פתרון הביניים של רע"מ ללחץ הגובר לפרוש מהקואליציה? במערכת הפוליטית מעריכים הערב (ראשון) כי מפלגתו של מנסור עבאס תחליט "להקפיא זמנית" את חברותה בקואליציה, בעקבות הזעם של אנשיה ושל פעילי התנועה האיסלאמית על מה שהם רואים כפגיעה במסגד אל-אקצא, שם אירעו הבוקר וביום שישי התפרעויות אלימות שפוזרו על ידי המשטרה.
עבאס עצמו מעדיף לפי ההערכות להישאר בקואליציה, ולמהלך של הקפאת חברות אין באמת משמעות מעשית כעת - כיוון שהכנסת ממילא נמצאת כעת בפגרה, עד החודש הבא. מטרת המהלך המסתמן: לאפשר את הרגעת הרוחות בשטח, ומצד שני לא לפגוע באמת בקואליציה.
4 צפייה בגלריה
בנט, עבאס והמתפרעים בהר הבית הבוקר
בנט, עבאס והמתפרעים בהר הבית הבוקר
בנט, עבאס והמתפרעים בהר הבית הבוקר
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP, )
ההחלטה, כך לפי ההערכות, תתקבל בתום "דיון חירום" שכינסה הערב מועצת השורא של התנועה האיסלאמית הדרומית, כלומר מועצת חכמי הדת שנהנית מהשפעה רבה על פעילות המפלגה הערבית. "לא תהיה החלטה דרמטית או נסיגה בפועל מהקואליציה", מסר גורם שמשתתף בישיבה.
בהודעה שפרסמה מועצת השורא נאמר כי הדיון יעסוק "בהשלכות ובממדים של המשך הפלישות וההתקפות על מסגד אל-אקצא הקדוש ומתפלליו". עוד נאמר כי "אתמול, בעקבות תקיפת מתפללי אל-אקצא, פרסמה התנועה האיסלאמית הודעה המאשרת כי הפלישה במסגד אל-אקצא הקדוש ותקיפת המתפללים שם היא התנהגות בברברית ופשע מתועב נגד קודש הקודשים לכל המוסלמים בעולם, וזה עלול להכניס את האזור למעגל אלימות שכוחות הכיבוש נושאים באחריותו ובהשלכותיו".
בהודעה נמסר עוד כי "התנועה האיסלאמית שבה וקראה לממשלת ישראל לרסן את הקבוצות הקיצוניות היהודיות שמנסות להצית את האזור למטרות פוליטיות ודתיות, ולהפסיק את התקפות המתפללים. התנועה אישרה כי מועצת השורא והלשכה המדינית של התנועה נמצאים בקשר מתמיד כדי לעמוד בקצב ההתפתחויות במסגד אל-אקצא הקדוש ולקבל החלטות וצעדים מתאימים להגנה".
4 צפייה בגלריה
עימותים בירושלים
עימותים בירושלים
כוחות הביטחון במהלך העימותים הבוקר בירושלים
(צילום: AP)
מוקדם יותר היום קרא ‏המופתי של רע"מ והתנועה האיסלאמית הדרומית, השייח מוחמד סלאמה חסן, לפרישה של רע"מ מהקואליציה "למען אל-אקצא". לדבריו, "הקואליציה תוקפת את קודש הקודשים שלנו בפלסטין. אלוהים לא נענה לממשלה שתוקפת, דרך המשטרה, ילדים, נשים, קשישים, צעירים, עיתונאים, שומרים ועובדים". השייח הוסיף גם כי "אם לא נגיד את זה - אין בנו כל טוב. ובכם אין כל טוב אם לא תשמעו לנו".
הודעתו של המופתי הוסיפה ללחצים על עבאס, שניסה בימים האחרונים להרגיע את הרוחות על רקע איומו של חבר הכנסת מאזן גנאים לפרוש מהקואליציה. המהומות והעימותים בהר הבית, לצד המספר הגבוה של עצורים ביום שישי האחרון - 476 - דוחקים את רע"מ לפינה שממנה היא ניסתה עד כה להימנע. בפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית סיפרו כי "בימים האחרונים יש מחלוקות בין חברי רע"מ. רבים דרשו מהם לנטוש את הממשלה בעקבות העימותים באל-אקצא. צפויות התפתחויות בעניין".
כשברקע הלחץ הזה על רע"מ לפרוש, ומנגד גם ביקורת מימין על אוזלת יד לכאורה מצד הממשלה בפעילות נגד המתפרעים בהר הבית, ראש הממשלה נפתלי בנט מסר אחר הצהריים כי הדרג המדיני מעניק "יד חופשית" לכוחות הביטחון, אך במקביל הצהיר כי הממשלה פועלת להרגעת השטח. בנט, כך מסרה לשכתו, הדגיש בדיון הערכת המצב שקיים עם בכירים בממשלה כי "יש להמשיך ולעשות כל מאמץ על מנת לאפשר לבני כל הדתות לחגוג ולציין את מועדיהם הדתיים בירושלים".
פורסם לראשונה: 17:02, 17.04.22