כיפופי ידיים בממשלה על רקע איומי ההשבתה ב-1 בספטמבר: ראש הממשלה יאיר לפיד הגן היום (שני) על המורים הוותיקים במערכת החינוך, שעניין העלאת שכרם מהווה את סלע המחלוקת העיקרי במשא ומתן התקוע בין הסתדרות המורים ומשרד האוצר. "החברה הישראלית צריכה לשאת אותם על כפיים", אמר ראש הממשלה לפיד בדברי ביקורת על משרד האוצר. במקביל הסתיימה פגישה של נציגי האוצר עם נציגי הסתדרות המורים ומשרד החינוך ללא התקדמות.
"אני לא אוהב את הדרך שבה מדברים על המורים הוותיקים במשא ומתן הזה", אמר ראש הממשלה במפגש בלשכתו בקריה בתל אביב עם יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית רן שי. "המורים הוותיקים הם אנשים שחינכו פה דורות של תלמידים, שהפקדנו בידיהם את הילדים שלנו. הם לא נטל על המערכת הם עמוד התווך, הם אנשים שהקדישו את חייהם לחינוך. אין דבר יפה מזה".
שר האוצר אביגדור ליברמן מיהר להגיב לראש הממשלה מבלי להזכיר את שמו: "לכל מי שלא בקיא בפרטים - ראשית, לפי ההצעה שהונחה, כלל המורים, הן הצעירים והן הוותיקים ייהנו מתוספות שכר. שנית, אנו שמים במרכז מצוינות, ולכן כל מורה בעל ותק של שנה או ותק של 20 שנה, שישקיע ויצטיין בעבודתו, יזכה לתגמול משמעותי נוסף בשכרו. לילדים ולנכדים של כולנו מגיע חינוך איכותי".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה לפיד ושר האוצר ליברמן
(צילום: מארק ישראל סלם)
דבריו של לפיד מהווים למעשה ביקורת נגד גישת משרד האוצר שמסרבת לתגמל את המורים הוותיקים. הדברים לא כוונו ישירות לשר הממונה ליברמן, אבל בהחלט נגד הנעשה במשרדו. לפיד מעוניין לסיים את המשבר כמה שיותר מהר, אך מבין שדרכם של משאים ומתנים ארוכה ושהם מגיעים לפתרון בדרך כלל ברגע האחרון.
לפיד סבור שאפשר למצוא מענה גם למורים הוותיקים באותה מסגרת של מענקים בסך כולל של ארבעה מיליארד שקלים. הוא משוכנע שצריך לתגמל גם אותם, ולמנוע אפליה שלא מקובלת עליו. בסביבת ראש הממשלה אמרו כי הצהרתו היום היא עוד צעד בהתערבות של לפיד בסוגיה. מנכ"לית משרדו נעמה שולץ מעורבת מאחורי הקלעים בנעשה ומניחה כל הזמן הצעות על השולחן.
לא מן הנמנע שלפיד בעצמו יניח הצעת פשרה משלו, אולם נכון לעכשיו חשוב לו שנציגי המדינה ידברו בקול אחד, כלומר שמשרד החינוך ומשרד האוצר יהיו באותו צד ולא יתקוטטו ביניהם. בשיחות סגורות אמר ראש הממשלה כי לכל אחד במשא ומתן יש לקוח אחר: המורים רוצים שכר טוב יותר, האוצר רוצה לשלם פחות וההורים רוצים פתרון לילדים. מבחינתו, כך אומרים בסביבתו, הלקוח הכי חשוב הוא התלמיד שרוצה חינוך טוב ומורים טובים.
שר הביטחון בני גנץ דורש מלפיד לכנס מחר את הממשלה לדיון בנושא. "המשא ומתן מתנהל זה חודשים, וטרם הושגו הסכמות", כתב גנץ לראש הממשלה. "ממשלת ישראל על כל חבריה מחויבת להעמיד את חינוך הילדים בראש סדר העדיפויות. אחריותנו כחברי הממשלה לדאוג לפתיחת שנת הלימודים תוך הבטחת מערכת חינוך איכותית ומקצועית. לפיכך, אני פונה אליך לכנס ישיבת ממשלה כבר מחר. חינוך ילדינו - חשוב כביטחון אזרחינו".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד נפגש היום עם יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית רן שי
ראש הממשלה יאיר לפיד נפגש היום עם יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית רן שי
רה"מ לפיד בפגישתו עם יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית רן שי
4 צפייה בגלריה
יפה בן דויד ב כנס החינוך השנתי של המרכז לשלטון מקומי
יפה בן דויד ב כנס החינוך השנתי של המרכז לשלטון מקומי
מזכ"לית הסתדרות המורים בן דויד. חילופי האשמות עם האוצר
(צילום: יריב כץ )
לאחר שפגישה נוספת בין האוצר להסתדרות המורים הסתיימה כאמור ללא התקדמות, האשימו במשרדו של השר ליברמן: "הסתדרות המורים מורחת את הזמן". מנגד, גורמים בהסתדרות המורים אמרו: "אנחנו במשא ומתן מינואר והם נתנו הצעה מפורטת ראשונה ביום רביעי שעבר במסיבת עיתונאים. אנחנו דורשים תוספת שכר והם רוצים להטיל גזרות על המורים".
