בית המשפט העליון החמיר ביום ראשון את עונשו של פואד מאדי בן ה-24, שהורשע בעבירות מעשי טרור וגזענות במהלך המהומות במבצע "שומר החומות" ב-2021 בגין חלקו בהצתת בהצתת מלון האפנדי ומסעדת "אורי בורי" בעכו - כשבתוכו עשרות אורחים ועובדים. על מעדי נגזרו במרץ האחרון ארבע שנים ושלושה חודשי מאסר בלבד - ושופטי העליון החליטו שירצה 15 חודשי מאסר נוספים.

בפסק הדין בעליון, השופטים יוסף אלרון, יצחק עמית ואלכס שטיין ביקרו את שופט בית המשפט המחוזי בחיפה דניאל פיש, על העונש המקל היחסית שגזר, שלטענתם לא הולם את חומרת המעשים.
בערעור לעליון, הפרקליטות טענה בין השאר כי מעשיו של מאדי היו "חמורים אף ביחס לנאשמים אחרים בכתב האישום. זאת לנוכח הצטברותם, העובדה שהיו שקולים ומתוכננים והיקף הנזק שנגרם מהם". עו"ד מסעד מסעד מהפרקליטות ציין כי "עונש המאסר בפועל שנגזר על המשיב עלול להשליך על עונשיהם של נאשמים שטרם נגזר דינם, ואינו עולה בקנה אחד עם מדיניות הענישה הנוהגת בעבירות הצתה של מבנים, ובעבירות נשק לפי חוק המאבק בטרור".
מנגד, עו"ד שאדי דבאח שמייצג את מאדי, טען כי הוא "ביצע את המעשים מתוך כעס ובמהלך 'היסחפות רגעית', ולא ממניע גזעני". דבאח ציין כי הודה במעשים שלו, במסגרת הסדר טיעון שבו הופחתו סעיפי האישום נגדו, והביע חרטה.
4 צפייה בגלריה
המסעדה שנשרפה בעכו
המסעדה שנשרפה בעכו
מסעדת "אורי בורי" לאחר שנשרפה
(צילום: שמיר אלבז)
4 צפייה בגלריה
שריפה במסעדת "אורי בורי" שבעכו
שריפה במסעדת "אורי בורי" שבעכו
השריפה במסעדה
אולם, השופט אלרון שעמד בראש ההרכב דחה את טענת הסנגור, ופסק כי "מאחר שהמשיב לא ביקש לחזור מהודאתו, יש לדחות כלל ועיקר טענה כי פעל באורח ספונטני מתוך כעס וללא מניע גזעני". עוד כתב אלרון בהכרעתו כי העונש שגזר השופט פיש על מאדי "אינו הולם את חומרת מעשיו, ומקל עימו יתר על המידה".
בפסק הדין, השופט אלרון הציג שורה של מקרים שבהם נדרש בית המשפט העליון לערעור בגין עונשים מקלים נגד פורעים שלקחו חלק בפרעות ב"שומר החומות", וציין כי "נקבע כי יש ליישם מדיניות ענישה נוקשה ביחס לעבירות שבוצעו במסגרת ההתפרעויות שחלו בזמן המבצע, זאת לנוכח היקפן החריג והעובדה שגרמו לאובדן חיי אדם, נזק רב לרכוש ופגיעה קשה בחוסן החברתי של תושבי מדינת ישראל".
אלרון, שלדבריו הצטרפו גם השופטים עמית ושטיין, אף הביע ביקורת על הסיבות שבגינן הקל פיש עם עונשו של מאדי בשל גילו הצעיר, הודאתו במעשים והבעת החרטה שלו. "מבלי להפחית מחשיבותם של אלו, אין בהם כדי לצמצם במידה כה רבה את חומרת מעשי המשיב", פסק אלרון. "המשיב ביצע עבירות טרור חמורות במהלך תקופה ביטחונית רגישה. הוא גרם נזק לרכוש, סיכן חיי אדם ותרם במעשיו לשלהוב יתר המתפרעים שהיו בסביבתו".
4 צפייה בגלריה
מלון האפנדי
מלון האפנדי
פואד השליך בקבוקי תבערה לעבר המלון בעכו. מלון האפנדי
(מתוך אתר המלון)
העונשים המקלים שגוזר השופט פיש זכו פעמים רבות לביקורת בערעורים שהגישה המדינה נגד פסיקותיו לבית המשפט העליון. ביולי אשתקד קבע הרכב הערעורים בראשות השופטים יוסף אלרון, גילה כנפי-שטייניץ ורות רונן, כי יש להחמיר בעונשי המאסר שהטיל פיש נגד שלושה צעירים ערבים מחיפה, שהשתתפו בניסיונות לינץ' ורצח יהודים בחיפה במהלך המהומות ב"שומר החומות". השופטים ציינו בהחלטתם כי "בית המשפט המחוזי הקל עם המשיבים יתר על המידה. העבירות אותן ביצעו מגלמות חומרה רבה".
בפברואר אשתקד, הכפיל בית המשפט העליון בערעור את העונש שנתן השופט פיש למוחמד אסווד, מעורב נוסף בהצתת מלון האפנדי. השופטים עוזי פוגלמן, יעל וילנר ודפנה ברק-ארז ציינו בהחלטתם כי "יש לנקוט במדיניות ענישה שתרתיע ותרסן התפרעויות העלולות לסחוף המון רב ולצאת מגדר שליטה. העונש שניתן לו אינו הולם את חומרת מעשיו".
חוק המאבק בטרור קובע עונש של עשר שנות מאסר על מעשה אלימות במסגרת אירוע טרור. ערעור זה והנחיות שופטי בית המשפט העליון היו לדגל ולפסיקה שנועדה להציב רף ברור וגבוה הנדרש לעבירות טרור וגזענות מעין אלו.
4 צפייה בגלריה
אבי הר-אבן
אבי הר-אבן
אבי הר אבן ששהה במלון האפנדי, נפגע אנושות ומת מפצעיו
(צילום: עמית שעל)
לצד פואד מאדי, הורשע במעשים גם אחיו אחמד בן ה-29, עליו גזר בית המשפט המחוזי בחיפה שלוש וחצי שנות מאסר. בנוסף, על השניים נגזר קנס בסך 20 אלף שקלים - שלא הוחמר בפסק הדין בעליון. בפרקליטות ביקשו לגזור עליהם עונשים מרתיעים, עד 14 שנות מאסר.
השניים, תושבי עכו שעסקו בהשטת ספינות תיירים בנמל העתיק, הורשעו לאחר שהודו בהתפרעות ממניע של גזענות, ופואד אף הורשע במעשה טרור של הצתה ופעולה בנשק למטרות טרור. לפי כתב האישום, במהלך הפרעות בעכו בחודש מאי 2021, השניים השתתפו בהתפרעויות האלימות ויידו אבנים לעבר שוטרים בעיר. אחמד מאדי, ביחד עם פורעים נוספים, השחית ובזז את מסעדת "אורי בורי".
לאחר מכן, אחמד המשיך למלון "האפנדי" ואליו הצטרף אחיו פואד במסע ההרס. לפי הודאתם, הם הצטרפו למתפרעים שהשחיתו את המלון, כשידעו שהוא בבעלות יהודים וששוהים בו אורחים ועובדים. פואד, יחד עם פורעים נוספים שלא אותרו, השליך בקבוקי תבערה לעבר המלון, וכתוצאה מכך פרצה שריפה בחדר הקבלה.
האחים שבו אל המלון לאחר שהאש כובתה והמשיכו להשחית אותו, תוך שהם הורסים את הציוד, מנפצים את מצלמות האבטחה ובוזזים את הרכוש. הם גרמו לנזקים שהוערכו בשווי של יותר משני מיליון שקלים. בהמשך הערב נכנסו מתפרעים אחרים, שזהותם טרם ידועה, והציתו את המלון מחדש. כתוצאה מהשריפה שפרצה, אבי הר אבן ששהה כאורח במלון נפגע באורח אנוש, והוא מת מפצעיו כעבור שבועיים.