ביומו הרביעי של המצוד אחר ששת המחבלים שברחו מכלא גלבוע, אמר הבוקר (יום חמישי) מפקד כלא חרמון גונדר-משנה יריב כהן בריאיון לאולפן ynet כי אמנם מדובר ב"אירוע חמור וקשה שצריך להיות מטופל", אך עם זאת הוא הוסיף: "אנחנו עוד לא בשלב שאנחנו יודעים עד כמה זה מחדל או לא. ברור לנו שששת המחבלים צריכים להיות עכשיו מאחורי סורג ובריח - והם לא".

הבריחה מהכלא - כתבות נוספות

לדברי גונדר-משנה כהן, "צריך להבין שהג'יהאד האסלאמי הוא ארגון מורכב שיודע לשמור על דיסקרטיות. אין ספק שאנחנו צריכים לבדוק את עצמנו מודיעינית איך לא ידענו על הדבר הזה, כי עובדה שלא ידענו. עובדה שהם הצליחו לשמור על מידור גבוה מאוד. נצטרך לפזר את אסירי הג'יהאד האסלאמי ולהבין שנעשה פה אירוע משמעותי. זו פעולה שלא בוצעה שנים רבות".
6 צפייה בגלריה
בית כלא גלבוע
בית כלא גלבוע
שוטרים אוספים ממצאים מכלא גלבוע(
(צילום: EPA)

עוד אמר בכיר שירות בתי הסוהר, כי "תפיסת שב"ס היא כזאת לאורך שנים: לשמור על חמאס, פת"ח והג'יהאד האסלאמי בנפרד". בנוגע לשאלה מדוע לא נדלקו נורות אדומות כשבכיר פת"ח זכריא זביידי ביקש לעבור לתא של אסירי הג'יהאד האסלאמי - הוא השיב: "נצטרך לבדוק את הדבר הזה. אנחנו עוד לא שם כדי להגיד איך ומה קורה, אבל זה היה צריך להיעשות אחרת".
-עוד לא יודעים מה הייתה הסיבה? "ניתן לגופים החוקרים לבצע את עבודתם נאמנה. אנחנו סומכים עליהם. כל כוחות הביטחון משלבות זרועות היום, גם בעניין החקירה; כל מה שאנחנו נצטרך לתת לכל כוחות הביטחון - שב"ס ייתן על מנת לתפוס אותם כמה שיותר מהר וגם כדי שמקרים כאלה לא יקרו בעתיד".
6 צפייה בגלריה
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
הפיר שממנו יצאו ונמלטו
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע
(צילום: EPA)
-ידעו שיש מנהרה כזו כבר שבע שנים. איך יכול להיות שלא מפיקים לקח? "בעיניי זה אחד הדברים המשמעותיים שיש לבדוק אותם, מ-2014. צריך לזכור שזה לא אותו דור. זה לא משנה לציבור, אבל זה לא אותו דור של מפקדים - לא מפקד בית הסוהר ובטח לא הנציבה שהיא בתפקיד כמה חודשים".
-הנציבה החדשה ומפקד הכלא לא ידעו מזה? "קרו הרבה מאוד מקרים בעבר בשב"ס. בשנייה הראשונה שאתה נכנס לתפקיד אתה לא מכיר את כל האירועים ויודע לטפל בכולם. עם השנים כנראה חלק מהדברים התמסמסו ואנחנו נצטרך לבדוק ולראות איך זה לא קורה שוב עוד כמה שנים".
-מה בנוגע לקונספציה שצריך להכיל את האירועים וחוששים מהתקוממויות של אסירים? אתה מסכים עם זה? "זה לא קיים. אני הייתי סגן מפקד כלא נפחא. אנחנו לא פוחדים, זה התפקיד שלנו. אנחנו עומדים בגאווה מול כל משימה ואני מבקש מכל הסוהרים לזקוף קומה, להישיר מבט, יש לנו הרבה משימות - דווקא עכשיו - מול אלפי אסירים פליליים וביטחוניים. אלפי סוהרים עושים עבודתם נאמנה יום יום כשהם נחושים".
-אתה שומע את הקריאות להתפטרותה של הנציבה קטי פרי. מה אתה חושב על זה? "אני חושב שאין בזה שום עניין. צריך להבדיל בין אחריות לאשמה, אלה שתי מילים שונות. זה שאנחנו אחראים - אנחנו אחראים. מהי האשמה? עוד לא התחלנו לבדוק. אנחנו כרגע בעיצומה של מערכה משמעותית ואני מצפה מכולנו להתגייס כרגע כמדינה, כל גופי הביטחון, ולעזור לנו, המפקדים, לנצח את המערכה הזאת כמו שצריך. אנחנו מתמודדים שעה שעה, דקה דקה, אל מול מאות מחבלים בתוך בתי הסוהר. אנחנו צריכים את הנציבה כמו שהיא – נחושה, זקופה, ונותנת לנו את הכוח לעבוד".
-הדיווח הראשוני הגיע סביב השעה 02:00. המשטרה מודיעה לכם על החשד הזה בסביבות 02:15 ועד 04:00 אתם לא יודעים שנעלמו לכם שישה מחבלים? "אנחנו נבדוק את הדברים. יכול להיות שנאמר "עובר פה מישהו חשוד, אולי תשימו לב". זה אחרת מאשר "חבר'ה, ברחו לכם שישה". זה לא אותו אירוע. אם היינו יודעים שמדובר בשישה בורחים - היינו מקפיצים באותה שנייה. אנחנו לא ישנים. יש פה אנשי מקצוע שיודעים את העבודה שלהם. ברגע שהבנו, כל שב"ס קם על הרגליים".


