7 צפייה בגלריה
תאים שהועלו באש בכלא קציעות
תאים שהועלו באש בכלא קציעות
"האסירים שלא מקפידים על הכללים נענשים". אחד התאים שהוצת בקציעות
אסירי הג'יהאד האיסלאמי בכלא קציעות ורמון התפרעו היום (רביעי) והתעמתו עם סוהרים בעקבות ההחלטה לפזרם בין בתי כלא ואגפים שונים אחרי הימלטות ששת המחבלים מכלא גלבוע. האסירים שרפו כמה מתאי המאסר באגפים שבהם הם כלואים, כשבמקביל נתקלו אנשי שב"ס בהתנגדויות גם בכמה בתי כלא אחרים. משב"ס נמסר כי בשני המקרים הושגה שליטה על האש. הנהגת האסירים הביטחוניים בכלא איימה כי "כל אגף של הג'יהאד האיסלאמי ששב"ס ינסה לפנות יעלה באש".
7 צפייה בגלריה
תאים שהועלו באש בכלא קציעות
תאים שהועלו באש בכלא קציעות
בשב"ס רוצים להקשות על האסירים להתאחד נגד הסוהרים. כלא קציעות אחרי המהומות

גורם בכיר בשב"ס אמר כי בקציעות הציתו האסירים שבעה מתוך 12 התאים באגף 6, שבו כלואים אנשי הג'יהאד האיסלאמי. הוא הוסיף שהושגה שליטה על האש, ו-60 האסירים שבאגף - מחציתם מהג'יהאד האיסלאמי - הועברו לאגף סמוך. כשעה וחצי לאחר ההצתה בקציעות, ברמון הציתו אסירים שני תאים בשני אגפים שונים.
לדברי הבכיר בשב"ס, במקביל לתקרית בקציעות, אסירים בכלא מגידו סירבו לחזור לתאים מזמן הטיול שלהם. לפני כן איימו אסירים בכלא עופר שיפעלו באלימות אם שב"ס ינסה להעבירם. "נערכנו לאירועים כאלה בימים הקרובים", אמר הבכיר, והוסיף - עוד לפני ההצתות ברמון - כי "אנחנו מעריכים שיהיו עוד ניסיונות להפר את הסדר והמשמעת". הבכיר אמר כי לשב"ס יש יכולת להשתלט על המהומות - והוסיף בתקיפות: "האסירים לא מנהלים את בתי הסוהר, אלא אנחנו מנהלים אותם. האסירים שלא מקפידים לעמוד בכללים שלנו נענשים".
7 צפייה בגלריה
תאים שהועלו באש בכלא קציעות
תאים שהועלו באש בכלא קציעות
בחמאס מאיימים שלא ישתקו על "פגיעה בזכויות האסירים". אחד התאים שהוצתו בקציעות

מבצע הניוד של האסירים הביטחוניים החל בשעות הצהריים של יום שני, בעקבות הימלטות ששת המחבלים מכלא גלבוע. מטרתו העיקרית של המבצע היא להעביר את כלל האסירים הביטחוניים בין בתי הכלא השונים ולתאים חדשים תוך ערבובם בין הארגונים השונים. עד הבריחה מכלא גלבוע, היו האסירים הביטחוניים מסודרים באגפים המשויכים לארגוני הטרור השונים. כך יצא שכלל אסירי החמאס היו באגף אחד בעוד כלל אסירי פתח באגף אחר. אסירים שמשויכים לארגונים קטנים יותר, כמו הג'יהאד האיסלאמי שבו חברים חמישה מהמחבלים שנמלטו, התערבבו ביניהם.
מטרת הניוד מחולקת לשניים - הראשונה, להקשות על האסירים להתאחד נגד הסוהרים שנכנסים לאגפים שלהם, והשנייה למנוע אפשרות של ניסיון חיקוי הבריחה מתא שמוכר לאסירים.
לדברי הגורם בשב"ס, מטרת ההפרדה בין אסירי פתח לחמאס עד כה נועדה כדי שלא יהיו חיסולי חשבונות בתוך בתי הכלא - ועל כן ברוב התאים יש הפרדה בין אסירים משני הארגונים. "ההנחיות השתנו פעמים רבות ולא רק בגלל אירועים פלילייים, אבל קל וחומר שקורה אירוע כמו ההימלטות מכלא גלבוע - וכבר שונו הנחיות. אני משוכנע שיהיו עוד הרבה השלכות, וככל שהחקירה תתקדם יצאו הנחיות רבות. אבל אנחנו לא ממתינים לאחרי החקירה".

