התקרית החריגה שבה חיזבאללה שיגר שלושה כלי טיס בלתי מאויישים לעבר אסדת הגז החדשה כריש היה מהלך תודעתי שנכשל. זה קרה הודות להיערכות ישראלית מצוינת מול הארגון שהוא האויב הכי מר של צה"ל: בזמן אמת, חיל האוויר וחיל היום ידעו לשלב ידיים ולספק ביצועים מרשימים.
גורמים בכירים בצה"ל לא קושרים את הפעולה הזו לתגובה של חיזבאללה על מה שמיוחס לישראל באיראן או בסוריה בתקופה האחרונה, אלא לסכסוך החדש סביב האסדה, שבחודש ספטמבר תהפוך להיות פעילה. בשיגור הזה ניסה חיזבאללה לאותת שהסירוב של ישראל להתפשר בעניין האסדה מול לבנון לא מקובל עליו, כמו גם הסירוב הישראלי להיענות לדרישות האחרונות בנושא.
3 צפייה בגלריה
אסדת הגז כריש
אסדת הגז כריש
המטרה של חיזבאללה: אסדת הגז כריש
(צילום: אנרגי'אן)
מבחינת חיזבאללה, מטרת שיגור הכטב"מים, שלא היו חמושים, הייתה לאותת לישראל שכדאי לה להיענות לדרישות האלה. המסר של חיזבאללה היה ברור: אנחנו יכולים לשלוח כלים בלתי-חמושים, אבל גם כלים אחרים שיידעו להתפוצץ על האסדה כשתהיה פעילה.
נסראללה איים על אסדת כריש לאחרונה, ומנסה להצטייר כמי שמגן על הגז של לבנון בעיצומו של המשא ומתן, אבל הפעם נכשל. הוא גם דרש מהחברה היוונית שמבצעת את הקידוח בשדה הגז כריש להוציא את האסדה.
צה"ל נערך בקריה לפעולה של חיזבאללה. שלושת הכטב"מים המריאו קצת לפני השעה 15:00, ומולם התייצבו מטוסי קרב של חיל האוויר מסוג 16-F מרמת דוד, וספינת חיל הים אח"י אילת שעליה הוצבה מערכת הגנה מפני טילים מסוג ברק. הכטב"מים לא טסו במבנה וכן טסו בגובה נמוך מאוד ביחס למתווה הטיסה הרגיל שלהם, מה שהיווה אתגר עבור מערכות הגילוי.

ההחלטה בבור הייתה שמטוס הקרב יפיל את הכטב"ם הראשון. הוא עשה זאת באופן מדויק ולאחר מכן נע לאחור. בשלב הזה הופעלה בפעם הראשונה מערכת ברק, שעד כה הייתה רק בשלבי ניסוי. בטבילת האש שלה היא יירטה את שני הכטב"מים בהצלחה. בקרב הזה, שהיה גם מבצעי וגם תודעתי, חיזבאללה הפסיד פעמיים: לא רק שהמבצע שלו לא הצליח, בצה"ל גם נערכו כדי לצלם את היירוט ולהפיץ את הצילומים לכלי התקשורת.
למרות ההצלחה הזו, צריך לזכור שלחיזבאללה יש יכולות הרבה יותר משמעותיות מהיכולת שהופגנה אתמול, שהמטרה שלה בעיקר הייתה להעביר מסר ולא בהכרח לגרום נזק. המילה האחרונה במערכה על המים הכלכליים עוד לא נאמרה, והיא צפויה להימשך. ההגנה על כריש, אסדה שממוקמת מרחק של כ-100 קילומטר מהחוף, מורכבת יותר מההגנה על לוויתן, למשל, שמרוחקת עשרה קילומטרים מחוף דור.
3 צפייה בגלריה
אסדת הגז כריש
אסדת הגז כריש
אסדת הגז כריש
(צילום: אנרגי'אן)
ישראל לא מתכוונת להסלים את המצב מול חיזבאללה, אך כן לעמוד על עמדתה. גורמים בכירים בישראל אמרו כי מאגר כריש אינו נמצא בשטח מחלוקת בין ישראל ללבנון. שר הביטחון בני גנץ תקף אתמול את חיזבאללה וטען כי הוא "מחבל ביכולת של לבנון להגיע להסכם על הגבול הימי, שהוא חיוני לכלכלת לבנון ולאזרחיה, על אף כוונותיה של ישראל להתקדם במשא ומתן לפתרון הסוגיה". לדבריו, "ישראל תמשיך להגן על נכסיה, ורואה לעצמה את החובה והזכות לפעול ולהגיב מול כל ניסיון לפגוע בה".
את ההצלחה המבצעית הזו יש לראות כחלק מהלחימה הכוללת שמנהלת ישראל מול הציר איראן-סוריה-חיזבאללה, ובסך הכל ניתן לומר כי מדובר באחת התקופות הכי מוצלחות של מערכת הביטחון מול אויביה. לפי פרסומים זרים, על אדמת איראן בוצעו חיסולים ופגיעות במפעלי כטב"מים, בסוריה תקיפות של אמל"ח וכעת מגיע סיכול הפעולה הזו מלבנון. זה לא אומר שלא יהיו כישלונות בעתיד או שאנחנו ערוכים כמו שצריך לתרחיש של מלחמה רב-זירתית, אבל זה כן אומר שיש הצלחות מרשימות למוסד, לחיל האוויר, לאגף המודיעין ולחיל הים, ויש לשבח על כך.
3 צפייה בגלריה
נסראללה. מנסה להצטייר כמי שמגן על הגז של לבנון
נסראללה. מנסה להצטייר כמי שמגן על הגז של לבנון
נסראללה. מנסה להצטייר כמי שמגן על הגז של לבנון
(צילום: דובר צה"ל, באדיבות אנרג'יאן)
אתמול, בשעה שש וחצי בבוקר, בוצעה תקיפה נוספת בסוריה ליד נמל טרטוס שיוחסה לחיל האוויר. לפי פרסומים זרים, האיראנים ניסו להעביר מערכות הגנה אוויריות לסוריה כדי לחזק את מערך הנ"מ הסורי מול התקיפות הישראליות. אלה, סביר להניח, הושמדו בתקיפה.
גם האיראנים וגם חיזבאללה ימשיכו במאמצים שלהם להתחמש. הקרב הזה רחוק מסיום, וישראל מנסה להוכיח בו התמדה ועקשנות. איום הכטב"מים רק בראשיתו: האיראנים מחמשים את כלל השלוחות שלהם במרחב בכלים בלתי מאוישים, ולמרות ההצלחות של מערכת הביטחון, ישראל צריכה להמשיך ולהיערך מולם בכלל הזירות, כולל כמובן דרך הים. לשם כך יש צורך במשאבים רבים וגם בתיאום ציפיות מול האזרחים, מתוך הנחה שקו הגנה מול איום כזה עלול להיפרץ.