-האם נכון שבעצם אותה סוהרת שהייתה אחראית על השמירה במגדל נרדמה? "לא ידוע לי, אני לא מכיר את זה, גם זה צריך להיבדק. אני מקווה מאוד שלא, אבל כרגע זה לא ידוע לי".
-אסירים ביטחוניים שהשתחררו לאחרונה מהכלא מספרים, למשל, על תחום הסלולר. הם אומרים שבכל אגף בכלא יש בין שניים לשלושה מכשירים סלולריים. לשב"ס יש את יכולת המיסוך, אבל היא לא הופעלה - גם לא בכלא גלבוע. למה? "היא עדיין לא שמישה מבצעית. אנחנו עדיין צריכים להכשיר אותה. עדיין מפתחים ומשפרים אותה".
-כמה זמן זה ייקח? מדברים על המיסוך הסלולרי חודשים, אולי שנים. "אנחנו לא אנשי טכנולוגיה. אנחנו כן רוצים שיהיה את המיסוך הזה. אנחנו מבינים שטוב שיש לגורמים מסוימים טלפונים בבתי הסוהר".
-ודאי שטוב להם, הם רוצים זה יישאר. "לא דיברתי על גורמי הטרור. אני לא יכול להרחיב מעבר לזה כי אנחנו באולפן, אבל אנחנו מבינים בדיוק את העניין הזה של סלולר. אנחנו במלחמה בלתי פוסקת על הדבר הזה בכל בתי הסוהר. אם מישהו חושב ששב"ס לא נלחם בסלולר - הוא מוזמן לראות כמה מבצעים".
-זה לא נובע אז מלחץ של האסירים? "אין קשר".
-לפי תוכנית הבריחה שלהם ולפי מה שנראה עכשיו, הם קיבלו סיוע מבחוץ. כדי לקבל סיוע מבחוץ הם היו צריכים ליצור קשר מבפנים, מתוך הכלא, לבחוץ. "לא מחייב. יש להם שיטות אחרות, מבקרים אותם כל מיני אנשים, הם נמצאים בכל מיני סיטואציות, יכולים להעביר אינפורמציה בדרכים כאלה ואחרות. זה לא המקום להרחיב על זה. הדבר הזה בחקירת שב"ס ושב"כ. נצטרך להבין בדיוק מה היה כאן".
-לא הייתה איזושהי קונספציה של הכלת אירועים, אולי כניעה לדרישות של אסירים ביטחוניים רק כדי לשמור על השקט? "בסוף אנחנו מדינה דמוקרטית. אנחנו רוצים תנאים כאלה ואחרים גם לאסירים ביטחוניים. הדבר השני, אנחנו בשב"ס רשות מבצעת. אנחנו לא קובעי המדיניות של מדינת ישראל".
-נראה לך הגיוני שהמפות של הכלא פורסמו באינטרנט? "לא ידענו מזה עד האירוע".
-שזה גם כשל מודיעיני, לא? "אני לא יודע אם עכשיו אנשי המודיעין שלנו צריכים לפשפש במשרדי אדריכלים כאלה ואחרים מ-2004 ולמצוא שם תוכניות כאלה ואחרות. כדאי היה לבדוק את זה. טוב שזה הוסר. אני לא בטוח שזה מה שעזר למחבלים לבצע את מה שעשו".
-דיברת על השלכות. למה אסירי הג'יהאד האיסלמי מפוזרים כרגע בבתי הסוהר? "גם מטעמים מודיעיניים כאלה ואחרים שעליהם לא נרחיב, וגם מההיבט של להיות חזקים מול הסוהרים שמגיעים אליהם. ארגון הג'יהאד הוא ארגון קיצוני מאוד במעשים שלו. אנחנו צריכים לבוא חזקים מולו, אם נשים אותם ביחד זה יכול לחזק אותם".
-מה לגבי ההשלכות על רצועת עזה? האם שווה לנו להעביר ולעשות את ההפרדות האלה אם נשלם על זה מחיר של ירי רקטות מרצועת עזה? "יש לנו שר לביטחון פנים, יש לנו שר ביטחון. אלה לא שיקולים של שב"ס. אנחנו בסוף מבצעים".

