דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, התייחס הערב (יום שני) בתדרוך לעיתונאים לביקור של השר בני גנץ בארצות הברית. "גנץ הוא חבר קבינט המלחמה", אמר. "הוא רצה להיפגש עם בכירים אמריקנים, וזו הזדמנות לא רק לשמוע ממנו - אלא גם להביע את הדאגות שלנו על הסיוע ההומניטרי, ולהדגיש את החשיבות בעסקת חטופים".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ ביציאה מהבית הלבן לאחר הפגישה עם סגנית נשיא ארה"ב קמאלה האריס
בני גנץ ביציאה מהבית הלבן לאחר הפגישה עם סגנית נשיא ארה"ב קמאלה האריס
השר גנץ ביציאה מהבית הלבן
(צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP)
לדברי קירבי, "אנחנו מכירים בבנימין נתניהו כראש הממשלה הנבחר של ישראל ונמשיך לדבר איתו ועם כל חברי קבינט המלחמה. גנץ נמצא כאן בוושינגטון, הוא שר במדינה שהיא בת ברית, ולא נחמיץ הזדמנות לנהל איתו דיון".
עוד אמר כי "גם סגנית הנשיא וגם היועץ לביטחון לאומי ידברו עם גנץ על המצב ההומניטרי והצורך להגביר הכניסה של סיוע. הם ידברו על הצורך לראות התקדמות בשטח ועל עסקה לשחרור החטופים. עכשיו הכדור אצל החמאס, למה הוא לא מקבל את העסקה זו שאלה שצריך להפנות לסינוואר. היעד הוא לסיים הכל מהר, לפני שהרמדאן יתחיל".
גנץ נפגש עם סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס, שגינתה באוזניו שוב את מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר ואת לקיחת החטופים, כולל אזרחים אמריקנים, לעזה. האריס חזרה על תמיכת ארה"ב בזכותה של ישראל להגן על עצמה מול איומי הטרור המתמשכים של חמאס, והדגישה את המחויבות הבלתי-מעורערת של ארה"ב לביטחון ישראל.
3 צפייה בגלריה
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בטקס לציון 75 שנים לישראל
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בטקס לציון 75 שנים לישראל
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס. הביעה בפני גנץ את דאגתה העמוקה מהתנאים ההומניטריים בעזה
(צילום: AFP)
סגנית הנשיא הביעה את דאגתה העמוקה מהתנאים ההומניטריים בעזה, ומהטרגדיה של "אסון המשאיות" סביב שיירת סיוע בצפון הרצועה. האריס קראה לחמאס לקבל את התנאים שעל השולחן, שלפיהם שחרור חטופים יביא להפסקת אש מיידית של שישה שבועות ויאפשר גל סיוע הומניטרי ברחבי עזה. היא דנה עם השר גנץ במצב ברפיח ובצורך בתוכנית הומניטרית אמינה וניתנת ליישום בטרם ישראל שוקלת כל פעולה צבאית גדולה ברפיח לנוכח הסיכונים לאזרחים.
סגנית הנשיא האמריקני קראה לישראל לנקוט צעדים נוספים בשיתוף פעולה עם ארה"ב ושותפות בינלאומיות כדי להגביר את זרימת הסיוע ההומניטרי לעזה ולהבטיח את חלוקתו הבטוחה לנזקקים.
לאחר הפגישה עם האריס, גנץ נפגש בקפיטול עם מנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט מיץ' מקונל. ברשת NBC דיווחו כי גנץ אמר לעיתונאים לאחר הפגישה כי "היה שיח טוב". לדברי גנץ, "זה ביקור חשוב, והוא הולך טוב. אני חושב שאני מסביר את האינטרסים הישראליים, וכיצד אני רואה את האינטרסים של ארצות הברית בהקשרים האלו. התקבלתי בצורה מאוד נחמדה וחמה".
בצאתו מהקפיטול, גנץ נשאל על ידי כתב של רשת NBC האם ארה"ב צריכה להיות בקשר איתו במקום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, והוא השיב: "לא, לא, לא. לישראל יש ראש ממשלה והכול בסדר". כזכור, סביבת ראש הממשלה זעמה על הפרסום ב-ynet בנוגע לביקור של גנץ בארה"ב ובבריטניה, והבהירה כי גנץ טס ללא אישור ראש הממשלה, ובניגוד לתקנון הממשלה, ש"מחייב כל שר לאשר את נסיעתו מראש עם ראש הממשלה, לרבות אישור של תוכנית הנסיעה". לטענת מקורבי נתניהו, "ראש הממשלה הבהיר לשר גנץ שלמדינת ישראל יש רק ראש ממשלה אחד".
גנץ, שנחת אתמול בוושינגטון, נפגש מוקדם יותר עם ברט מקוגורק, שליחו של הנשיא ג'ו ביידן למזרח התיכון. הוא צפוי להיפגש הערב גם עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ועם מנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט מיץ' מקונל. מחר ייפגש עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, ולאחר מכן ימריא ללונדון כדי להיפגש עם שר החוץ הבריטי.
הביקור, שהכעיס כאמור את נתניהו, מתקיים בתזמון מעניין במיוחד, בזמן שהמגעים לעסקת חטופים מתמשכים כבר תקופה ארוכה. במקביל, על פי הדיווחים בארה"ב בממשל האמריקני מאבדים את הסבלנות מול התנהלות נתניהו במלחמה - ומעלים טענות כי הוא כבול על ידי שותפיו לממשלה איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת חברי הכנסת מצביעים נגד עופר כסיף
מליאת הכנסת חברי הכנסת מצביעים נגד עופר כסיף
זעם על המהלך. נתניהו
(צילום: שלו שלום)
בכירים אמריקנים אמרו בסוף השבוע ל-ynet כי ארה"ב ממשיכה ללחוץ "בכל הכוח" כדי להביא לעסקת חטופים והפוגה בלחימה בין ישראל לחמאס, והזהירו כי "אם ניווכח שנתניהו מחבל בכך מסיבות פוליטיות - זה יביא להתנגשות חזיתית עם הבית הלבן".
הבכירים הזכירו גם את דבריו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנושא, שתקף את ממשלת נתניהו וכבר הפסיק להימנע מהמושג "הפסקת אש". הם הבהירו כי "מה ששמענו מהנשיא זאת רק ההתחלה. אם נגיע למסקנה שראש הממשלה מושך זמן מסיבות פוליטיות, נשמע מביידן דברים הרבה יותר חמורים". ייתכן שגם ההגעה הזו של גנץ לוושינגטון נועדה להעביר מסר לנתניהו.