בתוך כך, ברשתות הפלסטיניות התפרסמה היום הקלטה, כביכול של אסיר מהג'יהאד האיסלאמי שכלוא בקציעות, שמתאר את שהתרחש: "כל היחידות של שב"ס התכנסו מכיוון שהן מרוקנות את כל חדרי הג'יהאד האיסלאמי ומפזרים את האסירים בין הפלגים. אנחנו לא מסכימים לכך ועדכנו את שב"ס ואת הפלגים שאם יוציאו אותנו מהחדרים, נשרוף אותם. בכל הזדמנות שתהיה לנו נשרוף את החדרים. זוהי החלטה של ההנהגה העליונה ושל כל אנשי הג'יהאד האיסלאמי. הם רוצים לשים סוף לג'יהאד האיסלאמי בבתי הכלא - אבל הם לא יצליחו. הג׳יהאד האיסלאמי בנוי, פועל בדם. אלה אנחנו".
בעקבות המהומות והאיומים, ראש הממשלה נפתלי בנט קיים הערכת מצב עם שר הביטחון, השר לביטחון הפנים, הרמטכ"ל, ראש השב"כ, מפכ"ל המשטרה, נציבת שב"ס, ראש המל"ל ובכירים נוספים. ראש הממשלה הדגיש כי "לאירועים יש פוטנציאל השפעה על מספר גזרות, ולכן מדובר במאמץ משותף לכלל זרועות הביטחון". הוא הוסיף כי "ישראל ערוכה לכל תרחיש".

האלימות מאיימת לזלוג מחוץ לכותלי הכלא

מוקדם יותר עשרות אסירי הג'יהאד האיסלאמי שכלואים בכלא עופר איימו שיפעלו באלימות אם ינסו לפנותם, ובשב"ס נמנעו מלפזרם. עם זאת, בשב"ס אמרו כי האסירים שהתנגדו נלקחו לתאי ענישה ויישפטו בדין משמעתי. "לפי הנחייתה המבצעית של נציבת בתי הסוהר החל תהליך ניוד ופיזור של כל אסירי הג'יהאד האיסלאמי בין בתי הסוהר הביטחוניים השונים", אמרו אז בשב"ס והוסיפו כי עד כה הועברו כ-170 אסירים, ועד סוף השבוע צפויים לסיים לפזר יותר מ-400 כלואים.

7 צפייה בגלריה
תאים שהועלו באש בכלא קציעות
תאים שהועלו באש בכלא קציעות
"לא נשאיר את האסירים לבד". תא שהוצת בקציעות
במהלך הלילה נרשמה מהומה גם בכלא גלבוע: האסיר הביטחוני מאלכ חאמד שפך מים רותחים על פניו של אחד הסוהרים בזמן שהעבירו את הכלואים מאגף לאגף. הסוהרים השתלטו עליו במהרה, והסוהר שב למשמרת.
בינתיים, העימותים בעקבות מבצע הניוד של אסירי הג'יהאד האיסלאמי מאיימים לזלוג גם מחוץ לכותלי בתי הכלא. מוקדם יותר כינסו הפלגים הפלסטיניים ברצועת עזה מסיבת עיתונאים וקראו לעם הפלסטיני להעלות כוננות ולהגביר את הפעילויות למען האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל. הם סיכמו על ארגון סדרת אירועים לתמיכה באסירים, כמו גם בששת המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע.
7 צפייה בגלריה
כוחות המשטרה מבצעים סריקות נרחבות לאיתור האסירים שנמלטו מהכלא
כוחות המשטרה מבצעים סריקות נרחבות לאיתור האסירים שנמלטו מהכלא
צה"ל הגדיל את הסיוע לחיפושים. מחסום משטרתי אחרי הימלטות האסירים
(צילום: דוברות המשטרה)
7 צפייה בגלריה
בית כלא גלבוע
בית כלא גלבוע
כוחות הביטחון ליד פתח המנהרה שממנו נמלטו המחבלים בכלא גלבוע
(צילום: EPA)
"אנו מזהירים מפני כל פגיעה בהם, ומטילים את האחריות המלאה על חייהם של כל אחד מהאסירים הנמלטים על ישראל", אמרו הפלגים הפלסטיניים במסיבת העיתונאים. "כל האפשרויות פתוחות להגנה עליהם. אנו קוראים לעמנו לספק הגנה לאסירים הנמלטים הגיבורים מכלא גלבוע. אנו קוראים למצרים ולמתווכים להתערב וללחוץ על ישראל, ולהפסיק את מתקפתה נגד האסירים שכלואים בה. אנו קוראים לקהילה הבינלאומית והערבית לקחת אחריות ולהגן על האסירים".
אחרי העימותים ברמון ובקציעות הג'יהאד האיסלאמי פרסם הודעה חריפה - שלפיה "מה שקורה בבתי הכלא הוא פשע שאין לו מחילה, וישראל תישא באחריות להשלכות. אנו קוראים לפלסטינים לצאת לרחובות ולנקודות החיכוך ולהצית עימותים. ישראל צריכה לדעת שהעם הפלסטיני לא נוטש את אסיריו".
חמאס פרסם גם הודעה נפרדת, שבה הזהיר את ישראל מפני "המשך צעדי הנקמה שפוגעים בזכויות האסירים". לפי ארגון הטרור, "ישראל נושאת באחריות המלאה על התוצאות של מדיניות מסוכנת זו. לא נשתוק על הפגיעה בזכויות שלהם ולא נשאיר את האסירים לבדם במערכה". גם בחמאס קראו לארגונים בינלאומיים להגיב על הצעדים שבהם נוקטת ישראל נגד האסירים הביטחוניים.