משירות בתי הסוהר נמסר כי "מיד לאחר היוודע דבר בריחתם של האסירים הנחתה נציבת בתי הסוהר על ניוד כלל האסירים באגף ופיזורם בין בתי הסוהר הביטחוניים במחוזות מרכז ודרום. על פי החלטת הנציבה האסירים לא ישובו למחוז הצפוני בשב"ס. כמו כן, החליטה הנציבה על עיבוי מעגלי האבטחה, מבצע חיפושים ברמת פינוי תאים ואגפים, תגבור אגפים בסוהרים, שבירת שגרה ונעילת תאי האסירים הביטחוניים במהלך היום כולו ומבצע הניודים שמטרתו פיזור מוקדי הכוח והפרדת כלל אסירי הג'יהאד האסלאמי המוחזקים בשב"ס. עד כה פוזרו כ-300 אסירי גיהאד. עוד הנחתה הנציבה על מתן קשב ומענה לצרכים בכלל מתקני הכליאה שמנהל השב"ס.
"במהלך יישום התכנית נתקלו סוהרי שב"ס במספר הפרות סדר והצתות אשר טופלו מיידית תוך השגת שליטה מיידית על האירועים. עם צאת החג פרסמה נציבת בתי הסוהר אגרת לסוהרות והסוהרים המתייחסת לאירוע הבריחה בגלבוע ולהשלכותיו. לצד ההכרה בכובד משקל האירוע מחזקת הנציבה את רוחם של סוהרי הארגון המשרתים את המדינה במקצועיות ומתוך תחושת שליחות והבנה כי הארגון נמצא בשגרת חירום. שב"ס ימשיך לפעול בנחישות לסיום המשימה ולממש את ריבונותו במתקני הכליאה כולם".


