5 צפייה בגלריה
יפה בן דויד ב כנס החינוך השנתי של המרכז לשלטון מקומי
יפה בן דויד ב כנס החינוך השנתי של המרכז לשלטון מקומי
נציגי הצדדים ייפגשו שוב מחר
(צילום: יריב כץ, עיריית חולון , אלכס קולומויסקי)
המשא ומתן בקיפאון, המחלוקות עומדות בעינן וברשויות נערכים ל-1 בספטמבר - שכבר מעבר לפינה: המשא ומתן בין הסתדרות המורים למשרד האוצר התחדש אתמול (ראשון), וראש הממשלה יאיר לפיד הגביר את מעורבותו בניסיון לגשר בין הצדדים, אך עד עתה לא נרשמה התקדמות. נציגי הצדדים צפויים להיפגש שוב היום, אך ברשויות המקומיות ברחבי הארץ איום השביתה כבר נותן את אותותיו, וימי ההיערכות לשנה הבאה והמפגשים המקדימים בין המורים לתלמידים נראים כקורבנות הראשונים.
בבית הספר בהוד השרון שבו מלמדת עדי רפאילוביץ כמחנכת ומורה מקצועית, המנהלת הודיעה שאין אישור לקיים יום היערכות לשנה הבאה. "17 שנים שאני מלמדת במערכת החינוך הממלכתית, הילדים שלי לומדים במערכת חרדית ובמוסדות הלימוד שלהם אין שביתות. מצד אחד, אני מבינה את הילדים וההורים שרוצים יציבות. חוסר הוודאות הזה - אם תפתח שנת הלימודים או לא - מתסכל, אבל אנחנו לא יכולים לחכות עוד עד ששכרנו ישתפר".
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד בפגישה עם שר האוצר אביגדור ליברמן
ראש הממשלה יאיר לפיד בפגישה עם שר האוצר אביגדור ליברמן
מנסה לגשר. לפיד נפגש עם ליברמן, ושוחח עם שאשא ביטון
(צילום: משרד רה"מ)
5 צפייה בגלריה
עדי רפאלוביץ
עדי רפאלוביץ
עדי רפאילוביץ
עדי מספרת כי הצביעה עבור בן דויד בבחירות להסתדרות המורים, ולכן מצדיקה את המאבק גם אם הוא במחיר של עיכוב פתיחת שנת הלימודים: "בתחילת הקורונה תם הסכם השכר בין המורים למדינה. אמרו לנו לחכות עד שתסתיים הקורונה ונתחיל במשא ומתן, אז סיימנו לחכות. זה הזמן וזה לטובת הילדים, כי מורה מרוצה ומתוגמלת היא מורה שמחה, שתיתן מעצמה יותר. תגמול מורים הוא הפתרון היחיד - למה אני צריכה להרוויח 7,500 שקלים עם ותק של 17 שנה?".
עוד אמרה כי "גם אנחנו מתוסכלים מהאפשרות של שביתה. ביטלו לנו ימי היערכות, הכיתות לא מוכנות וגם לא הסילבוס ותוכנית העבודה. על כל אלה היינו אמורים לעבוד בימי ההיערכות שבוטלו בגלל התעקשות משרד האוצר, אבל אין דרך אחרת".
נציגי משרד האוצר וההסתדרות עדכנו את לפיד בשיחות שהתקיימו ובפערים העיקריים שנותרו - העומדים על כמיליארד שקל - ובסביבתו של לפיד התרשמו כי נדרש זמן נוסף על מנת לגשר עליהם. ראש הממשלה נפגש תחילה עם שר האוצר אביגדור ליברמן, שאמר כי "מי שינהל את המשא ומתן על הסכם השכר הוא אך ורק הממונה על השכר במשרד האוצר", והשניים דנו "בסוגיות העומדות על הפרק - ובדרכים שיאפשרו לפתוח את שנת הלימודים הקרובה כסדרה ובמועדה", לדברי לפיד.
לאחר מכן שוחח לפיד עם שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, שאמרה בריאיון לאולפן ynet ברביעי האחרון כי במסגרת המשא ומתן על שכרם, המורים הסכימו לוותר על חופש באסרו חג. בהמשך היום ידבר לפיד גם עם יו"ר הנהגת ההורים הארצית מירום שיף, שתומך בהוצאת צווי מניעה לשביתה, אם וכאשר. שלשום דווח כי לפיד נתן לצדדים דד-ליין להסכמות, שיחול בחצות, אך כאמור - נראה שהם יצטרכו זמן נוסף לשם כך.
5 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון בכנס החינוך השנתי של המרכז לשילטון מקומי
יפעת שאשא ביטון בכנס החינוך השנתי של המרכז לשילטון מקומי
טענה כי המורים הסכימו לוותר על חופש באסרו חג. שאשא ביטון
(צילום: מוטי קמחי)
ביום רביעי האחרון הציגו ליברמן והממונה על השכר במשרד האוצר, קובי בר נתן, את הצעת משרד האוצר להסכם השכר עם הסתדרות המורים. לפי ההצעה, מורה צעיר יקבל החל מהמשכורת הראשונה כ-9,000 שקלים מינימום. מחנכי כיתה ומורים המבצעים פעילות נוספת יקבלו 1,100 שקלים נוספים, ומנהלת גן תקבל תוספת של 1,500 שקל.
כמו כן, האוצר הציע גם מענק התמדה, ומי שעובד שלוש שנים ברציפות יקבל 24 אלף שקל. שכר התחלתי של מנהל בית ספר יהיה 20 אלף שקל, ומנהלים שירצו לקחת תפקידים נוספים יקבלו גמול גם עליהם בסך 2,000 שקלים נוספים. מורה ותיק יקבל תוספת של 800 שקלים.
עם זאת, בהסתדרות המורים מתנגדים ל"פילוג", כלשונה של בן דויד, בין מורים ותיקים לצעירים. "יהיה כאן כאוס ובלגן גדול", הזהירה בשבוע שעבר.

