המו"מ בין הצדדים על הפסקת אש, אף שבאוקראינה הביעו ספק רב ביכולתו להביא להפסקת הלחימה. כלי תקשורת ברוסיה דיווחו שמשלחת רוסית ממתינה בבלארוס לבואה של משלחת אוקראינית, לשיחות שאמורות להיפתח הבוקר. זלנסקי הצהיר שלשום שאם רוסיה מעוניינת במו"מ היא חייבת להפסיק את ההפצצות שלה, אך אמש מסר יועץ לנשיא שמשלחת אוקראינית יצאה לשיחות.
21 צפייה בגלריה
פאתי חרקוב  אוקרינה  שרידי  שריד טנק רוסי פגוע פצוע  גופת חייל  צבא מלחמה פלישה של עם רוסיה פליטים משבר
פאתי חרקוב  אוקרינה  שרידי  שריד טנק רוסי פגוע פצוע  גופת חייל  צבא מלחמה פלישה של עם רוסיה פליטים משבר
שרידי טנק רוסי אחרי קרבות השבוע באזור חרקוב. "זה פטור ממס"
(צילום: AFP )
21 צפייה בגלריה
פאתי חרקוב  אוקרינה  שרידי  שריד טנק רוסי פגוע פצוע  גופת חייל  צבא מלחמה פלישה של עם רוסיה פליטים משבר
פאתי חרקוב  אוקרינה  שרידי  שריד טנק רוסי פגוע פצוע  גופת חייל  צבא מלחמה פלישה של עם רוסיה פליטים משבר
(צילום: AFP )

אמש, ביום השביעי למלחמה, מסרה רוסיה נתונים ראשונים על הנפגעים בשדה הקרב. לפי משרד ההגנה הרוסי 498 חיילים נהרגו עד כה ו-1,597 חיילים נפצעו – דיווח שגורם אמריקני קרא להטיל בו ספק רב. אוקראינה טוענת כי יותר מ-9,000 חיילים רוסים נהרגו מתחילת המלחמה, טענה שגם אותה יש לקחת בערבון מוגבל. מוקדם יותר הודיעה קייב שיותר מ-2,000 אזרחים נהרגו במלחמה.
בתוך כך, הבוקר המשיך לגבור הבידוד של רוסיה בעולם, אחרי שמדינות אירופה, קנדה וארה"ב סגרו בפני מטוסיה את המרחב האווירי שלהן, הטילו עליה סנקציות כלכליות חסרות תקדים שמוטטו את ערך הרובל, וגם חברות וארגוני ספורט ותרבות בעולם הצטרפו לחרם עליה. יממה לאחר החלטה הפוכה, הודיע הבוקר הוועד הפראלימפי הבינלאומי כי ספורטאים מרוסיה ובלארוס לא יוכלו להשתתף במשחקי החורף הפראלימפיים עקב הפלישה לאוקראינה. אתמול אישר הוועד הפראלימפי ל-72 הספורטאים הרוסים להתחרות במשחקים בבייג'ינג כספורטאים "ניטרלים", ללא דגל רוסיה. ההחלטה הובילה לביקורת חריפה, בין היתר מצד בריטניה, שאיימה בהחרמת משחקי החורף.