לדיון הצטרף גם שר התקשורת יועז הנדל, שאמר ש"אחת האפשרויות היא שבימים הקרובים תיכנס ישראל להסלמה מסוימת. אני מוצא קו ישיר בין המהומות בערבים המעורבות לפני ארבעה חודשים לבין ההקלות שהאסירים קיבלו במשך הרבה מאוד זמן, למרות דו"חות חוזרים ונשנים של מערכת הביטחון לבין הבריחה. התמכרנו לשקט ברצועת עזה, ההרתעה נשחקה גם בתוך בתי הסוהר, בתוך מדינת ישראל".
-נתנו להם יותר מדי הקלות, היו נתונים ליותר מידי לחצים מצד אותם אסירים ביטחוניים בגלל הרצון הזה באיזשהו שקט
"נכון. התקלה היא התנאים בבתי הסוהר, חוסר המשילות וההרתעה ברצועת עזה".
-אז כל הקונספציה ביחס לאסירים ביטחוניים בישראל הולכת להשתנות עכשיו?
"כל הקונספציה הזאת צריכה להיבחן מחדש. נדמה לי ששמעתי את ח"כ מירי רגב מדברת על ועדת חקירה. אדרבא ואדרבא, אני חושב שאני הייתי הראשון שקרא לוועדת חקירה על מה שהתרחש בערים המעורבות ומה שמתרחש בשנים האחרונות גם בבתי הסוהר, ואני אשמח מאוד שהליכוד יצטרף לזה. עד עכשיו הוא מנע את זה - אבל אני חושב שנדרש לוודא מה קרה במדינת ישראל בשנים האחרונות, שבאמת העדפנו שקט על פני בחינה של מה קורה בתוך האזורים שקשה לנו איתם. צריך להעביר מסר ברור שאין גמגום לגבי לחימה בטרור". לדבריו, "ברשימה המשותפת יש גורמים שלצערי מלבים את האש ותומכים פומבית במחבלים שברחו. אין פשרנות, אלה מחבלים בני מוות שבמעצר של חלקם הייתי מעורב בעבר. יש להם דם יהודי על הידיים".
השר הנדל התייחס גם לחשיפת ynet ו"ידיעות אחרונות" בנוגע להעברה של כספים לאסירים ביטחוניים דרך בנק הדואר: "ביקשתי לברר את הנושא הזה מחדש. נצטרך לבחון את כל ההערבות הללו".


"אם הם ייעצרו ברשות הפלסטינית - לא בטוח שיוסגרו לישראל"

אשרף אל-עג'רמי, לשעבר השר לענייני אסירים ברשות הפלסטינית, התראיין גם הוא לאולפן ynet הבוקר והתייחס לבריחת ששת האסירים: "זה הישג לא רק בשביל האסירים, אלא גם לציבור הפלסטיני. רואים בזה ניצחון של ממש. אם הם יבקשו מקלט ברשות הפלסטינית - אני חושב שהם ייעצרו וייכלאו ברשות הפלסטינית כפי שקרה פעם. אני לא חושב שהרשות תסגיר אותם לישראל. לדעתי הם יצליחו לעבור את הגבול וזה יהיה הפתרון הטוב ביותר עבור כל הצדדים. כך ניפטר מהבעיה הזו".
לדברי אל-עג'רמי, "אם ינקמו באסירים - זה יצית את השטח ויגרום לבלגן גדול יותר בישראל ובעולם. אני חושב שבשב"ס צריכים לשמור על התנאים הבסיסיים של האסירים בכלא. התנאים של האסירים גרועים, ואם יש מחדל ביטחוני - צריך לטפל בו ולא להרע את התנאים של האסירים הפלסטינים ולנקוט ענישה קולקטיבית. הבריחה היא אינדיבידואלית. האסירים האחרים לא אשמים. צריך לבדוק הכול ולא להגיע למצב של פיצוץ ברחוב הפלסטיני ואולי מלחמה מול עזה".