דרום הארץ

המועצה האיזורית רמת נגב: ראש המועצה ערן דורון אמר כי "אני לא מאמין שאפשר לייצר תוכנית חלופית אמיתית. בסוף אין תחליף למורים וגננות. במידה ותהיה שביתה, ייתכן שדרך החינוך הבלתי פורמלי והמתנ"ס נעשה פעילות העשרה לילדים. הודעתי שניתן יהיה לאפשר להם טיולים, להכיר את הסביבה. אם כבר, שיטיילו. לגבי הספורטאים - אנחנו בודקים האם נוכל לעשות פעילות קבוצתית. הכול כדי שהילדים לא יישבו בבית וההורים יוכלו לצאת לעבודה".
ערד: לא תהיה פעילות חלופית ב-1 בספטמבר. ראש העיר ניסן בן חמו אמר כי "מדובר במצב מורכב. כבר חווינו את זה בהשבתת גני הילדים - הרשויות אמרו שיביאו סייעות, אך הייתה הנחייה של ההסתדרות לסייעות לא להגיע. אין לנו דרך אמיתית להפעיל את מערכת החינוך בלי משרד החינוך".
באר שבע: טרם התקבלה החלטה בנושא. אם שנת הלימודים לא תיפתח, הצוות המקצועי בעירייה יבחן חלופות.
ירוחם: אם השביתה תארך יותר משבוע, ברשות המקומית יציעו פעילות חינם בספריה, בספורטק או במתנ"ס.

צפון הארץ

ברוב הרשויות המקומיות בצפון עוד לא התחילו להיערך לאפשרות של השבתת מערכת החינוך ב-1 בספטמבר.
עכו: אין היערכות לאפשרות של השבתה.
קריית שמונה, נהריה, צפת ומעלות תרשיחא: העיריות יקיימו ישיבת היערכות בימים הקרובים.
קצרין: פתרון לגיל הרך - במידה וניתן יהיה, גני הילדים יופעלו באמצעות הסייעות. "בנוסף צפויה פתיחת הקאנטרי לשימוש התושבים בבוקר, ויתקיימו פעילויות דרך המתנ"ס", אמרו במועצה המקומית.
המועצה האזורית גליל עליון: גני הילדים בקיבוצים יופעלו בכל מקרה. במידת הצורך יינתן פתרון לתלמידי בתי הספר באמצעות מערכות החינוך הבלתי פורמלי ביישובים ובמועצה.

יהודה ושומרון

אפרת: ראש המועצה עודד רביבי ומנכ"ל המועצה הראל טובי החלו בגיבוש תוכניות להפעלת גני הילדים, מסגרות החינוך המיוחד ופעילות לילדים בכיתות א'-ג'. פתיחת גנים רגילים וחינוך מיוחד תיעשה באמצעות סייעות המועצה שעובדות בגנים ובעלות ותק בגן. בנוסף, יפתחו גם כיתות החינוך המיוחד בבתי הספר באמצעות סייעות המועצה שעובדות בבתי הספר. במועצה מתכננים לגייס גם הורים, בני נוער ומתנדבים לטובת הפעלת המסגרות החלופיות ולהקצות את המרחבים הבית-ספריים לשם קיום הפעילות.

אזור המרכז והשרון

העיריות והמועצות בוחנות את האפשרויות העומדות בפניהן, אך בשלב זה אין היערכות ספציפית לאפשרות של השבתה.

אזור השפלה

רמלה: מהעירייה נמסר כי היא "מתמקדת בימים אלה בהכנות מאומצות לפתיחת שנת הלימודים כסדרה, באופן המיטבי. אם וכאשר תהיינה התפתחויות כאלה ואחרות, עיריית רמלה תדון באפשרויות העומדות בפניה, בהתאם לנסיבות, כולל בחינה בחיוב של מציאת חלופות".
פורסם לראשונה: 22:31, 21.08.22