חרף הקיפאון וההאשמות ההדדיות, המשא ומתן יתחדש מחר אולם ללא מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד והממונה על השכר באוצר קובי בר נתן. הסתדרות המורים הנחתה היום את המנהלים ואת עובדי ההוראה בחינוך המיוחד כי אין לקיים יום היערכות ומפגשים עם הורים לקראת שנת הלימודים החדשה.
אחרי נתק של כמה ימים, המשא ומתן בין הצדדים התחדש אתמול כשראש הממשלה לפיד הגביר את מעורבותו בניסיון לגשר בין הצדדים, על-רקע התנגדותו של שר האוצר ליברמן שטוען כי רק הממונה על השכר במשרדו צריך לנהל את השיחות.
לפיד ניהל אתמול שורת פגישות שמטרתן לנסות לגשר על הפערים. הוא נפגש עם השר ליברמן, עם שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ועם יו"ר הנהגת ההורים הארצית מירום שיף. ליברמן מצידו טוען כי הוא מעדיף להשאיר את המשא ותן לדרגים המקצועיים כדי להימנע משיקולים זרים חודשיים לפני הבחירות.

ליברמן והממונה על השכר במשרדו בר נתן הציגו ביום רביעי שעבר את ההצעה הנוכחית להסכם עם הסתדרות המורים. לפי ההצעה, מורה צעיר יקבל החל מהמשכורת הראשונה כ-9,000 שקלים מינימום. מחנכי כיתה ומורים המבצעים פעילות נוספת יקבלו 1,100 שקלים נוספים, ומנהלת גן תקבל תוספת של 1,500 שקל.
כמו כן, האוצר הציע גם מענק התמדה, ומי שעובד שלוש שנים ברציפות יקבל 24 אלף שקל. שכר התחלתי של מנהל בית ספר יהיה 20 אלף שקל, ומנהלים שירצו לקחת תפקידים נוספים יקבלו גמול גם עליהם בסך 2,000 שקלים נוספים. מורה ותיק יקבל תוספת של 800 שקלים. בהסתדרות המורים מתנגדים ל"פילוג" בין מורים ותיקים לצעירים. מזכ"לית הסתדרות המורים בן דויד אמרה בהתייחסה לנושא: "יהיה כאן כאוס ובלגן גדול".
4 צפייה בגלריה
רן ארז
רן ארז
יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז. גם מאיים להשבית
(צילום: הדר יואביאן)
גם בזירה אחרת במערכת החינוך לא שקט. יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז איים היום כי אם האוצר לא יגיע עמו להסכמות בימים הקרובים, שנת הלימודים לא תיפתח כסדרה בתיכונים. "הגענו לדקה ה-90 ואם לא ייחתמו הסכמות בימים הקרובים, לא נפתח את שנת הלימודים", כתב ארז לחברי ארגון המורים.
הוא הוסיף: "אנו אומרים זאת כעת, לא רק לכם, אלא גם לאוצר, לשלטון המקומי ולמשרד החינוך, כדי שאיש לא יגיד שאנו הם המושכים את המשא ומתן עד 31 באוגוסט. אין לנו כל עניין למתוח את ציבור המורים וההורים, ואנו אומרים לכולם, שהכדור נמצא בידי משרד האוצר כבר יותר משלושה שבועות. האחריות כולה אך ורק עליו".
ארז ציין כי בפברואר השנה פג תוקף ההסכם הקיבוצי: "במהלך החודשים האחרונים ניהלנו משא ומתן עם כל הגורמים בשקט ובאחריות. מתברר כעת, כעבור חודשים של משא ומתן, שמשרד האוצר מעכב חתימה על הסכמות ומציב כל פעם תנאים חדשים".
"אין טעם להמשיך ולנהל משא ומתן כזה כאשר כל ההסכמות אליהן מגיעים אינן מגיעות לידי חתימה על הסכם קיבוצי ומימוש בגין דרישות חדשות שמעלה משרד האוצר בכל פעם", הוסיף יו"ר ארגון המורים, שטען גם לפגיעה בתנאי העבודה של המורים על רקע רפורמת בחינות הבגרות והמעבר לחמישה ימי לימודים.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה לאיומי ארגון המורים העל-יסודיים: "לפתחו של ארגון המורים הונחו בשבועות האחרונים מספר טיוטות להסכמות בעניינים הללו. הארגון סירב עד כה לחתום על ההצעות הקיימות והצדדים סיכמו לדון בימים הקרובים על מנת לגשר על הפערים".