ראש הממשלה בנימין נתניהו וחברי קבינט המלחמה נפגשים הערב (שני) בקריה בתל אביב עם נציגים רבים ממשפחות החטופים שמוחזקים ברצועת עזה זה 45 ימים. הפגישה נפתחה באיחור של שעה, מאחר שחלק מהמשפחות נותרו תחילה בחוץ כי לא נמצא מקום לכולן - מה שהוביל להתפתחות הפגנה במקום.
חלק מנציגי משפחות החטופים שנכחו בפגישה יצאו מהקבינט באמצע והסבירו: "המסר שזו לא המטרה הראשית. לא מספיק רואים אותנו". הם קראו לעם ישראל לצאת לרחובות: "הכוחות שלנו אוזלים". אודי גורן, דוד של טל חיימי, הסביר: "התחושה היא שלא מספיק רואים אותנו כאנשים, כבני אדם. לא יעדים ואסטרטגיות מדובר פה על אנשים, על קהילות". יצחק דנינו, אח של אורי יצא גם הוא באמצע הפגישה, אבל בתחושה שונה: "נכון לכרגע קבינט המלחמה צריך להתעסק יותר באיך להשיב את כולם ולא להתעסק בלעטוף את המשפחות. לא נאמר לנו שום דבר חדש, אבל יצאתי אופטימי".
הכותרת
למה ישראל לא מנתקת את האינטרנט בעזה?
21:11
גורן, דודו של טל חיימי, הוסיף לאחר שיצא מהפגישה כי "לפני שלושה ימים היינו בפגישה עם גנץ ואייזנקוט שאמרו בצורה מאוד ברורה שמטרת המלחמה מבחינתם זה השבת החטופים לפני כל דבר אחר, ורציתי לשמוע אם שאר חברי הקבינט אומרים אותו דבר אבל הם לא. נאמר לנו בצורה ברורה ששתי המטרות של מיטוט חמאס והחזרת החטופים הולכות ביחד - זו אכזבה מטורפת מבחינתי". לדבריו, "עלו שם סיפורים קשים על חולים, ועל אנשים שיודעים בוודאות שנכנסו פצועים, חלקם באורח אנוש. אין לדעת באיזה מצב יצאו משם הילדים, אם בכלל יצאו".
זוהר אביגדורי, ששבעה מבני משפחתו נחטפו לרצועת עזה, הוסיף כי "הם לא מוכנים לתעדף את המשפחות שלנו על פני יעדים צבאיים. אני לא מבין איך להחזיר אזרחים שנחטפו זה לא הדבר הכי חשוב כרגע. שעון החול הולך ואוזל". לדבריו, "מדינת ישראל חייבת להחזיר קודם כל את מי שחטוף, ואחר כך לטפל בכל החמאס ובכל היעדים. לפי מה שאנחנו שומעים פה זה לא המצב. לא יודע איזה תמונת ניצחון מצפים לקבל פה, משהו דמיוני, אבל תמונת ניצחון עם חטופים מתים זה באמת לא דבר שמדינת ישראל תשתקם ממנו".
שמעון אטיאס, דוד של עמית בוסקילה, יצא גם הוא לפני שהסתיימה הפגישה: "יצאתי מיואש ומאוכזב, לא שמענו משהו חדש ולא קיבלנו תשובות מספקות. התשובות אותן תשובות ששמענו בפגישות קודמות ובתקשורת. דרשנו את חזרתם של כל החטופים, וציפינו לשמוע שמתקדמים לקראת עסקה משמעותית".

4 צפייה בגלריה
מחחאת משפחות החטופים בתל אביב
מחחאת משפחות החטופים בתל אביב
משפחות החטופים מחוץ לקריה. הטענה: אין מקום
(צילום: דנה קופל)
נתניהו הבטיח שייפגש עם כל המשפחות, ומטה החטופים התבקש לקראת הפגישה להעביר שמות של החטופים שאינם חיילים, מאחר שצה"ל נמצא בקשר עם משפחות החיילים. לקראת הפגישה העבירו במטה החטופים שמות של 107 בני אדם, אך בקריה התריעו שיש מקום ל-90 בני אדם בלבד. כך, נותרו משפחות לא מעטות בחוץ. כמעט שעה אחרי שהייתה אמורה להתחיל הפגישה, ואחרי שעמדו בגשם והתחננו להיכנס - אושרה הכניסה למשפחות שחיכו בחוץ.
"מסרנו תעודות זהות והודיעו לנו בצורה ברורה שאנחנו לא רשומים ברשימות. אני המום. זה הגיוני? זה נראה הגיוני?", תהה לפני שנכנסו המשפחות אבירם שאול, אחיו של החייל אורון שאול, שגופתו נמצאת בידי חמאס מאז מבצע צוק איתן. "אנשים באים, צועקים מדם ליבם, באים לפגוש את האנשים שמקבלים החלטה עבור המשפחות שלהם ובכניסה לקריה אומרים להם שהם לא נכנסים. הטענה היא שאין מקום ואודיטוריום שיכול להכיל 107 אנשים. אנחנו עוברים סיוט מתמשך כמעט עשור, וזה לגמרי לא מוסיף".
