1 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי מתראיין ב כינוס עיתונאים משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי מתראיין ב כינוס עיתונאים משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
כבר נאם בפני הפרלמנט הבריטי והפרלמנט האירופי. זלנסקי
(צילום: רויטרס)
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ינאם בתחילת השבוע הבא בפני חברי הכנסת באמצעות הזום. כפי הנראה הנאום יתקיים ביום ראשון, ב-18:00.
זלנסקי, נזכיר, ביקש לנאום בזום בפני מליאת הכנסת - אך יו"ר הכנסת מיקי לוי דחה זאת מאחר שהכנסת יצאה לפגרה והמליאה נמצאת בשיפוצים. עם זאת, לוי הדגיש כי "יהיה זה לכבודה של הכנסת" לארח את זלנסקי לנאום בפני חבריה. בשבוע שעבר שוחח לוי עם שגריר אוקראינה בישראל איבגן קרוניצ'וק, והשניים סיכמו שהנאום ייצא לפועל. בסיום שיחתם סיכמו לוי והשגריר להיות בקשר רציף ופתוח, ויו"ר הכנסת הביע סולידריות עם העם האוקראיני בשעתו הקשה.

זלנסקי, נציין, כבר נאם בפני הפרלמנט הבריטי והפרלמנט האירופי וזכה לאהדה רבה. בימים האחרונים הוא מצוי בקשר כמעט יומיומי עם ראש הממשלה נפתלי בנט, שבמסגרת מאמצי התיווך משוחח עמו ועם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין באופן שוטף. אתמול בנט יצא מישיבת ממשלה כדי לשוחח עם פוטין, וגורם מדיני אמר כי השניים שוחחו על המאמצים להפסקת האש בין רוסיה ואוקראינה, וכן על הסיוע ההומניטרי של ישראל לאזור. לדבריו, השיחה התקיימה בהמשך לשיחתו של בנט עם זלנסקי, בצאת השבת.
לפי הדיווח בסוכנות הידיעות הרוסית RIA, פוטין הסב את תשומת לבו של בנט לפעולה "הברברית", כלשונו, של הכוחות האוקראינים בדונייצק שבמזרח המדינה. "פוטין ציין את מתקפת הטילים על דונייצק באמצעות פצצות מצרר, שבה נהרגו אזרחים".
תפקידה של ישראל במו"מ, בתיאום עם מנהיגי המערב ואוקראינה, היה להציג בפני נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שעימו נפגש בנט, רעיונות שעלו במערב ולשמוע את תגובותיו על מה שיכול לעבוד ומה שלא. למעשה, מנהיגי המערב ביקשו מבנט לשמוע מפוטין איך הוא רואה את המצב, ומה יקרה אם לא יושגו הסכמות בתקופה הקרובה, קרי להבין את הפערים במו"מ ולשקף אותם למנהיגי המעצמות. ישראל לא הניחה הצעה משלה, והיא גם לא מתכוונת ללחוץ על זלנסקי אם לקבל את ההצעה של פוטין או לא. בירושלים החליטו שישראל "לא תהיה הצ'מברליין של 1938", אלא זרוע משלימה לשיחות שנערכות בבלארוס.
פורסם לראשונה: 12:39, 15.03.22