שנת הלימודים תיפתח בעוד שלושה ימים - וההורים, העיריות ובתי הספר החלו בהכנות אחרונות כדי שכמות גדולה ככל הניתן של ילדים ילמדו פרונטלית בכיתות, גם בערים האדומות שהוחרגו. היום (ראשון) החלו המוסדות בחלוקת ערכות הבדיקות המהירות - אנטיגן - שאותן יבצעו הילדים בטרם הגעתם לבתי הספר. לצד זאת, נמשך המבצע הסרולוגי בערים בהן יותר מ-12% מהילדים פיתחו נוגדנים, וגוברות הקריאות להתחסנות בני הנוער.
בתוך כך, ראש הממשלה נפתלי בנט יקיים מחר דיון היערכות סופי לקראת פתיחת מערכת החינוך בהשתתפות שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ושר הבריאות ניצן הורוביץ. ישתתפו בה גם ממונה הקורונה, מפקד פיקוד העורף, יו"ר מרכז השלטון המקומי וגורמי מקצוע נוספים. בשמונה בערב יתכנס קבינט הקורונה כדי לאשר את הרחבת מתווה התו הירוק כך שיחול גם על עובדי המגזר הציבורי, וכן את המתווה לקיום אירועי סליחות בכותל המערבי.
בבית הספר ברנר בגבעתיים פתחו עמדות לחלוקת ערכות הבדיקה באופן שמי, שאליהן הגיעו ההורים והתלמידים. "אני חושב שזה חיוני", אמר רן עמנואל, אב לתלמידה בכיתה ד'. "חייבים לעשות את זה כדי לשמור על הילדים ולהשאיר את בית הספר פתוח". באשר לבדיקות היום-יומיות שצפויים לעבור התלמידים, אמר כי "זה אמנם מסרבל, אבל אני חושב שצריך לעשות את זה לפחות פעמיים-שלוש בשבוע".
4 צפייה בגלריה
ערכות בדיקה שחולקו בבית ספר
ערכות בדיקה שחולקו בבית ספר
ערכות בדיקה שחולקו בבית ספר
(צילום: אלעד גרשגורן)
4 צפייה בגלריה
חלוקת ערכות בדיקות בבתי ספר ובגני ילדים בנתניה
חלוקת ערכות בדיקות בבתי ספר ובגני ילדים בנתניה
חלוקת ערכות בדיקות בבתי ספר ובגני ילדים בנתניה
(צילום: עיריית נתניה)

חוזרים ללימודים - כתבות נוספות

חני פלבר, אימא לילד שעולה לכיתה ב' ולילד נוסף בגן, סיפרה כי "שלחו בקבוצות בקשה לעשות בדיקה בערב שלפני החזרה ללימודים. אני חושבת שזה ניסיון להיות יצירתי, ואני מקווה שזה יעבוד. צריך פה שיתוף פעולה רחב ואני מקווה שכולם יעשו את זה". לדבריה, אם יידרשו התלמידים לעבור את הבדיקה מידי יום "זה יהיה מאתגר בטווח הרחוק. אבל אם צריך, נעשה".
אב לתלמידים בחטיבת הביניים (12 ו-14) סיפר כי "שני הילדים שלי מחוסנים, אבל בכל זאת לקחנו את הבדיקות, כמו שאומרים ליתר ביטחון. אחרי שנת לימודים לא מוצלחת מול הזום, צריך לעשות הכול כדי שהלימודים יתקיימו כסדרם. גם אם זה אומר לבצע את הבדיקה, אפילו לתלמידים שמיהרו להתחסן בשתי מנות".

4 צפייה בגלריה
בדיקה סרולוגית לילדים בנתניה
בדיקה סרולוגית לילדים בנתניה
בדיקה סרולוגית לילדים בנתניה
(צילום: AFP)
במחוז הדרום הספיקו לחלק היום עשרות אלפי בדיקות אנטיגן. ראש העיר ערד ניסן בן חמו אמר כי "הבדיקות הביתיות ערב פתיחת שנת הלימודים הן צעד של אחריות אישית למען הקהילה. אנחנו מחויבים איש לרעהו ואם נתייחס לנושא ברצינות הראויה נצליח לבלום את התחלואה ולהציל חיי אדם. אני מבקש מכל הורה להקפיד על ביצוע הבדיקה למען בריאותם של הילדים, ההורים האחרים וצוותי ההוראה".
בנתניה ובכפר סבא לא הגיעו הורים רבים לאסוף את הערכות, ועיקר החלוקה תתקיים מחר. ההערכה של העיריות האלה היא שבימי שני ושלישי יגיעו הורים רבים לעמדות החלוקה. בחדרה יתחילו רק מחר בהליך.

