5 צפייה בגלריה
ולדימיר זלנסקי
ולדימיר זלנסקי
ינאם בזום בפני חברי הכנסת. וולודימיר זלנסקי
(צילום: AP)
יו"ר הכנסת מיקי לוי שוחח היום (חמישי) עם שגריר אוקראינה בישראל איבגן קרוניצ'וק, והשניים סיכמו שהנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי ינאם בפני חברי הכנסת באמצעות הזום כבר בימים הקרובים. השיחה התקיימה לבקשתו של השגריר, שהבטיח כי יעביר את המסר לזלנסקי. השניים סיכמו שבקרוב ייקבע מועד לנאום וידאו רשמי מרחוק לכלל חברי הכנסת.
מטעם יו"ר הכנסת נמסר כי במהלך השיחה בין השניים אמר לוי לשגריר האוקראיני כי "יהיה זה לכבודה של הכנסת לארח את הנשיא זלנסקי לנאום בפני כלל חברי הכנסת". בסיום שיחתם סיכמו לוי והשגריר להיות בקשר רציף ופתוח, ויו"ר הכנסת הביע סולידריות עם העם האוקראיני בשעתו הקשה.

5 צפייה בגלריה
מפגש דמיטרי קולבה שר חוץ אוקראינה סרגיי לברוב שר החוץ רוסיה משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
מפגש דמיטרי קולבה שר חוץ אוקראינה סרגיי לברוב שר החוץ רוסיה משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
אין הסכמות. מפגש שרי החוץ של אוקראינה ורוסיה
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
מיקי לוי עם ננסי פלוסי בביקורה בכנסת
מיקי לוי עם ננסי פלוסי בביקורה בכנסת
אחרי בריטניה ואירופה, זלנסקי ינאם גם בפני חברי הפרלמנט הישראלי. מיקי לוי
(צילום: אלכס קולומויסקי )
תחילה, נזכיר, ביקשו האוקראינים שהנאום של זלנסקי יועבר בזום בשעה שחברי הכנסת נמצאים במליאה - אך הוסבר להם שהדבר אינו אפשרי, מאחר שהכנסת יצאה לפגרה והמליאה עצמה בשיפוצים. גורם בכנסת אמר ל-ynet אתמול כי "אנחנו בעד והשבנו בחיוב. הכנסת יוצאת היום לפגרה והמליאה בשיפוצים. בגלל שחששו שלא כל הח"כים יגיעו מעכשיו לעכשיו, כי יש להם תוכניות, הציעו לאוקראינים שזלנסקי ינאם בפני מספר חברי כנסת בזום. בכל מקרה הוא ביקש לנאום מרחוק". זלנסקי, נציין, כבר נאם בפני הפרלמנט הבריטי והפרלמנט האירופי.
בינתיים, המעורבות הישראלית בתיווך בין רוסיה לאוקראינה נמשכת כל הזמן – ורק שלשום עדכן זלנסקי על שיחה רביעית במספר עם ראש הממשלה נפתלי בנט, והודה לו על מאמצי התיווך. "שוחחנו על הדרכים לסיים את המלחמה והאלימות", כתב זלנסקי.
תפקידה של ישראל במו"מ, בתיאום עם מנהיגי המערב ואוקראינה, היה להציג בפני נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שעימו נפגש בנט, רעיונות שעלו במערב ולשמוע את תגובותיו על מה שיכול לעבוד ומה שלא.
5 צפייה בגלריה
תושבים באירפין עוזבים את העיר ההרוסה
תושבים באירפין עוזבים את העיר ההרוסה
אירפין ההרוסיה
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
טנקים הושמדו בברובארי
טנקים הושמדו בברובארי
טנק רוסי שהושמד בברובארי
(צילום: AP)
למעשה, מנהיגי המערב ביקשו מבנט לשמוע מפוטין איך הוא רואה את המצב, ומה יקרה אם לא יושגו הסכמות בתקופה הקרובה, קרי להבין את הפערים במו"מ ולשקף אותם למנהיגי המעצמות. ישראל לא הניחה הצעה משלה, והיא גם לא מתכוונת ללחוץ על זלנסקי אם לקבל את ההצעה של פוטין או לא. בירושלים החליטו שישראל "לא תהיה הצ'מברליין של 1938", אלא זרוע משלימה לשיחות שנערכות בבלארוס.
מדינה אחרת שעוזרת בתיווך בין הצדדים היא טורקיה. עם זאת, ולצד המשא ומתן הרציף בין רוסיה לאוקראינה מתנהל בעיר גומל שבבלארוס, הבוקר התקיימה באנטליה שבמדינה פגישה בין שרי החוץ של אוקראינה ורוסיה, שבה לא הצליחו השניים להגיע להסכמות כלשהן - מלבד נכונות להמשיך במגעים. שר החוץ האוקראיני דמיטרי קולבה אמר כי למרות המצב הקשה בארצו, אוקראינה לא מתכוונת להיכנע - אך מוכנה לפתרונות דיפלומטיים. לדבריו, ההתנגדות האוקראינית הפכה את תוכנית הפלישה הרוסית לשגיאה.
שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, אמר כי השיחה עסקה בנושאים הומניטריים - והוסיף כי "הזכרנו לאוקראינה שרוסיה כבר הציגה את הצעותיה ורוצה תשובה". על כך אמר קולבה כי אוקראינה עדיין מעוניינת להצטרף לנאט"ו, אך מבינה ש"זה לא יקרה בעתיד הנראה לעין". לברוב טען שהמערב כפה על אוקראינה לבחור בינו לבין רוסיה, וחזר על הדרישה שאוקראינה תהיה מדינה ניטראלית. לטענתו, "לא ייתכן שנאט"ו תחליט על הביטחון שלנו. אנחנו רוצים אוקראינה ידידותית ומפורזת, שלא מאיימת על מוסקבה והתרבות הרוסית".