שאול הוסיף כי החליט להגיע ולא לדבר. "מספיק שאני רק אבוא והוא יראה את הפרצוף שלי. אני את מה שהיה לי להגיד לו אמרתי במשך כמעט 10 שנים. אם היו לי מספיק דמעות הייתי בוכה פה". גם משפחתו של הדר גולדין שגופתו נמצאת בידי חמאס מאז 2014 נותרה בחוץ עד שהוכנסו כל המשפחות.
הכותרת
למה ישראל לא מנתקת את האינטרנט בעזה?
21:11
4 צפייה בגלריה
הצהרה של משפחות החטופים בתל אביב
הצהרה של משפחות החטופים בתל אביב
(צילום: דנה קופל)
4 צפייה בגלריה
הצהרה של משפחות החטופים בתל אביב
הצהרה של משפחות החטופים בתל אביב
(צילום: דנה קופל)
דני אלגרט, אחיו של איציק אלגרט שנחטף לעזה שנותר גם הוא בחוץ, אמר: "כל עוד אנחנו מחוץ לפגישה - אין טעם. הוא לא שומע את כולם. הוא מדבר עם קבוצת אנשים שאין לה שום דעה לייצג את כולם. אני מזמן לא מבין את ראש הממשלה הזה".
"אנחנו מבקשים את כל החטופים בחזרה הביתה. לא ייתכן שלא יהיו לנו תשובות והתחייבות, ואני אשמח לקבל אותה בכתב. זה מאוד קשה ומביך שאני צריך לעמוד פה ככה בשביל לקבל תשובות", אמר שי ונקרט, אביו של החטוף עומר ונקרט (22) לפני הפגישה.
מירב לשם גונן, אמה של רומי גונן (23), הודיעה כי לא תיכנס לפגישה אם לא ייכנסו כל המשפחות. "יש לנו שאלות מאוד קונקרטיות שאנחנו מצפים לקבל עליהן תשובות. לא נסיר מאף אחד מהקבינט את האחריות להשיב את כל החטופים הביתה - כולם כולל כולם. זו הסיבה שהגענו לכאן - לקבל תשובות", היא אמרה לפני הפגישה.
4 צפייה בגלריה
מחחאת משפחות החטופים בתל אביב
מחחאת משפחות החטופים בתל אביב
(צילום: דנה קופל)
במקביל למפגש המשפחות עם קבינט המלחמה, ברחוב קפלן מול הקריה התכנסו כאמור עשרות משפחות חטופים יחד עם אזרחים להפגנה בדרישה לשחרור החטופים. חלק מהמשפחות גם מחו על כך שלא כל המשפחות נכנסו לפגישה - כפי שהובטח תחילה. "איזה ביזיון", קראו המפגינים. "איך זה שמשפחות חטופים ציפו לפגישה איתכם ואתם משאירים אותם בחוץ? בוזינו והושפלנו. בפעם הבאה נתאם מראש את כמות החטופים וכמות מקומות באולם שלכם", אמר זוהר אביגדורי, שבני משפחתו נחטפו לעזה. "אם צריך לבחור צאו החוצה ותגידו למי מהמשפחות אסור להיכנס. תנו לנו תשובות".
הפגישה מתקיימת על רקע הדיווחים לפיהם הולכת ומתקרבת עסקה לשחרור חטופים. יחד עם זאת, בניגוד לדרישת המשפחות, המתווה המדווח לא כולל שחרור של כל החטופים - אלא של כמה עשרות. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשאל הערב אם עסקת חטופים קרובה - והשיב: "כן, אני מאמין שכן". הג'יהאד האיסלאמי, מצידו, הודיע כי מזכ"ל התנועה זיאד נחאלה ומנהיג חמאס איסמעיל הנייה דנו בשיחת טלפון בכל הקשור לעסקת החטופים.
נציגי המשפחות כבר פגשו חלק משרי קבינט המלחמה ביום שבת האחרון, אחרי הצעדה מתל אביב לכיוון משרד ראש הממשלה בירושלים. הם היו אמורים לפגוש גם את שר הביטחון יואב גלנט, אך חלק מהמשפחות הביעו מורת רוח מכך שיתר חברי קבינט המלחמה - ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר רון דרמר - לא נענו לבקשתן להיפגש, ולכן הבהיר נתניהו כי הקבינט המצומצם כולו ייפגש עם המשפחות היום, והפגישה עם גלנט בוטלה. גנץ ואיזנקוט הבהירו לנציגי המשפחות כי הם רואים בהחזרת החטופים עדיפות עליונה - עוד לפני מיטוט חמאס. גנץ אמר: "מיטוט חמאס ייקח זמן, לחטופים אין זמן".
השתתפו בהכנת הכתבה: עינב חלבי, איתמר אייכנר
פורסם לראשונה: 20:12, 20.11.23