סוף לאבסורד במוסדות להשכלה גבוהה: ועדת החינוך של הכנסת החליטה בצהריים (ראשון) לחייב גם את עובדי האוניברסיטאות והמכללות להציג תו ירוק - בדיוק כפי שנדרש מהסטודנטים. הוועדה ביקשה ממשרד הבריאות לנסח תקנות חדשות שלא יפלו בין סטודנטים לאנשי סגל ועובדים, ולהגישן לאישור הוועדה עד 9 בספטמבר.
תקנות הקורונה שנכנסו לתוקף מוקדם יותר החודש קבעו כי כל הסטודנטים שנכנסים לשטחי המוסדות להשכלה גבוהה חייבים להציג תו ירוק. אולם בחלק מהמוסדות ובהם אוניברסיטת תל אביב הודיעו כי העובדים כולל המרצים פטורים מהצגת תו ירוק, בנימוק של שמירה על חופש העיסוק. זאת למרות שבתי משפט קבעו כי דרישה מעובד להציג תו ירוק כדי להיכנס למקום העבודה היא סבירה.
2 צפייה בגלריה
סוף לאפליה? סטודנטים באוניברסיטת תל אביב
סוף לאפליה? סטודנטים באוניברסיטת תל אביב
סוף לאפליה? סטודנטים באוניברסיטת תל אביב
(צילום: ירון ברנר)
היום אישרה עדת החינוך, התרבות והספורט את התקנות הללו, המסדירות את פעילות המוסדות להשכלה גבוהה בצל הקורונה, אך לא אישרה את הסעיף המחריג את העובדים מהתו הירוק. לפי התקנות שאושרו היום, במוסדות להשכלה גבוהה וכן בכל מוסד המקיים הכשרה מקצועית, קורסים והשתלמויות, לרבות ישיבות שאינם פנימיות, אולפן לעולים ומכללה טכנולוגית, יידרשו סטודנטים להציג אישור "תו ירוק", או תוצאה שלילית בבדיקת קורונה מהירה או בדיקת PCR במימון פרטי.
אדם מנוע חיסון שהציג אישור מתאים יוכל לבצע בדיקת PCR במימון המדינה. על המוסד לאפשר לימודים מרחוק למעט בחינות. מתווה התו הירוק לא יחול על הכשרה מעשית שלא ניתן לקיים אותה מרחוק. במקרה זה יחולו כללי תו סגול - הגבלת התקהלות ושמירת מרחק.
2 צפייה בגלריה
שרן השכל
שרן השכל
יו"ר הוועדה שרן השכל
(צילום: הדר יואביאן)
עו"ד אסתי ורהפטיג מהלשכה המשפטית במשרד הבריאות אמרה בדיון כי משרד הבריאות עמל בימים אלה על תיקון שיחול באופן רוחבי על כל העובדים במקומות בהם נדרש תו ירוק. ההסדר המתגבש לדבריה, עבור מי שלא מחוסן, הוא הצגת בדיקת קורונה שלילית מדי כמה ימים. "יהיה מימון חלקי על הבדיקות האלה כדי שהנטל הכלכלי לא יהיה כבד, במיוחד על עובדים עם שכר נמוך. אפשרות נוספת היא שניתן יהיה להסתמך על בדיקה פעם בשבוע", הסבירה עו"ד ורהפטיג.
ד"ר אפרת אפללו, מנהלת המחלקה לחינוך ולקידום הבריאות, הוסיפה כי עמדת משרד הבריאות היא שיש לחייב את מי שלא מחוסן לבצע בדיקות יומיות.
בתוך כך יו"ר הוועדה שרן השכל קראה למשרד הבריאות להגיש לוועדת החינוך בהקדם האפשרי את התקנות המסדירות את הלימודים תחת מגבלות הקורונה בבתי הספר ובגנים. "מדובר בתקלה חמורה שהתקנות טרם הובאו לדיון בוועדת החינוך שלושה ימים לפני תחילת שנת הלימודים", אמרה ח"כ השכל.