צה"ל מגדיל את הסיוע בחיפושים

בתוך כך, המצוד אחר המחבלים הנמלטים מתרחב וצה"ל הודיע בצהריים כי הגדיל את היקף הסיוע בחיפושים. כעת, היקף הכוחות שצה"ל מקדיש למשימה עומד על שני גדודים ובנוסף שש פלוגות, שני צוותי איסוף, כמה צוותים מיוחדים וחוזי (צילום וידאו אווירי).
7 צפייה בגלריה
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
מבצע חסר תקדים. המחבלים שברחו מכלא גלבוע
(צילום: EPA)
כלל כוחות הביטחון שותפים למצוד אחר ששת האסירים, ובמערכת לא זכור מבצע שכזה בשנים האחרונות, שבו מופעלים יכולות מעקב ומודיעין חסרות תקדים. המבצע כולל שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, חיישנים ומערכות ניטור שמרוכזות לחמ"ל המשותף שהוקם למשטרה, לשב"כ ולצבא. בנוסף, נעשה שימוש במערכות תצפית וצילום חדישות ממל"טים של חיל האוויר - שסורקים תאי שטח גדולים בפרק זמן קצר, אם כי הגורמים שמעורבים במבצע מעריכים שלמחבלים יש יתרון של חצי יום במרדף, בשל השיהוי שבין יציאתם ממנהרת הבריחה עד לרגע שבכלא הבינו שנמלטו.
צה"ל ושב"כ פעלו במהלך הלילה בכפרים שונים באזור ג'נין ועצרו לחקירה חלק מקרובי האסירים שנמלטו מהכלא. מדובר בנוהל קבוע שנעשה בדרך כלל בעקבות פיגועים, וחלק מהעצורים שוחררו כבר בשעות הבוקר. בהמשך התפתחו עימותים בין כוחות הביטחון לפלסטינים בכפר עראבה שברשות הפלסטינית. גם ביישובים הערביים בישראל הנוכחות המשטרתית מורגשת היטב - בין השאר בבקה אל גרבייה, בברטעה ובנאעורה.
יחד עם המחבל זכריא זביידי, איש פתח שנחשב לסמל של מחנה הפליטים בג'נין ושל האינתיפאדה השנייה בכלל, נמלטו מכלא גלבוע מחבלי הג'יהאד האיסלאמי מחמוד עבדאללה עארדה (46) שנשפט למאסר עולם וכלוא מ-1996, אחיו מוחמד קאסם עארדה (39) השפוט גם הוא למאסר עולם מאז 2002, יעקוב מחמוד קאדרי (49) שמרצה מאסר עולם מאז 2003, איהאם נאיף קממג'י (35) שהורשע בגרימת מותו של אליהו אשרי ונכלא ב-2006 למאסר עולם, ומונאדל יעקוב אינפיעאת (26) שכלוא מ-2019.
סייע בהכנת הכתבה: יואב זיתון
פורסם לראשונה: 16:18, 08.09.21