ראש הממשלה נפתלי בנט מסר אחר הצהריים (ראשון), לאחר הערכת מצב ביטחונית שקיים בעקבות העימותים האלימים הבוקר בהר הבית ובעיר העתיקה בירושלים, כי הדרג המדיני מעניק "יד חופשית" לכוחות הביטחון, אך במקביל הצהיר כי הממשלה פועלת להרגעת השטח. בנט, כך מסרה לשכתו, הדגיש בדיון הערכת המצב כי "יש להמשיך ולעשות כל מאמץ על מנת לאפשר לבני כל הדתות לחגוג ולציין את מועדיהם הדתיים בירושלים".
8 צפייה בגלריה
עימותים בירושלים
עימותים בירושלים
בנט וכוחות הביטחון בירושלים
(צילום: AP, AFP)
הוא הדגיש עוד כי "יש להמשיך ולטפל בפורעים שמפרים את הסדר הציבורי ומנסים לפגוע בשגרת החג, וכן הנחה לתגבר את אבטחת האוטובוסים לכותל ולעיר העתיקה". ההנחיה לתגבור האבטחה לאוטובוסים מגיעה כמובן לאחר שבמסגרת העימותים נרגמו באבנים שלושה אוטובוסים בדרכם לרחבת הכותל, ושבעה בני אדם, בהם נערה, נפצעו באורח קל.
בנט, נמסר עוד, "הנחה להמשיך את הטיפול בגורמים מסיתים שמפיצים חדשות כזב (פייק ניוז) וסרטונים ערוכים על אלימות כנגד מתפללים מוסלמים במטרה להלהיט את השטח ולפגוע בשגרת הרמדאן".

8 צפייה בגלריה
עימותים בירושלים
עימותים בירושלים
עימותים בירושלים
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
תיעוד: פלסטינים מכים מתפללים בדרכם לכותל המערבי
תיעוד: פלסטינים מכים מתפללים בדרכם לכותל המערבי
תיעוד: פלסטינים מכים מתפללים בדרכם לכותל המערבי
בדיון אמר ראש הממשלה: "משימת העל היא מתן ביטחון לאזרחי ישראל בכל רחבי הארץ. כוחות הביטחון ממשיכים לקבל מהדרג המדיני יד חופשית לכל פעולה שתעניק ביטחון לאזרחי ישראל. אנחנו פועלים להרגעת השטח מחד, ומאידך פועלים באופן נחרץ נגד גורמים אלימים. כוחות הביטחון ערוכים לכל תרחיש".
גורמי הביטחון הציגו בהערכת המצב את עיקרי תמונת המצב המודיעינית והפעילות המבצעית במוקדים השונים. בדיון השתתפו שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ יאיר לפיד, השר לביטחון פנים עמר בר-לב, הרמטכ"ל אביב כוכבי, מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, ראש השב"כ רונן בר, נציבת השב"ס קטי פרי, ראש המל"ל, מזכיר הממשלה, המזכיר הצבאי ובכירים נוספים.


8 צפייה בגלריה
הר הבית
הר הבית
הר הבית
(צילום: AFP)
ההצהרה של בנט בנוגע למתן יד חופשית לכוחות הביטחון, ומאידך ניסיון להרגעת השטח, מגיעה כשברקע ביקורת הן מהצד הימני במפה הפוליטית על אוזלת יד לכאורה מצד הפורעים, והן מצד רע"מ שבה תלויה הקואליציה שלו. ח"כ מאזן גנאים מרע"מ כבר איים לפרוש מהקואליציה אם שוטרים יפרצו למסגד אל-אקצא כמו בהתפרעויות ביום שישי האחרון, והיום גם המופתי של התנועה האיסלאמית הדרומית ושל המפלגה שבראשה עומד מנסור עבאס קרא לה לפרוש מהקואליציה.
במקביל, במשרד החוץ תקפו אחר הצהריים את משרד החוץ של הרשות הפלסטינית, וטענו כי במקום לפעול להרגעת הרוחות, הוא "מצטרף לגורמים קיצוניים בהפצת פייק ניוז, במטרה להביא להסלמה ולאלימות". עוד נמסר כי "ישראל שומרת על חופש הדת והפולחן בירושלים, במקומות הקדושים לשלוש הדתות החוגגות בתקופה זאת את חגיהן. כל ניסיון להציג תמונה אחרת שקרית הינו בגדר רוח גבית לארגוני הטרור הפלסטינים ולפושעים. אותם גורמים מבזים בהתנהגותם גם את רוח האסלאם עצמו".
הודעת משרד החוץ מגיעה אחרי שבמהלך סוף השבוע גינו את ישראל שורה של מדינות בעולם הערבי בעקבות פעילות המשטרה לפיזור המתפרעים בהר הבית ביום שישי. בין המדינות שגינו אותה גם כאלו שבחודשים האחרונים רק הידקו את יחסיהן החדשים - איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו.

במהלך שרשרת ההתפרעויות והעימותים הבוקר נרגמו שלושה אוטובוסים של חברת אגד באבנים ליד שער האריות בירושלים. שבעה נוסעים, בהם נערה בת 13, נפצעו באורח קל.
בתקרית אלימה אחרת, ארבעה מתפללים יהודים עטופים בטליתות הותקפו בבעיטות ובאגרופים בעת שהיו בדרכם לכותל המערבי ברחוב הגיא בעיר העתיקה בירושלים.
תקיפת המתפללים ויידוי האבנים לעבר האוטובוסים התרחשו במקביל לעימותים בין מתפרעים למשטרה במתחם הר הבית, על רקע עליית מתפללים יהודים למתחם. בסך הכול עצרה המשטרה היום 18 חשודים, בהם לפחות ארבעה שיידו אבנים לעבר האוטובוסים ושניים שתקפו מתפללים יהודים בעיר העתיקה.
בשלב מסוים השתלטו מתפרעים על הרמקולים של המואזין באל-אקצא וקראו למתפללים להגיע ולהתעמת עם השוטרים: "הם השתלטו על המסגד, אל-אקצא בסכנה". מתפרעים המשיכו לשלהב את ההמון כשקראו ברמקולים, בין היתר, ל"פיגועים ודקירות" למען אל-אקצא - וקרא גם להתערבות של ראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף.