6 צפייה בגלריה
קולומביה גוסטבו פטרו נבחר ל נשיא
קולומביה גוסטבו פטרו נבחר ל נשיא
נשיא קולומביה פטרו. היה חבר בתנועת גרילה, אומר ש"צה"ל וישראל יבקשו יום אחד סליחה"
(צילום: EPA)
שר החוץ של קולומביה אלברו לייבה ביקש הערב (יום ב') משגריר ישראל במדינה גלי דגן להתנצל ולעזוב את ארצו, בעקבות תגובתה של ישראל להצהרותיו של הנשיא הקולומביאני גוסטבו פטרו, שהשווה את ההתקפות של ישראל בעזה למעשי הנאצים. בעקבות דברי פטרו השעתה ישראל את הייצוא הביטחוני המשמעותי שהיא שולחת לקולומביה.
בהמשך כתב שר החוץ לייבה ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר) כי לא דרש מהשגריר לעזוב. "תבינו, לא אמרתי שהשגריר מגורש, אנו רק מצפים שצורת ההתבטאות שלו כלפי הנשיא תהיה מכובדת ולפי הכללים הדיפלומטיים. ככה זה צריך להיות", כתב. "בנוסף, היחסים עם ישראל יימשכו אם היא תרצה אותם. העקרונות של החוקה מלמדים אותנו לכבד את החוק הבינלאומי, דבר שצריך להתבצע בצורה דו-סטרית. אנחנו תמיד נקבל יחסים מכבדים בין מדינות".
הכותרת
העולם תומך בישראל, בינתיים
22:11
6 צפייה בגלריה
קולומביה גוסטבו פטרו נבחר ל נשיא
קולומביה גוסטבו פטרו נבחר ל נשיא
חוגגים את ניצחונו של פטרו בבחירות אשתקד. יחסים קרובים בין מערכות הביטחון של שתי המדינות
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
תקיפות חיל האוויר ברפיח
תקיפות חיל האוויר ברפיח
תקיפה של צה"ל בעזה. "אנחנו לא תומכים ברצח עם"
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
הצעד הדיפלומטי החריף שנקטה בוגוטה בא אחרי שבלילה שעבר כתב הנשיא פטרו ברשת X כי אם ארצו תצטרך להשעות את יחסיה עם ישראל – היא תעשה זאת. "אנחנו לא תומכים ברצח עם", כתב. הוא פרסם את הדברים אחרי שמשרד החוץ הישראלי זימן את שגרירת קולומביה בארץ לשיחת נזיפה, ואחרי שדובר המשרד ליאור חייט מסר כי השיחה התקיימה בעקבות "ההתבטאויות העוינות והאנטישמיות של נשיא קולומביה נגד מדינת ישראל".
לדברי משרד החוץ, "בפגישה הובהר לשגרירה כי התבטאויות הנשיא התקבלו בישראל בתדהמה אל מול התקפת הטרור הברברית של מחבלי החמאס, שרצחו יותר מ-1,300 ישראלים וחטפו יותר מ-150. ישראל מגנה את דבריו של הנשיא אשר מהווים תמיכה במעשי הזוועה של מחבלי החמאס, מלבים את האנטישמית, פוגעים בשליחי מדינת ישראל ומאיימים על שלום הקהילה היהודית בקולומביה".
השעיית הייצוא הביטחוני לקולומביה נחשבת צעד חריף, משום שישראל היא מספקיות הנשק הגדולות ביותר של הצבא הקולומביאני, ובין מערכות הביטחון של שתי המדינות יש קשרים ענפים. למרות הצעד פטרו המשיך בהתקפותיו על ירושלים, ובין השאר האשים את הבכירים הישראלים רפאל איתן ויאיר קליין במעורבות במעשי טבח וברצח עם בקולומביה. קליין, קצין צה"ל בדרך סגן אלוף, הורשע באימון כוחות מיליציה קולומביאניים בשנות ה-80.
6 צפייה בגלריה
קיבוץ בארי
קיבוץ בארי
ההרס שהותירו מחבלי חמאס בקיבוץ בארי אחרי הטבח המפלצתי
(צילום: גדי קבלו)
6 צפייה בגלריה
בתים בכפר עזה
בתים בכפר עזה
החורבן בכפר עזה. בישראל מאשימים את נשיא קולומביה באמירות "עוינות ואנטישמיות"
(צילום: Alexi J. Rosenfeld/Getty Images)
6 צפייה בגלריה
קיבוץ בארי
קיבוץ בארי
ההרס בקיבוץ בארי, השבוע
(צילום: גדי קבלו)
ההצהרות שקוממו את ישראל יותר מכל היו אלה שבהן השווה פטרו את הנעשה ברצועת עזה להשמדת היהודים באושוויץ. "היטלר יובס לטובת האנושות, הדמוקרטיה, השלום והחופש של העולם", כתב בין השאר. "יום אחד צה"ל וממשלת ישראל יבקשו מאיתנו סליחה על מה שעשו אנשיהם בארצנו. אני אחבק אותם, והם יבכו על הרצח באושוויץ ובעזה, וגם על אושוויץ הקולומביאני".
פטרו, איש תנועת גרילה לשעבר, ניצח ביוני 2022 בבחירות לנשיאות קולומביה והפך לאיש השמאל הראשון בתולדות המדינה שעולה לשלטון. בעברו היה חבר בתנועת M-19, נכלא וקיבל חנינה. פטרו עצמו לא היה לוחם, אך תנועתו כן השתמשה באלימות, וב-1985 הייתה מעורבת בחטיפתם של שופטים, אירוע אלים שסביבו נהרגו קרוב ל-100 בני אדם. פטרו טוען כי אחרי שנעצר עונה על-ידי הצבא, ובכוחות הביטחון של קולומביה הביעו חשש מהרפורמות שהוא מתכנן לערוך בשורותיהם.