"אחריות ומחויבות של כולנו"

על פי קביעת הממשלה, בערים אדומות הלימודים בכיתות ח' ומעלה יוכלו להיפתח באופן פרונטלי רק בכיתות בהן יהיו יותר מ-70% מחוסנים. על כן, לקראת פתיחת הלימודים, בעיריית ראש העין החליטו לפרסם בפייסבוק את שיעור המתחסנים והמחלימים לפי כיתות בעיר. זאת, על מנת לשקף לתושבים את תמונת המצב בבתי הספר במסגרת מסע הסברה להעלאת שיעור המתחסנים.
ברשימות המפורטות לפי שמות המוסדות צוין באילו חטיבות ותיכונים נרשמו שיעורי התחסנות גבוהים יותר מ-70%. לצד זאת, פורסמה רשימה של בתי ספר "אדומים" בהם נרשם שיעור התחסנות נמוך, ושתלמידיהם ילמדו בזום.
4 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות סרולוגיות בבת ים
מתחם בדיקות סרולוגיות בבת ים
מתחם בדיקות סרולוגיות בבת ים
(צילום: יריב כץ)
לדברי ראש העיר ויו"ר ועדת החינוך של השלטון המקומי, שלום בן משה, בעירייה פועלים להורדת נתוני התחלואה בכלל, ולקראת פתיחת שנת הלימודים בפרט. "כמנהיגי הרשות, חשוב לנו לשקף את הנתונים להורים כדי לגייס אותם למשימה הלאומית מתוך ערבות הדדית, אחריות ומחויבות של כולנו", אמר. "הנתונים פורסמו בכדי לעודד התחסנות ולפתוח את שנת הלימודים בכיתות ולא בזום".
בעירייה ציינו כי המהלך נעשה לאחר שיחות ממושכות של ראש העיר בן משה ומנכ"ל העירייה, אילן הררי, עם מנהלי בתי הספר. "תחילה נשלחו האחוזים דרך בתי הספר להורים ואמש זה פורסם באופן פומבי", מסרו בעירייה. "בראש סדר העדיפויות עומדים בריאות הציבור ובריאות התלמידים. מטרת הרשימה היא להנגיש להורים, כמה ימים לפני פתיחת שנת הלימודים, את מצב המתחסנים והמחלימים בחטיבות הביניים ובתיכונים".
על פי הנתונים המעודכנים, אלה היישובים המוגדרים כאדומים ולפיכך שיעור ההתחסנות בהם יקבע את אופן הלימודים: אבן יהודה, אופקים, אור יהודה, אור עקיבא, אילת, אליכין, אלעד, אשקלון, באר יעקב, בית אריה, בית דגן, בית שאן, בית שמש, בני ברק, גדרה, גן יבנה, גוש חלב, דליית אל-כרמל, חדרה, חצור הגלילית, טבריה, טירת כרמל, טמרה, יבנה, יפיע, יקנעם עילית, ירוחם, כפר יאסיף, להבים, לוד, מרר, מגדל, מגדל העמק, מודיעין עילית, מזכרת בתיה, מעלה אדומים, מעלה עירון, נחל שורק, נחף, נתיבות, נתניה, עכו, עספיא, ערד, פוריידיס, פסוטה, צפת, קצרין, קריית ארבע, קריית אתא, קריית גת, קריית יערים, קריית מוצקין, קריית מלאכי, קריית שמונה, ראמה, ראש העין, ראשון לציון, רחובות, רכסים, רמלה, שדות דן, שדרות, שלומי ותל מונד.
בנוסף, שכונות מסוימות בערים הבאות מוגדרות אדומות - וגם בהן יחול הנוהל: אשדוד, באר שבע, חיפה, ירושלים, נתניה, פתח תקווה ותל אביב.

מנכ"ל משרד החינוך: שלם עם הפתיחה

על פי נתוני משרד הבריאות, מספר התלמידים המוגדרים כחולים פעילים או שהם נמצאים בבידוד עומד על 124,412. 34,005 תלמידים מוגדרים כחולים פעילים, לאחר שנמצאו כחיוביים לנגיף וטרם החלימו ועוד 90,407 תלמידים נמצאים בבידוד, לאחר שבאו במגע עם חולה קורונה מאומת. אתמול אובחנו 3,083 תלמידים כחיוביים לנגיף יחד עם 193 אנשי צוות הוראה. שיעור החיוביים בקרב התלמידים שנבדקו עמד על 7.3% - כלומר אחד מתוך 14 תלמידים שנבדק נמצא חיובי.
בראיון לאולפן ynet הצהיר היום מנכ"ל משרד החינוך יגאל סלוביק כי הוא שלם עם פתיחת שנת הלימודים, וכי מערכת החינוך ערוכה ומוכנה ללמידה בכיתות ומרחוק. "חילקנו בכל ערכה טופס הצהרה להורים על קיומה של הבדיקה ותוצאה שלילית ומבקשים מההורים - אנא מכם, מלאו את טופס אישור הבדיקה ושלחו את הילד עם הטופס", אמר. "אנחנו סומכים על ההורים, הם שותפים למהלך הזה. להורים, כמו לנו, יש אינטרס שלם שתהיה שנת לימודים בטוחה, ששנת הלימודים תהיה רציפה, ואנחנו חושבים שהם אכן מספיק אחראים למלא את הטופס".