חקירת הבריחה מהכלא תעבור ללהב 433: סוהרים יעידו במשטרה גם הבוקר

בעוד שכוחות הביטחון ממשיכים את המצוד אחר האסירים שנמלטו בערב ראש השנה מכלא גלבוע, המשטרה מעבירה את ניהול החקירה ליחידה לפשעים בינלאומיים בלהב 433, וחוקרים יגבו הבוקר עדויות מסוהרים שעובדים בכלא לנוכח החשד שהאסירים שנמלטו קיבלו סיוע מבפנים.
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב הודיע הבוקר כי כוחות הביטחון עוסקים ב"מרדף שלא ייפסק" אחר הנמלטים. בר-לב ציין כי מתנהלת חקירה לבחינה אם הבריחה לוותה בפלילים. "אנחנו נשים את ידינו על המחבלים הנמלטים, נתקן את הכשלים שהובילו להימלטות ובמידה ונמצא רשלנות מקצועית, נטפל גם בה", מסר.
הסריקות אחר המחבלים מתנהלות בכמה מוקדים שונים במקביל, ומשתתפים בהן כלל כוחות הביטחון - צה"ל, המשטרה, שב"כ, שב"ס ויחידות מיוחדות. כחלק מהמבצע מופעלות יכולות מעקב ומודיעין חסרות תקדים, לצד טכנולוגיות מתקדמות, חיישנים ומערכות ניטור שמרוכזות לחמ"ל המשותף שהוקם למשטרה, לשב"כ ולצבא. במקביל, נמשכת החקירה כיצד הצליחו המחבלים להוציא את מבצע ההימלטות לפועל - ולצד זאת היחידה לחקירת סוהרים גובה עדויות מאנשי שב"ס. בשלב זה לא נקבע בוודאות אם המחבלים קיבלו סיוע חיצוני או פנימי לפני הבריחה, אך כבר נעצרו חשודים בחשד שסייעו להם אחריה.
6 צפייה בגלריה
התפרעויות בחברון בעקבות בריחת ששת האסירים הבטחוניים מכלא גלבוע
התפרעויות בחברון בעקבות בריחת ששת האסירים הבטחוניים מכלא גלבוע
התפרעויות בחברון
(צילום: EPA)
בתוך כך, מאות פלסטינים התפרעו אמש ברחבי הגדה המערבית והתעמתו עם כוחות הביטחון אחרי הקריאה של ארגוני הטרור - בהם חמאס והג'יהאד האיסלאמי - למחות נגד מבצע ניוד האסירים בין בתי הכלא, שבו החל שב"ס בעקבות בריחת ששת המחבלים מכלא גלבוע. בשלב זה היקף ההתפרעויות עדיין מצומצם יחסית לקריאות השונות.
העימותים התקיימו בשמונה מוקדים בגדה - ובהם חברון, בית לחם, רמאללה, ענבתא, שכם, ג'נין וטובאס. העימותים הראשונים החלו במחסום חווארה, ובכיכר מנארה שברמאללה התקיימה מחאה נגד המדיניות הישראלית בבתי הכלא.
גם בשער שכם ובעיסאוויה שבירושלים היו עימותים עם המשטרה, ומתפרעים השליכו אבנים לעבר אוטובוס שחלף באזור. כוחות הביטחון השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות כדי להרחיק את המתפרעים. בכיכר איו"ש מחבלים ירו אש חיה לעבר הכוחות בחסות ההמון - ולא גרמו לנפגעים.
בעקבות המבצע לפיזור אסירי הג'יהאד האיסלאמי בבתי הכלא השונים, בבתי הסוהר קציעות ורמון התפרעו והתעמתו אסירים מול סוהרים, וכמה מתאי המאסר הוצתו. הנהגת האסירים הביטחוניים בכלא איימה לאחר מכן כי "כל אגף של הג'יהאד האיסלאמי ששב"ס ינסה לפנות - יעלה באש".
6 צפייה בגלריה
התפרעויות בשכם בעקבות בריחת ששת האסירים הבטחוניים מכלא גלבוע
התפרעויות בשכם בעקבות בריחת ששת האסירים הבטחוניים מכלא גלבוע
עימותים בשכם
(צילום: EPA)
אחרי העימותים ברמון ובקציעות, הג'יהאד האיסלאמי פרסם הודעה חריפה שלפיה "מה שקורה בבתי הכלא הוא פשע שאין לו מחילה, וישראל תישא באחריות להשלכות. אנו קוראים לפלסטינים לצאת לרחובות ולנקודות החיכוך ולהצית עימותים. ישראל צריכה לדעת שהעם הפלסטיני לא נוטש את אסיריו". גם הפלגים הפלסטיניים ברצועת עזה הוציאו הודעה משותפת שבה איימו על ישראל אם שב"ס ימשיך במבצע ניוד האסירים, ובדומה לג'יהאד האיסלאמי - חמאס פרסם הודעה נפרדת עם איומים.
יחד עם המחבל זכריא זביידי, איש פתח שנחשב לסמל של מחנה הפליטים בג'נין ושל האינתיפאדה השנייה בכלל, נמלטו מכלא גלבוע מחבלי הג'יהאד האיסלאמי מחמוד עבדאללה עארדה (46) שנשפט למאסר עולם וכלוא מ-1996, אחיו מוחמד קאסם עארדה (39) השפוט גם הוא למאסר עולם מאז 2002, יעקוב מחמוד קאדרי (49) שמרצה מאסר עולם מאז 2003, איהאם נאיף קממג'י (35) שהורשע בגרימת מותו של אליהו אשרי ונכלא ב-2006 למאסר עולם, ומונאדל יעקוב אינפיעאת (26) שכלוא מ-2019.